- הלכה
- נוסח והגייה
41
שאלה
למה יש געיה בפסוק 'כל עצמותי תאמרנה'? ולמה מבטאים את האות כ' של 'כל' בפתח שכמעט בכל המילים כל מבטים אותם בחולם? מה בכלל הפירוש של כל בפתח?
תשובה
לשואל שלום,
בחומשים מדויקים מלבד הגעיה (מתג) המציינת סוף פסוק אין כל סימון נוסף.
באשר למילה "כל". בלשון הקודש שני סוגי קמץ: קמץ גדול וקמץ קטן. אף על פי שצורתם שווה, הגייתם אינה שווה, את הקמץ הגדול הוגים כפתח ואת הקמץ הקטן כחולם. מילה שהניקוד האחרון בה הוא קמץ ואחריו נח נראה (כל אות חוץ מ-א' או ה'), ונסמכת במקף למילה שאחריה - הקמץ הוא קמץ קטן. לדוגמא: "בכל-לבבך", "תזכר-לנו", "וגדל-חסד".
כל זאת דווקא כשאין מתג משמאל לקמץ, אבל כשיש מתג - הרי זה קמץ גדול. לדוגמא: "אשר גר שם" (בראשית לה, כז), "הצד ציד" (שם כז, לג).
יוצאת מן הכלל היא תיבת "כל" כשבאה במקף, שאף על פי שיש מתג בצד הקמץ - הוא קמץ קטן. לדוגמא: "כל הבכור" (דברים טו, יט).
ובאשר לפסוק "כל עצמותי תאמרנה" (תהלים לה, י), אין מקף במילה "כל", ולכן היא בקמץ גדול (ראה מנחת שי ורד"ק שם).
בברכה נאמנה

הסיבה להבדלים בין נוסח התפילה בארץ ישראל לנוסח התפילה בחו"ל
הרב דניאל קירש | י"ג אייר תשפ"ג

באיזה נוסח האשה מתפללת, שלה או של בעלה?
הרב אליקים לבנון | י טבת תשפ"ד

החלפת נוסח תפילה לגר
הרב יצחק בן יוסף | כ"ב ניסן תשפ"ה

תפילה בארמית בימינו
הרב ש. יוסף וייצן | י"ג אלול תשס"ח
סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
