בית המדרש

  • ספריה
  • אונאה ומקח טעות
קטגוריה משנית
  • משפחה חברה ומדינה
  • קניה ומכירה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

מרים בת בת חן

undefined
2 דק' קריאה
לאחרונה חיפשתי באינטרנט מצלמה עבור החברה שבה אני עובד. הגעתי דרך אתר השוואת מחירים למקום שמכר עדשה מקצועית בעשירית מהמחיר הכי נמוך שהופיע בשאר האתרים. הזמנתי, וקיבלתי אישור בדוא"ל על הקנייה. ביום שבו המוצר אמור היה להגיע לפי תנאי ההספקה שלחתי להם מייל ושאלתי מה עם המוצר. הם אמרו שזו טעות ומיד ביטלו. לפי החוק היבש, לכאורה הם חייבים למכור לי.
א. במידה והחברה מחליטה לקנות את המצלמה, האם מותר לי לוותר בנושא זה, כיוון שמדובר בכסף החברה?
ב. האם ראוי לוותר, מצד העובדה שבאמת הם טעו, או לא לוותר? מה גם שבמידה וקונה טועה באינטרנט ומאשר חתימה, המוכר זכאי ל5% דמי ביטול (ולרוב הם גם נגבים, למרות שזו טעות).
ראוי לציין שיכול להיות שטעות זו לא נעשתה בתום לב, - חנות שמוכרת במחיר הכי זול מוגדרת על ידי התוכנה של אתר השוואת המחירים כחנות זולה שכדאי לקנות בה, כך שיש כאן רווח מסוים, שזה אולי חלק מההיגיון של החוק.
תשובה:
א. כל מי שמפעיל אתר מכירות באינטרנט או כל עסק אחר במדינת ישראל הרי שקבל על עצמו להתנהג בהתאם לחוק, דבר זה נקרא בפינו "מנהג המדינה". לכן, אם על פי חוק הגנת הצרכן חייב בעל עסק למכור לפי המחיר שפירסם אפילו אם טעה, הרי שזה מנהג המדינה שקבל על עצמו מראש מפעיל האתר, והוא מחוייב למכור במחיר שפורסם. הדין מבואר בשו"ע (חו"מ סימן רל"ב סע' ו') שכתב וז"ל "שכל הנושא ונותן סתם, על מנהג המדינה הוא סומך", וכן במקומות רבים נוספים.
ב. נראה, שאם מתפקידך למצוא לחברה מצלמה במחיר הטוב ביותר עליך להתאמץ ולקנות במחיר המוזל (במסגרת שעות העבודה ולא מעבר לכך). אם אין זה מתפקידך אלא סתם "הגדלת ראש" הרי שהדבר נתון לשיקול דעתך.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il