473
שאלה
מדוע לגבי סעודה שלישית, ביחס לשאר סעודות שבת, אם שכח לומר רצה והחליצנו, אינו חוזר לברך ברכת המזון? מה השורש לדין זה?
תשובה
לשואל, שלום!
בגמרא בברכות (מט ע"ב) נאמר שמי ששכח "רצה והחליצנו" בשבת צריך לחזור, מפני שביום זה חובה לאכול, ואילו השוכח "יעלה ויבוא" בברכת המזון של ראש חודש אינו חוזר, כי אין חובה לאכול בו.
תוספות שם (ד"ה אי בעי) מסבירים, שגם בראש חודש חובה לאכול ואסור לצום, וכוונת הגמרא שבשבת חובה לאכול לחם, בניגוד לראש חודש.
לאור זאת כותבים תוספות, שבסעודה שלישית יתכן שאין צורך לחזור, מפני שאולי אין חובה לאכול בה לחם דווקא. בשולחן ערוך (סי' רצא ס"ה) הביא את הדעות השונות בשאלה האם סעודה שלישית טעונה לחם דווקא, והכריע שהיא חייבת בלחם, ובכל זאת פסק (סי' קפח ס"ח) שאין לחזור בה על "רצה והחליצנו", מחמת הספק שמא הלכה כדעה שניתן לצאת ידי חובתה גם בלי לחם (עיין משנ"ב סקל"א).

תחנון ביום העצמאות
הרב חגי לרר | י"ד אייר תשע"ז

תחנון ביום הזיכרון לחללי צה"ל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח אייר תשס"ז

ספירת העומר ויום העצמאות
הרב ש. יוסף וייצן | כ אייר תשס"ט

גילוח ביום העצמאות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו ניסן תשס"ה

למה אמוראים הקפידו על כבודם?
הרה"ג יעקב אריאל | ב אייר תשפ"ה

ברכה על ספירת העומר, עם אמירת היום הלא נכון
הרב יצחק בן יוסף | ב אייר תשפ"ה

מנהגי אבלות ביום אזכרה על הורים
הרב יצחק בן יוסף | ב אייר תשפ"ה
