- הלכה
- שאלות כלליות בברכות
247
שאלה
התכוונתי לאבודורהם הלכות ברכות. נהיה זה בעתיד בניגוד לבורא שבהווה. לא היה צריך להיות הכל בדברו?
תשובה
לשואל שלום,
דומה ששאלת האבודרהם בשם רבנו אשר מלוניל איננה על השינוי מהווה לעתיד ('נהיה' זה הווה, 'יהיה' זה עתיד), אלא על השימוש בלשון חדשה - 'נהיה' במקום 'בורא', וזו לשונו:
"והקשה ה"ר אשר מלוניל למה בכל הברכות מברכין בורא ובזו נהיה יאמר גם כן בזו שהכל ברא ותירץ כיון שתקנו מטבע ברכה זו על דבר שאין גדולו מן הארץ כגון בעלי חיים והיוצא מהן אין לומר בהם בורא שעיקר בריאתם לא לכך היתה".
תירוצו הוא, שברכת שהכל נתקנה בעיקר עבור בשר החי והיוצא מן החי, וכיוון שהחי בעיקרו לא נברא למאכל האדם אלא הותר לאחר המבול, איננו אומרים 'בורא', כיון שהבשר לא נברא מראשית ברייתו לשמש כמאכל אדם.
בברכה נאמנה

שאלות בעניני ברכות
הרב יצחק בן יוסף | כ"ט תמוז תשע"ב

הסבר לתשובה
הרב אליקים לבנון | ט"ו אלול תשפ"ד

קדימות שבעת המינים לעומת חביבות
הרב יצחק בן יוסף | ב סיון תש"פ

ברכת הטוב והמטיב על יין מעורבב
הרב יצחק בן יוסף | ז אדר תשפ"ה

הדלקת נרות בראש חודש
הרב בנימין במברגר | ל סיון תשס"ט

מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ
