שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
יש מתפללים שמטעינים את הטלפון הסלולרי שלהם בשקע החשמל שבבית הכנסת. האם הם גזלו חלילה? ומה אם הגבאי רואה זאת ולא מעיר למתפלל שמטעין את המכשיר הסלולרי שלו? ומה הדין אם הבאתי לבית הכנסת מזלג חשמלי מביתי והרתחתי מים והכנתי לעצמי קפה?
תשובה
לשואל, שלום! נראה שיש להימנע מהטענת הטלפון הנייד בבית הכנסת, אלא אם כן ברור וידוע שזהו מנהג המקום בהסכמת הגבאים. הרחבה: כמובן, איסור מוחלט להיכנס לבית הכנסת עם טלפון נייד שעלול להשמיע קול בשעת התפילה. במידת האפשר יש להימנע גם מהחזקת טלפון רוטט בשעת תפילת העמידה, כדברי השו"ע (סי' צב ס"ג) שצריך להסיר לפני התפילה כל דבר שעלול להטרידו במהלכה. לשאלה של הטענת הטלפון הנייד, יש מקום להתלבט: מצד אחד, דין פרוטה כדין מאה, ובוודאי אסור להטעין בלי רשות. ייתכן גם שאין בסמכותו של הגבאי להרשות זאת, מכיוון שהחשמל משולם מכסף שהוקדש לצורכי בית הכנסת. מאידך, יש מושג שנקרא "לב בית דין מַתְנֶה", ולפיו כאשר נוח לקהל שחלק מכספי ההקדש יוקצה לדברים נוספים - הרי זה כאילו המקדישים את הכסף אמרו מראש במפורש שחלקו יוקצה לשימושים אלה (מושג זה מוזכר בגמרא לגבי שימושים של חולין בכספי בית המקדש, עיין שבועות יא ע"א, והושאל בפוסקים גם להלכות בית הכנסת, עיין רמ"א או"ח סי' קנד סי"ד על הדלקת נר לצורך חולין מנר של בית הכנסת). לפיכך, מסתבר שהקובע בעניין זה הוא מנהג המקום. ואם יש ספק מה המנהג, דומני שברירת המחדל היא שבית כנסת אשר משמש לתפילה בלבד, ומיועד לשהייה קצרה, אין להטעין בו את הסלולרי. גם מבחינת מראית העין ולזות שפתיים, עדיף להימנע מלעשות מעשה שעלול להתפרש כניצול של כספי ציבור. העובדה שהגבאי רואה ואינו מוחה אינה מספקת. ייתכן שהוא מתרעם ולא נעים לו להעיר על כך, וכאמור - אפילו אם הוא מסכים, לא ברור שזה בסמכותו. לעומת זאת, במקום המשמש גם כבית מדרש ללימוד ממושך, נראה שהנוהג המקובל הוא שמשתמשים בשקעים שלו להטענה, מאחר שהדבר נחוץ ללומדים, והטלת איסור עלולה לגרום לביטול תורה. גם מצד קדושת בית הכנסת יש חילוק בין המקומות: ללומדים בבית המדרש זמן ממושך מותר לעשות בו גם שימושים לצרכיהם, כשאין בהם קלות ראש (משנה ברורה סי' קנא ס"ק ח ט). ומצאתי שכן כתב בשו"ת ברכת ראובן שלמה (ח"א סי' קט), שהן מצד גזל והן מצד קדושת בית המדרש מותר להטעין את הסלולרי בבית מדרש. כך גם לגבי שימוש במזלג חשמלי. בדרך כלל בבית הכנסת זה ייתפס כניצול, ואילו בבית המדרש זה מקובל.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il