- ספריה
- מאבני המקום
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
דוד ונאוה אפלבוים הי"ד
71
"תנו רבנן: המל אומר: אשר קדשנו במצוותיו וצונו על המילה. אבי הבן אומר: אשר קדשנו במצוותיו וצונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו. והעומדים שם אומרים: כשם שהכנסתו לברית כך יכנס לתורה לחופה ולמעשים טובים. והמברך אומר: אשר קידש ידיד מבטן, חוק בשארו שם, וצאצאיו חתם באות ברית קדש. על כן בשכר זאת, אל חי חלקנו, צוה להציל ידידות שארינו משחת, למען בריתו אשר שם בבשרנו ברוך אתה ה' כורת הברית".
נחלקו הראשונים בגדר ברכת "להכניסו" שמברך אבי הבן ובטעם הברכה.
דעת הרשב"ם - ברכת המצוות
בגמרא בפסחים 2 כתוב לגבי הבודק את החמץ: "אמר רב יהודה: הבודק צריך שיברך. מאי מברך? רב פפי אמר משמיה דרבא: לבער חמץ. רב פפא אמר משמיה דרבא: על ביעור חמץ. בלבער כולי עלמא לא פליגי דודאי להבא משמע, כי פליגי בעל ביעור. מר סבר מעיקרא משמע, ומר סבר להבא משמע".
והתוספות שם 3 כתבו: "מכאן היה מצריך רשב"א (טעות סופר, והגירסא הנכונה רשב"ם 4 ) לברך לפני המילה להכניסו דאי לאחר המילה ישקר בברכתו דלהכניסו להבא משמע". מהלשון שרשב"ם "היה מצריך" ומכך שמביא ראיות לדבריו, רואים שהמנהג היה לברך אחר המילה, וכן פשוט בתוספות בשבת 5 . עוד למדנו שהרשב"ם הבין בגמרא ש"לבער" להבא משמע, בלבד, וממילא מובן שאם יברך ברכה זו אחר המילה "ישקר בברכתו", שהרי אינה לשון עבר כלל. ראיה שניה שמביא הרשב"ם: "ועוד שצריך לברך עובר לעשייתו". דין עובר לעשייה מבואר בהמשך הגמרא בפסחים 6 , שיש לברך על המצוות לפני עשייתם. ממשיך התוספות: "ולא נראה לרבינו תם, דבפרק רבי אליעזר דמילה תניא המל אומר אשר קדשנו במצותיו וצונו על המילה, אבי הבן אומר להכניסו, משמע לאחר המילה מקומו". כלומר, סדר הגמרא הוא ש"המל אומר" ואחר כך "אבי הבן אומר", וברכת המל, הוא העושה את מעשה המילה, צריכה להיות סמוכה למילה, ממילא ברכת אבי הבן תהיה לאחר המילה, ולא כרשב"ם. ואכן בתוספות בשבת 7 מצאנו שרשב"ם הופך את הגרסא בגמרא וגורס קודם אבי הבן ולאחריו המל.
נראה בפשט דברי הרשב"ם שברכת "להכניסו" היא ברכת המצוות. ואם כך, כיון שכבר מברך המל "על המילה", מדוע יהיה צורך בברכת המצוות נוספת? תירוץ אפשרי הוא על פי דעת הב"ח 8 שתיקנו שתי ברכות למילה על שני חלקיה שהם המילה והפריעה, כמו שלמנהג האשכנזים תיקנו בתפילין שתי ברכות, ברכת "להניח" בתחילת המצוה, החוזרת גם על תפילין של ראש, וברכת "על מצות" בגמר המצוה, שתיקנו שתי ברכות על שתי ההנחות.
דעת רבינו תם - ברכת השבח
התוספות בשבת 9 הביאו שר"ת החזיר המנהג לקדמותו לברך אחר המילה. וכך כתבו לדחות ראיות הרשב"ם: "וההיא דפסחים הכי פרושה בלבער כולי עלמא לא פליגי דלהבא משמע טפי מלשעבר ומיהו לשעבר נמי משמע כי פליגי בעל ביעור מר סבר דמשמע מעיקרא טפי מלהבא ומר סבר להבא נמי משמע כמו מעיקרא". התוספות לא מוכיחים את ההסבר הזה. ואמנם במקום אחר 10 הוכיח ר"ת שלשון "על ביעור" סובלת להבא אף לדעה שהיא לשעבר, אך עדיין אין זה מכריח שלשון "לבער" סובלת גם עבר. אם התוספות כאן סמכו על אותה ראיה, מבואר שאף שאין ראיה בלשון "לבער" שהיא גם לשעבר, הרי אין גם ראיה הפוכה. ואם תמצי לומר כרשב"ם ש"לבער" דווקא להבא משמע, הרי ראינו בלשון "על ביעור" שאין הכרח להסביר כך את הגמרא. וכיוון שרשב"ם שינה את המנהג מכח ההסבר שלו בגמרא, באים התוספות ואומרים שאין הכרח להסביר בגמרא כרשב"ם, וממילא לא צריך לשנות את המנהג 11 . עוד כתבו התוספות: "והא דאמרינן דכל המצות מברך עובר לעשייתן הני מילי כשהמברך עצמו עושה המצוה", ויתבאר בהמשך. לפי דברי התוספות הללו נראה שגם לר"ת ברכת "להכניסו" היא ברכת המצות ולא נחלק בזה על הרשב"ם, אלא שסובר שיש לברכה אחרי המילה. עוד יוצא מהתוספות שאם האב עצמו מל, יברך ברכת "להכניסו" לפני המילה, שהלשון "להכניסו" גם אם אינו להבא בלבד, על כל פנים הוא יותר להבא מאשר לשעבר, וכיוון שהמברך עצמו עושה את המצוה יתחייב לברך לפניה מדין עובר לעשייתם.
