- הלכה
- מגע ותערובת בין בשרי לחלבי
308
שאלה
האם לא ניתן להקל מכיוון שעובי הסכין הוא קטן וכיוון שהטעם הוא היתר בשום אינו נעשה נבלה והסכין אינו יכול לתת טעם יותר מגודלו (שאמנם לדעת רש"ל צריך להחמיר על כל אורך הסכין ) וסביר להניח שיש שישים כנגד הסכין (לפחות בסכין דקה)?
תשובה
שלום
ניתן להקל במקרה המדובר:
א. לדעת הילקוט יוסף כאשר הסכין אינה בת יומא.
ב. אם אכן מדובר בהפסד מרובה
הרחבה
מהו שיעור הבליעה של הדבר החריף:
השו"ע כתב שהדבר החריף נאסר רק בכדי נטילה. (2 ס"מ).
הרמ"א כתב שלכתחילה נוהגין לאסור את כל הדבר החריף, ובדיעבד נאסר בכדי נטילה בלבד.
ש"ך – דיעבד = שכבר נתבשל. (רע"א מחמיר בזה)
חתך דבר חריף בסכין שאינה בת יומא (נקיה) האם ניתן לאכול עם הסוג השני:
בדעת השו"ע: ילקוט יוסף –מותר לכתחילה. כף החיים – מותר רק בהפסד מרובה.
רמ"א: אסור לאכול או לבשל עם המין השני.
עבר ובישל:
השו"ע כתב אם שגג וחתך צנון בסכין בשרי, ובשלו בקדירה חלבית - צריך ששים כנגד מה שנגע מהסכין בהם.
אם חתך את הבצלים דק דק:
השו"ע לא חילק בין חתך דק דק לחתך במקום אחד.
הרמ"א כתב "ואם חתכן דק דק צריך לשער ששים נגד כל הצנון".
ש"ך - דברי הרמ"א הם דוקא כשהצנון קטן מהסכין, או שהסכין לא לפנינו, אך כשהסכין קטן מהצנון והוא לפנינו, פשוט שצריך ששים רק כנגד הסכין ולא יותר.
בברכה

אכילת לחם שנאפה בתנור בשרי עם גבינה
הרב דוד חי הכהן | כ"א אב תשע"א

בשר טחון שנגע בו חלב
הרבנות הראשית לישראל | כ"ז ניסן תשפ"ה

הכשרת טוסטר אובן
הרה"ג דוב ליאור | ג טבת תשס"ד

הגעלת תבנית שהייתה בת יומא
הרה"ג יעקב אריאל | ז אב תשע"ב
להעיר להורה שעובר על איסור שבת
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
בס"ד, כמה פעמים צריך להזכיר שם השם במסמך כמו מבחן, ש.ב, וכו
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה

מה נחשב כציור ומה כלא בקעקוע?
הרה"ג יעקב אריאל | ד אייר תשפ"ה
