3557
שאלה
בהמשך לשאלתי על ציצית:
א) האם השיעור המינימלי של חוט, מתוך ד החוטים של ציצית ,הוא כדי עניבה? ואם כן האם מדובר בשיעור של 4 ס"מ?
ב) למה במצב שתיארתי לעיל ,שבו נותרו 8 חוטים בכנף ו2 חוטים מתוך ה-8 הם פחות מכדי עניבה לחוד וביחד הם כדי עניבה ויותר, למה שהציצית לא תהיה כשרה באופן וודאי? הרי אם 2 החוטים שייכים ל2 חוטים שונים מתוך ה-4 המקוריים זה בטוח כשר, ואם הם שייכים לאותו חוט, ביחד הם מגיעים לשיעור שנצרך, אז מה הסיבה שיש להחמיר במקרה כזה?
תשובה
א. שיעור החוט לכתחילה הוא שלאחר הכריכות החוט כולל הכריכות יהיה באורך י"ב אגודלים (24 ס"מ). אם נקרע ונשאר כדי עניבה (4 ס"מ) כשר. [יש מחלוקת בשיעורים אך כך נוהגים].
ב. אחד המקורות לדברי המשנה ברורה שהבאתי הוא באליה רבה והוא לא מביא סיבה אלא כותב שזה ספק. הפרי מגדים (אשל אברהם, ג) שואל את שאלתך על האליה רבה ואומר שכנראה באחר והחוטים מצויים נהגו להחמיר. והמשנה ברורה הביא את הסיבה הזו.

האם אומרים הלל שלם ביום העצמאות או חצי הלל?
הרב דניאל קירש | א אייר תשפ"ב

יעלה ויבוא ביום העצמאות
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ט ניסן תשס"ט

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

תחנון ביום העצמאות
הרב חגי לרר | י"ד אייר תשע"ז

למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

למה אמוראים הקפידו על כבודם?
הרה"ג יעקב אריאל | ב אייר תשפ"ה

סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
