- משפחה חברה ומדינה
- המפקד בהלכה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
"(א) וַיֹּסֶף אַף ה' לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיָּסֶת אֶת דָּוִד בָּהֶם לֵאמֹר לֵךְ מְנֵה אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֶת יְהוּדָה: (ב) וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל יוֹאָב שַׂר הַחַיִל אֲשֶׁר אִתּוֹ שׁוּט נָא בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע וּפִקְדוּ אֶת הָעָם וְיָדַעְתִּי אֵת מִסְפַּר הָעָם: (ג) וַיֹּאמֶר יוֹאָב אֶל הַמֶּלֶךְ וְיוֹסֵף ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָעָם כָּהֵם וְכָהֵם מֵאָה פְעָמִים וְעֵינֵי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ רֹאוֹת וַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ לָמָּה חָפֵץ בַּדָּבָר הַזֶּה: (ד) וַיֶּחֱזַק דְּבַר הַמֶּלֶךְ אֶל יוֹאָב וְעַל שָׂרֵי הֶחָיִל וַיֵּצֵא יוֹאָב וְשָׂרֵי הַחַיִל לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ לִפְקֹד אֶת הָעָם אֶת יִשְׂרָאֵל: (ט) וַיִּתֵּן יוֹאָב אֶת מִסְפַּר מִפְקַד הָעָם אֶל הַמֶּלֶךְ וַתְּהִי יִשְׂרָאֵל שְׁמֹנֶה מֵאוֹת אֶלֶף אִישׁ חַיִל שֹׁלֵף חֶרֶב וְאִישׁ יְהוּדָה חֲמֵשׁ מֵאוֹת אֶלֶף אִישׁ: (י) וַיַּךְ לֵב דָּוִד אֹתוֹ אַחֲרֵי כֵן סָפַר אֶת הָעָם ס וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל ה' חָטָאתִי מְאֹד אֲשֶׁר עָשִׂיתִי וְעַתָּה ה' הַעֲבֶר נָא אֶת עֲוֹן עַבְדְּךָ כִּי נִסְכַּלְתִּי מְאֹד: (טו) וַיִּתֵּן ה' דֶּבֶר בְּיִשְׂרָאֵל מֵהַבֹּקֶר וְעַד עֵת מוֹעֵד וַיָּמָת מִן הָעָם מִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע שִׁבְעִים אֶלֶף אִישׁ" (שם).
נשאלת השאלה, מה היה חטאו של דוד, מה הביאו למניין זה ומה גרם לכישלונו שגרר אחריו עונש כה חמור? חז"ל דנים בשאלה זו בכמה מקורות, נביא כמה מהם.
כאשר נפגשו בפעם האחרונה שאול ודוד, פונה דוד אל שאול במילים הבאות:
המפקד בהלכה (13)
הרב יוסף כרמל
4 - אמצעי המפקד (חלק ד')
5 - מפקד אוכלוסין (חלק ה')
6 - מפקד אוכלוסין על פי ההלכה (חלק ו')
טען עוד
"וְעַתָּה יִשְׁמַע נָא אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ אֵת דִּבְרֵי עַבְדּוֹ אִם ה' הֱסִיתְךָ בִי יָרַח מִנְחָה וְאִם בְּנֵי הָאָדָם אֲרוּרִים הֵם לִפְנֵי ה' כִּי גֵרְשׁוּנִי הַיּוֹם מֵהִסְתַּפֵּחַ בְּנַחֲלַת ה' לֵאמֹר לֵךְ עֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים" ( שמואל א כ"ו יט).
הגמרא מבקרת קשות את סגנונו של דוד וז"ל:
"אמר רבי אלעזר: אמר ליה הקדוש ברוך הוא לדוד מסית קרית לי? הרי אני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותו, דכתיב (שמות ל') "כי תשא את ראש בני ישראל לפקדיהם ונתנו איש כפר נפשו". מיד (דברי הימים א' כ"א)" ויעמד שטן על ישראל", וכתיב (שמואל ב' כ"ד) "ויסת את דוד בהם לאמר לך מנה את ישראל וכיון דמנינהו לא שקל מינייהו כופר" (ברכות סב ע"ב).
ברור לגמרא כי דוד נכשל באי לקיחת כופר-מחצית השקל, מקשה מו"ר הרי מה שפשוט לסוגיה הוא כנגד מסקנת המהרש"א, שהרי לפי המהרש"א הצורך במחצית השקל היה רק במפקד הראשון.
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
למה ללמוד גמרא?
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
הלכות שטיפת כלים בשבת
רצונם המיוחד של 250 איש מקריבי הקטורת
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך ללמוד גמרא?
איך ללמוד אמונה?