- פרשת שבוע ותנ"ך
- תזריע
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אלון בן איריס
927
כאשר נתבונן לעומק בתהליכי ההקרבה, נראה שבכל המקרים קיים ניתוק שעליו מגשרות ההזאות: טעות בהוראה, של הכהן הגדול או של בית הדין הגדול, מבטאת את הניתוק בין הגופים ההלכתיים, שאמורים להנחיל את רצון ה' בעולם, לבין המקור – רצון ה' עצמו המתגלה בתורה המונחת בארון הברית; השעיר הבא לכפר על עבודה זרה של כלל ישראל מגשר על הניתוק הברור ביניהם; טומאת המוות מרחיקה את האדם מן החיים ומן החברה; וביום הכיפורים מתקשר המקום הפנימי והקדוש ביותר, קודש הקודשים, אל החוץ, ומטהר אותו. בכל המקרים האלה מהווה הזיקה אל קודש הקודשים את החיבור אל נקודת הראשית, המקום הטהור שנשאר נקי ומחובר. על ידי החיבור אל הנקודה הזאת יכול להתחדש הקשר בין הפנים והחוץ, בין קודש הקודשים ובין העולם, ולהיבנות מחדש.
גם הצרעת מצביעה על נתק. כידוע, מוסבר כי נגע הצרעת בא על אדם שלא הקפיד על שמירת לשונו, וסיפר לשון הרע על אדם אחר. הולך הרכיל גורם לנתק בין האנשים בחברה; בו עצמו יש נתק מערכי המוסר, והוא מוּצא מן המחנה ומופרש מהחברה עד שהוא שב בתשובה על חטאו ויכול לחזור ולהתחבר לכלל שממנו הוא הוציא את עצמו. על רקע כל מה שאמרנו, השאלה רק מתעצמת: היכן הוא האלמנט המקדשי, שביכולתו לחבר את האדם חזרה אל נקודת הראשית, אל מקווה הטהרה ואל החיבור לה'?
נראה, שדווקא דרך חוסר זה מלמדת אותנו פרשתנו מסר עמוק. בטהרתם של המצורע ושל הבית המנוגע ישנה נוכחות מקדשית, אך באופן אחר – האדם הוא המקדש, וגם ביתו צריך להיות מקדש. ציווי ה' בדבר בניית המשכן, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", מלמד אותנו על יכולתו של האדם להפוך את עצמו למשכן לשכינה. גם לביתו של האדם היהודי יש כללים וחוקים, והוא אמור ליצור אווירה של קדושה בתוכו. הניתוק, העומד בבסיס נגע הצרעת, הוא הניתוק של נקודת הראשית שבאדם ובביתו מהמציאות השוטפת. על ידי ההזאות על האדם ועל ביתו, יכולים הם לשוב ולהתחבר לשורשם הקדוש ולשוב ולחיות באופן מלא וטהור.
איך מותר להכין קפה בשבת?
איך נראית נקמה יהודית?
לקום מהתחתית של התחתית
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה משווים את העצים לצדיקים?
מה אומרים לנו הסימנים של ראש השנה?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
כשר קצר ולעניין!

מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
