799
שאלה
בס"ד
שלום.
יש הלכה שלא כל כך הבנתי את סיבת הפסיקה שלה.
מצד אחד עירוי מכלי ראשון יש בכוחו לבשל ואסור לערות מכלי ראשון על דבר שאינו מבושל כי כוח המים עדיין לבישול.
ולעומת זאת לכתחילה לספרדים (אע"פ שלמקילים יש על מי לסמוך) לא מערים מים מכלי ראשון לתבשיל על הפלטה ש"התייבש"(חמין לדוגמא) ?!
הרי אמרנו שבעירוי מכלי ראשון המים עדיין בעלי כוח בישול.
בבקשה הסבר.
תודה
תשובה
שאלה יפה!
הגר"ע יוסף זצ"ל מביא שני טעמים לכך (חזון עובדיה הלכות מבשל, הערה כב):
א) מים בכלי ראשון מבשלים את כל המאכל, ואילו מים בעירוי מכלי ראשון מבשלים רק כדי קליפה. על כן העלאת מים ממצב של מבשלים כדי קליפה למצב שמבשלים הכל (ע"י עירוי מכלי ראשון לכלי ראשון) - אסורה משום בישול.
ב) לדעת הרמב"ם אכן עירוי מכלי ראשון מבשל רק מדרבנן, אך מן התורה הוא אינו מבשל.
בברכה,
הרב עודד מילר