- משנה וגמרא
- שבועות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אברהם בן רוחמה
714
"דרך התשובה היותר מקורית וטובה, הנובעת מאור התורה בעולם, היא השנון בחלק דיני ממונות וכל המשפטים שבין אדם לחברו הכלולים אצלנו בלמוד "חשן משפט... היא מתקנת את כל מכשולי הלב שבחיים ומעמידה את הצדק האלהי על בסיסו הנאמן ונוטלת את מחץ הספק והנבוכה מתוך הנשמה, ע"י מה שמאירה היא באורה הבהיר את דרך החיים המעשיים..." (אורות התשובה יג', ה').
"חשיבות מיוחדה יש להם לדיני ממונות, שבהם מסתמנת באמת ההתיחדות האמתית של תורת ישראל, שהיא כוללת ומקיפה ומסדרת ומאירה ברום עזה וטהרתה גם את כל פרטי החיים המעשיים, גם שבין אדם לחברו, ומטביעה עליהם את חותמה המיוחד, שבאמת דוקא תורה מן השמים ראויה לזה, ודוקא משה רבנו אדון הנביאים, שנבואתו במראה ולא בחידות, לא בביטול החושים כי אם בהתקדשותם והתטהרותם, דוקא הוא היה ראוי לקבלה. משפטים הוא באמצע התורה, וצריך לדיני ממונות סמוכים ממשה רבנו איש האלהים. לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום. הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות. חכמה רמה אמתית" (אור לנתיבתי, נתיב אור התורה, פסקה ז'- דיני ממונות).
התורה היא המפגש שלנו, של השכל האנושי, עם החוכמה האלוקית. בראש הפירמידה, התחום שבו יש את שיא המפגש, עומדים דיני ממונות. ברוב המצוות דיני התורה הם 'מטאפיזיקה', מערכת אלוקית שעל פיה המציאות עובדת. ביכולתו של השכל האנושי להתערב רק בתוך המסגרת הדינית האלוקית. המנוחה וההתרוממות בשבת קבועים בתורה בט"ל מלאכות האסורות בשבת ובמצוות נוספות- קידוש, שלש סעודות, עונג שבת וכבוד שבת. יהודי שיחליט ע"פ שכלו שהשבת תגרום לו התרוממות הרבה יותר גדולה אם יבשל מאכל בשבת ויאכל אותו מיד, כשהוא חם וטרי, יהיה חייב סקילה (אם יש עדים והתראה). כמו"כ יהודי שיחליט שהדרך לזכות לקדושת שבת היא שירה בליווי כינור, אע"פ שאיסור זה הוא מדרבנן, כיון שאומר שחכמים טעו, הרי זה מבעט בדברי חכמים 2 . גם לא נראה צורך להבין בהגיון למה כך היא ההתרוממות בשבת, ולא איך שע"פ ההיגיון שבת תרומם אותנו.
אמנם דיני ממנות שונים. דיני ממונות הם ההנהגה החברתית בעולם המעשה. דיני ממונות אינם מטאפיזיקה שלא מחוייבת לשכל האנושי, אלא הם מערכת חברתית שיסודה היא דעת בני אדם . דיני ממונות מושתתים על השכל האנושי- מתי אדם נאמן ומפחד לשקר, ומתי מעיז פניו ואינו חושש לשקר. מתי יש מחילה בין אדם לחברו, ולאיזו רמת שמירה אדם מצפה מחברו כשנתן לו פקדון לשמירה בחינם או בשכר. דיני ממונות, אע"פ שניתנו למשה מסיני, חייבים להיות הגיוניים ומובנים לשכל האנושי.
דיני שבועות הם נקודת שיא המפגש, בתוך דיני ממונות, של השכל האנושי עם שם ה'. מצד אחד השבועה היא כלי משפטי, דרך להרתעה והוכחת נאמנות, דיני שבועות הם בהל’ טוען ונטען שכולם מבוססים על טענות הגיוניות (מיגו וכדו', לעומת דיני עדות לדוג', שיש בהם צד שכך כתבה תורה "על פי שני עדים"). מצד שני השבועה היא בשם ה', בבסיסה עומדת ההכרה ביראת ה' המונחת בכל יהודי, גם כזה שמוכן להורות היתר לעצמו ולמעול בממון חבירו.
מפגש זה מחייב את הדרישה הבסיסית מהנידונים להיות בראש ובראשונה בני אדם. מסכת אבות נכללת בסדר נזיקין, אע"פ שלא עוסקת בדיני ממונות, לאמור, בסיס הדין הוא המדות הטובות, רמה מוסרית בסיסית. מסכת אבות פותחת ב"משה קיבל תורה מסיני". גם מסכת אבות העוסקת במידות, יסודה בסיני 3 . למוסר של החול שתי חסרונות. הוא איננו יציב "אין להדרכה זו תפיסה עומדת בפני ההסתערות של תאוות שונות, כשהן מתעוררות בחזקה" (אוה"ק ח"ג, מוסר הקדש, פסקה א'- המוסר הא-להי), והוא לא יכול להיות הדרכה כוללת לכל האנושות "וקל וחומר שאין ביד מוסר רפוי כזה להדריך את הכללות, את הצבור האנושי בעמקו והיקף גדלו, לחדור אל עומק הנשמה, ולהפוך אל האדם הכללי והפרטי לב בשר תחת לב אבן" (שם). מוסרנו הוא מוסר אלוקי, מוסר התורה, ומשפטנו הוא משפט המבוסס על מדותינו, מוסריותינו. "מיגו דחשיד אממונא חשיד אשבועתא", א"א להשביע מי שיש לו קלקול ביסוד, שבועה כזו לא תהיה אפקטיבית. מפגש זה של שם ה' מצד אחד, והדרישה, והנאמנות של האדם שלא ישא שם ה' לשווא, הוא המפגש של מסכת שבועות.
^ 1.סיכום שיעור של הרב משה חביב. הרב לא עבר על השיעור.
^ 2.עיין רמב"ם הל' ממרים פ"א ה"ב.
^ 3.רבי עובדיה מברטנורא, אבות פ"א מ"א.

כלים פחות משווה פרוטה
מסכת שבועות לט:
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה אייר תשפ"ג

פשיעה בשומרים מדין מזיק
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תמוז תשפ"ג

נאמן כבי תרי
מסכת שבועות - דף מב'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א סיוון התשס"ה

מודה במקצת ומשיב אבידה
הרב חיים כץ | ג' תמוז תשע"א
מהי עיקרה של הגאולה?
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
איך עושים קידוש?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
בזכות מה השכינה שורה על עם ישראל?
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
עבודת ה' לחופש
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
מי פה עבריין?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות