- שבת ומועדים
- תקופתנו בתהליך הגאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
כל החילים שנפלו
146
אין כלל שאלה ביחס לכך, שאנו זקוקים לקוממיות בארצנו כמו אוויר לנשימה. המדינה אל מול אוהביה ואויביה שמבחוץ, ואנו כציבור אמוני דתי לאומי בתוך מדינתנו פנימה. המפתח האחד ויחיד לכולנו לקוממיות, מצוי בהכרת שם ה' שבתוכנו, הוא המוליכנו קוממיות לארצנו ובארצנו.
רוח התחייה, שהפיחה עוז וגבורה וזקפה קומת דור המייסדים, ספוגה היתה מרוח בית סבא ישראל. מכוחן בנתה, עלתה והצליחה. אולם רוח זו - המסובכת מאוד מעצמה, מעצם התעסקותה בבניין החומר - פוסחת כל העת על שתי הסעיפים.
באמת מכוח רוח ישראל סבא היא באה, אך ממאנת להודות בכך.
באמת מכוח מושגי הגאולה האלוקית היא מונעת, אך בגלוי הריהי כופרת בכך, ומתקשה מאוד אפילו להזכיר את "צור ישראל" במגילתה.
באמת אל ארץ הקודש היא שבה, כדי לקיים את מצוות "וירשתם אותה וישבתם בה", אך אין לה פה לומר יותר מאשר חזון על מקלט בטוח.
באמת בגאון ה' מלך ישראל וגואלו היא מקימה את מדינתה, אך היא מנסה לחשוב "אשימה עלי מלך ככל הגויים אשר סביבותי".
וכך מושפלת הקוממיות והולכת, עד החיקוי הזול של תרבות הגויים בראש גלי, משברים קשים בחינוך, השלמה, כמעט, עם ביזיוננו על-ידי הגויים אשר בקרבנו, היסוסים אין-ספור אל מול אויבנו מסביב, ועד הנכונות הבלתי נתפסת למסור חבלי ארצנו הקדושה לאויבנו, ועוד היד רפויה... ח"ו. בהיעדר חיות, הריקבון עלול לכבוש עוד ועוד חלקי חיים. במקומות רבים בכתביו עומד מרן הרב זצ"ל על תופעה זו של איבוד קוממיותנו, שנובעת מכך שאין אנו קוראים בשם ה' 1 .
עדיין לא נשבר עול מעל צווארינו, ועדיין חסרה קוממיותינו. עדיין לא צברנו מספיק ביטחון עצמי, ואף במקום שהיה בו - הריהו הולך ונחלש. ההתקפות הבלתי פוסקות על מדינת ישראל מצד אויביה ועל הציבור האמוני מצד צריו ומחרפיו מערערות את הביטחון העצמי שלנו, ואנו מוצאים עצמנו כמתנצלים על עמדותינו הכל-כך צודקות, ולפעמים אף על עצם קיומינו. כל זה גורם לכרסום פנימי בכוחנו, עד כדי שאנו אומרים לנפשנו שחי ונעבורה, ונשים כארץ גוינו 2 .
ערעור הביטחון העצמי
יש להניח את הדברים על השולחן: יש ויש כוחות המתנגדים לתקומתינו, וככל שאנו מתקדמים הם מתעצמים בהתנגדותם לעכב את הגאולה. דרכם הראשית היא דרך של החלשה מבפנים, על-ידי ערעור הביטחון העצמי, בדרך כלל באמצעות טיעוני שווא ושקר. ככל שאנו באים בעמדות מוצקות ותקיפות – בקוממיות – עוטפים אותנו בטיעונים מטיעונים שונים על חוסר מוסריות, על גרימת עוול, על אי נאורות וכדו', וכתוצאה מההתקפות האלה אנו נרתעים ונחלשים. ההחלשה מבפנים היא דרכו של יצר הרע גם בכל אדם פרטי, ומעין זה היא עבודת המפריעים והמעכבים את גאולתנו. וכשם שכנגד יצר הרע ברא הקב"ה תבלין אחד ויחיד – התורה, כלומר מקור אלוקי, מוצק ומוחלט, שבעת אשר מתקיפנו היצר הרע בטיעונים מטיעונים שונים, מסמא את עיננו ומורה לנו היתרא... אנו מוצאים בתורה את היסוד המוצק, האיתן האמיתי ממקור האלוקים, עליו אנו נסמכים ועל ידו אנו מתגברים, כך ממש בכל הנוגע למוצקות עמדותינו האמוניות בנושאים הלאומיים שלנו, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים – רק בתורה נמצא מקור לכוחנו ולקוממיותנו. בהסתמכנו עליה כמקור אמיתי, מוצק, אלוקי, אנו מוצאים בעצמנו כוחות שלא להיחלש ולהדוף את ההתקפות עלינו, להסתער קדימה לכיבוש היעדים האמיתיים שאנו שואפים אליהם. רק בשם ה' נעשה ונצליח.
עדות ה' נאמנה, מחכימת פתי
ככל שנדגיל (כלומר, נהפוך לדגל) את שם ה' הזה שמכוחו נעשה ונצליח, ככל שנחזיקו בגלוי, נתפאר בו ונרוממו – כך גם הוא ירומם אותנו. בדרך של קוממיות יקל עלינו להדוף את מתנגדינו, ואדרבה – נמשוך לדגלנו רבים. טבעם של אנשים הוא להימשך לדרך איתנה, הם מתרשמים מאמיתתה על-ידי האמונה בצדקת דרכם של ההולכים בה, ובכך אנו מזכים את הרבים להתקרב לדרך ה', דרך האמת.
דבר פשוט הוא שדרך האמת – מלבד היותה אמיתית, היא גם הדרך הטובה והמועילה, "עדות ה' נאמנה מחכימת פתי". ובכל סיבוכיה ונפתוליה של המציאות המורכבת, רק עדות ה' - בירורה של המציאות ממקור התורה, על פי דרך ה' - היא גם המצילה אותנו משגיאות ומביאה אותנו ליעדנו בשלום.
על כן, דרך הקוממיות - הנשענת על הבסיס האיתן האמיתי התורני - היא המפתח לעמידתנו בכל הקשיים בחבלי משיח "ואין לנו להישען אלא על אבינו שבשמים" 3 . צריך להבין את החיסרון שבדרך הפשרה מראש, שבדרך ההיסוס והגמגום, דרך זו באה לדיון חלשה מן היסוד. ואם כי במוסר הפרטי - בשאלת כוחות הנפש האישיים - יש מקום גדול למידת ההכנעה, הרי שבעניינינו הלאומיים דרך הקודש היא הדרך הנכונה, כפי שלימדנו מרן הרב זצ"ל 4 . ודרך הקודש זו אינה דרך הוויתור, אלא דרך העמדת הערכים למלוא היקפם ותוקפם, עם הסידור הנכון שביניהם, והכוונת שילובם בקודש.
על כן, שומה עלינו כולנו – ובעיקר על מדינת ישראל בכללה - לחזור למקור כוחה האלוקי ולשאוב ממנו את בטחונה וצדקת דרכה, ואת העמידה איתנה על מלוא כל זכיותיה במרחב - זכויות פשוטות על ארצה, כולה, זכויות פשוטות להגנה עצמית, והזכות הטבעית לפתח ולבנות, ליצור ולהרחיב את יכולת טובה העצום בגשמיות וברוחניות – שממנו, מאותו הטוב, ייהנו כל באיה.
בטוחים בעצמנו, אנו קובעים ואומרים שעל-ידי העצמת עמדתנו אנו פועלים לטוב לא רק על עצמנו אלא גם על אחרים, ועל-ידי היחלשותנו חס וחלילה אנו גורמים רעה לעצמנו, וגם לאחרים המסתופפים בצלינו.
הציונות הביאה את ברכתה למרחב המזרח-התיכון, לעצמה ולאחרים. אחרי מלחמת ששת הימים, כשחזרנו למקומותינו הנפלאים והחילונו להביא חיים למרחבי יהודה ושומרון, זכינו וזיכינו לאחרים, והדברים הרי שקופים וברורים (די להשוות צילומי אוויר משנים שונות ולראות זאת בחוש, וזאת מלבד השיפור באיכות החיים). כל ההיסוסים האם קיימת לנו הזכות – ועל אחת כמה וכמה היסוסי עזיבה והפקרה, חס וחלילה - רק ימיטו אסון עלינו וגם על הגויים אשר בקרבנו (עיין ערך המעשה הנורא, הטיפשי, המרושע והמזיק כל כך של ה"התנתקות").
ככל שיגדל ביטחוננו העצמי והתנהגותנו הקוממיותית כך ישלימו עמנו, וגם אם בתחילה מתוך חוסר ברירה וכניעה, הרי שאחר כך יגיעו הדברים גם להכרה שכך טוב. ובעינינו ראינו בדוגמאות אין-ספור שכך אמנם היה בכל מקום שבו התנהגנו בקוממיות.
שלושה הכתבים ששלח יהושע
כאן המקום להבהיר את משנת הקוממיות ברמה האסטרטגית - ממקורה של תורה - לשאלת שלום ומלחמה בינינו לבין הערבים הצוררים אותנו, על הארץ אשר אנו יושבים עליה. מצווה מפורשת היא מכלל תרי"ג המצוות 5 כיצד ניגשים למלחמה, ולאלו תוצאות אנו נדרשים להגיע. הגם שבוודאי צריכים לעשות התאמות מתבקשות לתנאי העולם הנוכחיים, על כל פנים ודאי שיש ללמוד משם את רוח הדברים, את חכמת הכרת רוח האדם ותכונותיו, ובאלו סוגי אמצעים צריך לנקוט על מנת להשיג תוצאות. חז"ל 6 מספרים לנו על יהושע, שבעומדו על מפתנה של ארץ ישראל שלח שלושה כתבים ליושבי הארץ: בראשונה כתב שהרוצה ליפנות יפנה, בשנייה שמי שרוצה להשלים (בתנאי ההשלמה) ישלים, וחזר ושלח שמי שרוצה לעשות מלחמה יעשה. ישנו כאן ניתוח מלא של תכונות אנוש לאומיות, וכמדומה שזולת אלו שלוש האפשרויות - אין. כמובן שבבסיס המכתבים עמדה עמדתו המוצקה של יהושע, הבאה מהמקור האלוקי, עמדה האומרת בקול צלול ובהיר: "עם ישראל בפתח, ואנו נכנסים על מנת להיות בעלי הבית בארץ ישראל". מתוך כך אנו מבינים, שיש כאלה שבמצב נתון זה יעדיפו לעזוב, שכן אינם מסוגלים לסבול את העובדה שיחיו תחת בעל בית חדש, ועל כן יעדיפו למצוא להם מקום אחר להיות בו אדונים לעצמם, ודבר זה כמובן מובן וצודק. ישנם אחרים שלפי אופיים יסתגלו למצב החדש, ואף כי ישיתו עליהם תנאי שלום, שיבטאו את העובדה שיש פה בעל בית חדש – אחד - סוף כל סוף אפשר להם עמו, ואפשר אפילו שייטיב להם כך. הם יישארו כאן, ישלימו עם המצב ויחיו עמנו בשלום.
וישנם כמובן בעלי האופי השלישי, שאינם מוותרים ואינם מסתגלים, הם יילחמו וכנגדם ינהל יהושע מלחמה - ובמלחמה כמו במלחמה - ובעזרת ה' יכניעם 7 . מלבד שלוש הדרכים הללו אין דרך רביעית, זולת לאבד את עצמאותנו, חלילה וחס. אין חצי עצמאות, אין מצב שבו יש חצי בעל בית !
