- משנה וגמרא
- מכות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
מסעוד בן רזלה
185
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(מכות דף ח: במשנה - ט: במשנה)
מי גולה ועל ידי מי גולים
א. אב על בנו ובן על אביו -
A. אב שהרג את בנו - שלא לצורך חינוך וכשכבר יש לבן מלאכה.
B. בן שהרג את אביו - במשנה - גולה, בברייתא - לא גולה.
תירוצים: 1. לרבנן גולה (שגגת סיף), לר"ש - לא גולה (שגגת חנק). 2. הברייתא דיברה על מכה ולא הורג.
ב. עבד כנעני וכותי - כמו ישראל (גולים ומגלים).
בברייתא מוסיפים שגם יכולים לגרום לשני לקבל מלקות:
1. על ידי שהשני קילל אותם בשם ה', דחייה - הרי מקלל כותי לא חייב.
2. על ידי שהשני זמם שהם חייבים מלקות, דחייה - הרי עבד לא מעיד,
3. על ידי שאחר הכה אותם (בהנחה שחייבים גם על הכאת כותי (שאינו עושה מעשה עמך)).
ג. גר תושב וגוי
גוי - חייב מיתה גם ללא התראה, לרמב"ן בשוגג לא, לרש"י - גם בשוגג.
גר תושב - אם הרג יהודי נהרג, אך יהודי שהרג אותו או שגר תושב הרג גר תושב - גולה.
(ומה שכתוב בברייתא שגר תושב הוא כגוי ונהרג - זה כשזה יותר חמור: 1. רב חסדא - בדרך עלייה (בהנחה שזה חמור מדרך ירידה). 2. רבא - ב"אומר מותר" (בהנחה שזה קרוב למזיד).
ד. "אומר מותר"
רב חסדא - אונס, רבא - קרוב למזיד. ראיות ודחיות לשניהם מאבימלך שלקח את שרה, שם זה היה "אמר מותר".
ה. סומא
ר"י - פרט לסומא (בלא ראות - מיעט סומא)
ר"מ - כולל סומא (שני מיעוטים - מרבים).
ו. שונא את ההרוג
מהחמור לקל:
רי"ס - נהרג בבי"ד (מפרשים: אא"כ ברור שזה שוגג), ולא צריך התראה - כרי"ס בר"י.
ת"ק - קרוב למזיד ולא גולה,
ור"ש - תלוי: אם יתכן שהיה מזיד - לא גולה, ואם לא - גולה (בכל מקרה לא נהרג).
איך בודקים? ברייתא 1 - נקרע החבל - שוגג (וכרבנן), נשמט מידו - לא גולה.
[ברייתא 2 - באוהב ולפי רבי, דווקא כשנשמט מידו - גולה (ולא כשנקרע/נשבר שזה כמו שעף הברזל מהגרזן - ולא גולה לרבי).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מהי המלכות שיש בכתר התורה?
שופר
מה כבד לך?
אי אפשר להילחם ברע בלי להביא חלופה!
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?