804
שאלה
שלום,
לצורך תפילה במניין, כמה מהמניין צריכים להיות שלא התפללו עדיין וכן לגבי קריאה בתורה?
תודה
תשובה
צריך לפחות רוב שלא התפללו או שלא שמעו קריאת התורה, כלומר - אם יש שישה שלא קראו בתורה, יוציאו ספר תורה והארבעה האחרים ישלימו, כי יש כלל ש"אין דבר שבקדושה בפחות מעשרה".
גם בנושא של חזרת הש"ץ, אם יש מניין מצומצם של עשרה אנשים ורוב הציבור כבר סיימו שמונה עשרה, יש מחלוקת האם אפשר להתחיל חזרת הש"ץ או לא:
לפי הרא"ש אם אין עשרה שעונים, הברכות קרובות להיות ברכה לבטלה. המגן אברהם בסימן נ"ג מביא בשם המהרי"ל שאם יש חמישה אנשים חוץ מהשליח ציבור, אפשר להתחיל חזרת הש"ץ, אבל המחבר מחמיר בזה.
למעשה אפשר לנהוג כמו המגן אברהם שמספיק רוב שגמרו שמונה עשרה, למרות שהמחבר מחמיר בזה.

נזכר לברך ברכת האילנות בר"ח אייר
הרב נועם דביר מייזלס | ל ניסן תשע"ט

מה נחשב הוצאת זרע לבטלה?
הרב גדעון ויצמן | ט"ז תשרי תשע"ז

פרוש חלום עם נחשים
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ז ניסן תשפ"ד

מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

שתיית יין בנשים וארבע כוסות
הרה"ג יעקב אריאל | ל ניסן תשפ"ה

החלפת שם אמצעי פול
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה

שינוי שם צריך להיות בבית הכנסת כשרק משנים את הכתיב?
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה
