לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גילה בת רחל
214
התורה תובעת מאתנו שנהיה מסוגלים לתת לזולת, להעניק למען מטרה חשובה, לתרום לטובת הציבור ולחלוק עם הזולת את כספנו, את נכסינו החומריים. חכמי התלמוד אמרו שזה אחד ממבחני האישיות הגדולים. קמצנות, צרות עין וחוסר נכונות לתרום לזולת - כל אלה נחשבים להפרה של עקרונות התורה והמוסר. התורה שקיבלנו בסיני ציוותה עלינו שלא לגנוב, שלא לקחת מאחרים את מה ששייך להם בלי הסכמתם המפורשת. עכשיו התורה מעלה את הרף ודורשת מאתנו לתת לאנשים שמזלם שפר עליהם פחות מאתנו, או לתרום לטובת מטרות דתיות או לאומיות שמועילות לכולנו. כל זה משתמע מן הבקשה להרים תרומה שתסייע בבניית המשכן. הקב"ה יכול היה להוריד לנו משכן מוכן וחדש מן השמים. תחת זאת הוא בחר לאתגר אותנו, ובכל דור אנחנו נדרשים מחדש לבנות משכן בכוחות עצמנו ומהמשאבים שלנו. לשם כך אנחנו נדרשים להשקפה נכונה על העושר שיש לנו ועל מה שראוי לעשות בו.
מורי האהוב לתלמוד לימד אותנו לפני שישים שנה איך לקרוא את העיתון, איך לסנן את גושי הזהב הקטנים של החיים והמוסר מתוך הכמות האדירה של הפסולת שממלאת את העיתונים שלנו. בעיתון בשבוע שעבר הייתה ידיעה על שחקן בייסבול שוויתר על חוזה עם שכר של 12 מיליון דולר לשנת 2011 ופרש מהמשחק, מפני שהרגיש בכל לבו שהוא כבר לא יכול לשחק בצורה טובה וסירב לקבל שכר על אפס מעשה. מטבע הדברים, המעשה הזה לא מייצג את הרוב המכריע של הספורטאים המקצועיים שחמדנותם ותאוות הבצע שלהם מוכרת לנו היטב. הידיעה הזאת הגיעה לחדשות דווקא משום שהיא סיפור מסוג "אדם נשך כלב", אך למדתי ממנה שהלקח של פרשת תרומה עדיין מפעם בלב האדם. היכולת לוותר על כסף שלא השתכרנו ביושר הוא אחד מערכי התורה. לתת מהכסף שלנו כדי לתרום לזולת או למען בניין החברה, לצורכי חינוך תורני או לחיזוק הבית הלאומי לעם היהודי גם זה ערך גדול בתורה. אנחנו צריכים לבנות את המשכן שלנו שוב ושוב, בכל דור. הגישה של התורה לחלוקת העושר והממון שלנו היא המפתח לבניית משכן כזה.
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה משווים את העצים לצדיקים?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מהי המלכות שיש בכתר התורה?
למה תמיד יש מחלוקת??
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?