- הלכה
- נטילת ידים לסעודה ופירות
1692
שאלה
האם צריך ליטול ידיים ולברך על הנטילה כאשר אדם יודע שיאכל פחות מכזית לחם?
תשובה
צריך ליטול ידיים בלא ברכה. ואם מתכוון לאכול שיעור כביצה, יטול ידיים בברכה.
ביתר פירוט: יש אומרים שרק על שיעור כביצה צריכים ליטול ידיים, וזו דעת הרוקח, ויסודה בדעת רש"י והרמב"ן והרשב"א הסוברים שרק אוכל בשיעור כביצה מקבל טומאה, וכיוון שתקנת נטילת ידיים משום סרך טומאה, כדי שהידיים לא יטמאו את הלחם, לכן לדעתם כאשר הלחם קטן מכביצה אין חשש ולא צריך ליטול ידיים.
לעומת זאת דעת המגן אברהם, הלחם חמודות, א"ר ועוד, שהדין הוא כרמב"ם והתוס' שכל כמות של לחם מקבלת טומאה, ולכן חייבים ליטול ידיים לפני כל אכילה של לחם, אפילו אם הוא פחות מכזית.
הדעה האמצעית היא דעת השולחן ערוך והגר"א ועוד פוסקים, שתקנת חכמים היא שדין נטילת ידיים מקביל לברכת המזון, וכמו שעל כזית מברכים ברכת המזון כך על כזית צריכים ליטול ידיים.

עניית אמן על נטילת ידיים בין נטילה להמוציא
הרב עזריה אריאל | י"א תשרי תשע"ה

נטילה לדבר שטיבולו במשקה
הרה"ג דוב ליאור | י"ב ניסן תשס"ה

המוציא ללא נטילת ידיים?
הרב שמואל הולשטיין | כ"ז שבט תשס"ח

לדבר בין נטילה לאכילה לדבר שטיבולו במשקה
הרב יצחק בן יוסף | כ"א כסלו תשפ"א

האם מותר להסתפר ביום העצמאות?
כולל הלכה בית אל | י"ג אייר תשפ"ג

יום העצמאות ויום הזיכרון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח ניסן תשס"ד

ריקודים בראש חודש אייר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז ניסן תשס"ח

האם מותר להתגלח ביום שישי ראש חודש אייר?
הרב דניאל קירש | כ"ח ניסן תשפ"ג

לבישת חליפה בשבת במקום שהרוב לא נוהגים
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה

נכנסתי למנזר
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה

ביקור של בני משפחה בקבר לאחר ה 30
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה
