שאל את הרב

  • הלכה
  • אופן אמירת הברכה
קטגוריה משנית
שאלה
לאחרונה אני שם לב שאני לא מבטא את שם ה’ בצורה ברורה (סוג של הגייה חטופה) בשעת קידוש של ערב שבת. שאלתי היא האם מותר לתרגל ביום חול את נוסח הקידוש? ומכיוון שזאת ברכה לבטלה האם לכל הפחות מותר לברך את הנוסח המלא עם טעימת יין.
תשובה
לשואל, שלום! אני מתקשה להבין מה הבעיה המיוחדת שיש לך באמירת שם ה' בקידוש. זוהי ברכה רגילה "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם" כמו כל הברכות, וכן הסיום "ברוך אתה ה' מקדש השבת" די רגיל כמו ברכות אחרות וכמו בתפילות בשבת. אם כן, אתה יכול לתרגל את אמירת שם ה' כראוי בברכות אחרות שאומרים יום יום. בכל אופן, אם מסיבה כלשהי יש צורך מיוחד לתרגל דווקא את נוסח הקידוש, ותרגול ברכות אחרות שיש לומר יום יום לא עוזר לך, הדבר מותר. כך נאמר בהלכה, שכאשר יש צורך לימודי באמירת ברכות עם שם ה' הדבר מותר (שולחן ערוך סימן רטו סעיף ג ומשנה ברורה שם סעיף-קטן יד. הדיון שם הוא על ברכה לילדים, אבל כתוב שם שגם למורה המבוגר מותר להגיד ברכה מיותרת לצורך הלימוד של הילדים, ואם כן קל וחומר למבוגר הלומד עבור עצמו; וכמובן אינו דומה למה שהוזכר שם שמי שלומד גמרא לא יאמר את הברכות שבה עם שם ה', כי שם אמירת שם ה' איננה נצרכת ללימודו). לגבי טעימת כוס יין לצורך התרגול, אם הקושי הוא בברכת "בורא פרי הגפן" ועליך לתרגל אותה - אכן עדיף שתתרגל עם שתיית יין או מיץ ענבים (ואם אתה שותה שיעור "רביעית", כחצי כוס חד פעמית, תברך ברכה אחרונה "על הגפן ועל פרי הגפן" וכו'). ואם הקושי הוא בברכת "אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו", ומבחינת התרגול מספיק שתאמר אותה בלבד, אין כל צורך להוסיף לה את ברכת "בורא פרי הגפן" ואת כוס היין.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il