10910
שאלה
באיזה אופן מותר לאדם שקוטף פירות מהפרדס או מעץ שבחצירו לאכול ללא הפרשת תרומות ומעשרות?
תשובה
מהתורה אין פרי מתחייב בהפרשת תרומות ומעשרות עד שהוא נקבע למעשרות, כלומר עובר תהליך שיהפוך את האכילה לחשובה וקבועה. קביעה למעשרות מהתורה היא הכנסת הפרי לבית או לחצר, אך מדברי חכמים ישנם דברים נוספים הקובעים למעשר והם מכירת הפירות, כבישתם במלח, הפרשת תרומה מהם, בישול או כניסת השבת. לאחר כל אחד מדברים אלו אין לאכול מהפירות שנקטפו אפילו אכילת עראית עד שיפריש מהם תרומות ומעשרות.
בנידון השאלה במקרה בו אדם קוטף פרי ואוכלו במקום, הפרי לא נקבע למעשר ומותר לאוכלו באופן עראי ללא הפרשת תרו"מ.
מהי אכילת עראי? בפרי שנקטף מהמטע יכול לקטוף בכל כמות שירצה רק צריך להקפיד לא לאכול אכילת קבע, כגון לא לקלף כמה פירות ולאוכלם יחד לא לבשלם וכדו'.
אם קוטף את הפרי מחצרו, הרי שאז חוץ מאופן האכילה שאסור שיהא אכילת קבע צריך להקפיד גם על הכמות שקוטף, מותר לקטוף רק את הכמות שרגילים לאכול בבת אחת ולא יותר. למשל אם קוטף ענבים יכול לקטוף ענב ענב בנפרד ולאוכלו אך לא לקטוף כמה ענבים, ואם למשל אוכל אבטיח יחתוך מהאבטיח חתיכה ויאכל אותה אך לא יקטוף את כולו שהרי לא אוכלים בבת אחת אבטיח שלם.
מקורות: שו"ע יו"ד סימן שלא סעיפים פב' פז' פט', חוברת "הלכות הארץ" בהוצאת מכון התורה והארץ.
הרב מיכאל יומטוביאן

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

לחגוג את יום העצמאות בספירת העומר
הרה"ג דוב ליאור | י אדר ב' תשע"א

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

האם מותר להסתפר ביום העצמאות?
כולל הלכה בית אל | י"ג אייר תשפ"ג

גילוח ומוסיקה ביום שישי כאשר יום העצמאות הוקדם לחמישי
הרב דניאל קירש | ג אייר תשפ"ה

האם מותר להגיד את שם השם כחלק משיר?
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה

מה לעשות עם חוסר שליטה במחשבות?
הרב חיים שרייבר | ג אייר תשפ"ה