ואם יציע מישהו את הפתרון של "ואת ארצי חילקו" חס וחלילה, מלבד מה שהוא מבטל מצוות עשה של תורה שאין לנו כל רשות וזכות לעשות זאת 8 , הרי שהוא מרמה עצמו ומתגלה פעם אחר פעם כפתי, המופתע בכל פעם מחדש לראות כיצד כל תכניותיו נטרפות לו בפניו, ומכל "רצון טוב" נוחלים אכזבה. התורה שציוותה להוריש את הארץ כבר הזהירה "ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינים בצידכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם יושבים בה" 9 . ובאמת רק עצת ה' היא תקום ! אנחנו נשתדל במצוות ישיבת הארץ והפרחת שיממותיה יחד עם מצוות "הורשתה" ובכל יתר המשימות בבניין האומה, ו"עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו", ומתוך עוז לישראל בכל מובניו יברכינו בשלום.
דרך המלך
ומכאן לדרך הקוממיות שלנו – הציבור האמוני – הדתי לאומי, ביחס לאחינו בני ישראל הנמצאים אתנו כאן כרגע בוויכוחים ובעימותים, בחוסר הבנות ואפילו בשנאות.
עיקרון הקוממיות אחד הוא – להיות נשען על דרך מוצקה, דרך התורה והקודש, הדרך האמונית בבורא עולם, המנהיגו ומיטיב עמו ללא קץ ושיעור, באהבה ובשפע "ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה", "וטוב ה' לכל..." "וטוב וישר ה'". וגואל חזק אתה "ובשם אלוקינו נדגול". מכירים אנו את הפסוקים, יודעים אותם ידיעה שכלית ומאמינים באמיתותם, ואולם שומה עלינו להפנים אמונה זו ולהופכה לדרך חיים דגלית – מאמינה, בוטחת וסוחפת - מאירה ומחזירה בתשובה שלמה לפני ה'. להתמלא בה בעצמנו, ולמלאה על כל גדותינו עד שתישפע החוצה ותחיה עם רב.
דרך האמונה – קוממיותית היא בהכרח. חייבים להיבנות בה, לבנות נפשות כאלה מאמינות, חרותיות, גאות, שמחות ושלוות, מלאות נחת רוח ואיתנות, החפצות להאהיב את שם ה' על כל.
קוממיות – מתוך בטחון שדרך ה' בתורה ובמצוות, במידות טובות ובהנהגות יושר, היא אמיתתו של עם ישראל - והמפתח לברכה.
קוממיות – מתוך בטחון שדרך הגאולה – קיבוץ הגלויות ובניין הארץ – היא אמיתתה של תקופתנו הענקית - וממנה הברכה.
קוממיות – מתוך בטחון ששאיפותינו לשלמות – למלוא כל הייעודים שלנו – בבניין התורה, בדגלי העם והארץ בשלמותם, לבניין ירושלים ולבניין בית המקדש ולתיקון עולם במלכות שד-י - היא חובתנו לרבונו של עולם ולעמינו - וממנה כל הברכה.
קוממיות – להנהגת העם והמדינה מתוך אמונתה של תורה אנו קרואים.

קוממיות – הלכה
הרב חיים ירוחם סמוטריץ | ג איר תשס"ט
אנו עולים בסולם הגאולה
שיחה שניתנה בליל יום העצמאות תשס"ז
הרב אליהו ברין | ו' אייר תשס"ז

בלי יהדות אין ציונות
הרב איתן קופמן | איר תשפ"ג
יובל לעצמאותנו
יום העצמאות הנ'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשנ"ח
סוד ההתחדשות של יצחק
ללמוד להתייחס
מה מברכים על מנה אחרונה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
מה המשמעות הנחת תפילין?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
איך מותר להכין קפה בשבת?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
איך ללמוד גמרא?