אולם התוספות בפסחים 12 יישבו הקושיה מהלשון "להכניסו" באופן אחר, וזה לשונם: "אף על גב דלהכניסו משמע להבא - לא קשה, דלא על זאת הנעשה עכשיו מברך, אלא משבח ומודה להקב"ה שצונו על המילה כשתבא לידו. ותיקנוה כאן לגלות ולהודיע שזו המילה נעשה לשם יוצרנו ולא לשם עבודת גלולים ולא לשם מורנא (רפואה, שיש לו תולעת בערלה 13 ) ולא לשם הר גרזים (מילה שמלו הכותים 14 )". כלומר, הבטוי "להכניסו" לא מוסב רק על פעולת המילה הזו, אלא על מצות הכנסת הבן בברית בכללה, שבעבר צוונו ה' לעשותה בשעה שעתידה לבוא המצוה לידנו, ועל זה אנו משבחים לה'. על פי זה נסביר כוונת התוספות במלים "ותיקנוה כאן וכו'" שהוקשה לתוספות: אם ברכת "להכניסו" אינה על המעשה הפרטי הזה אלא שבח על עצם הציווי, באיזה כח באו ותקנוה סמוך למילה? ומיישבים, שנתקנה הברכה סמוך למילה כי צריך להעיד "שזו המילה" היא לשם ה', ולא כמעשי מילה אחרים. ובעצם מיושב מדוע דווקא במילה תיקנו ברכת השבח מה שלא תיקנו בשאר מצוות, כיוון שיש במילה את הצורך בעדות. וכפי שנראה להלן בספר הישר.
להוכחת הרשב"ם השניה עונה התוספות: "ואין צריך לברך עובר לעשייתו אלא במקום שהעושה המצוה הוא מברך אבל כשמברך אחר לא. ותדע שהרי ברכת אירוסין אינו מברך אלא אחר אירוסין". התוספות כאן לא הסתפק בטעם שברכת "להכניסו" היא ברכת השבח כדי שלא יצטרך לברך עובר לעשייה, אך הרשב"א 15 והר"ן 16 למדו שכיוון שהברכה היא ברכת השבח ממילא לא צריך לברכה עובר לעשיה 17 . תרוץ התוספות יובן על פי שיטת הגאונים 18 שמברך האב אחר המילה שחוששים שמא תתקלקל המילה ונמצא האב מברך ברכה לבטלה. אף על פי שהמל מברך ברכתו קודם המילה ולא חושש לקלקול, ועוד שבהמשך הסוגיא בפסחים 19 למדנו שלא חוששים שמא תתקלקל המילה, ניתן לבאר שזה דווקא באופן שעושה המצוה מברך (כמו בברכת "על המילה" שמברך המל, או אף ברכת "להכניסו" אם האב מל את הבן) שהמילה תלויה בו ויכול לסמוך על עצמו ולברך. אך אדם שקיום מצוותו תלוי באחר לא יכול לסמוך על דבר שאינו תלוי בבחירתו שייעשה, ולברך לפניו, אלא יברך לאחריו. וכיוון שנעשתה המצוה בודאי, יכול לסמוך ולברך 20 . וזוהי הראיה מברכת אירוסין שמברך אחרי הארוסין, כיון שהדבר תלוי בדעת אחרת, שמא לא תרצה להתקדש לו. לפי האמור בתוספות כאן יש להסתפק מה יהיה הדין כשאבי הבן מל, האם יברך קודם מילה שלא חוששים שמא תתקלקל (כפי שמשמע מהכלבו 21 בשם הרב דוד בן הרב לוי), או שלא חילקו בין אב לאחר המל (כן למד המהרש"א 22 ).
בספר הישר 23 כתב ר"ת לגבי ברכת "להכניסו": "ואין לומר כאן כל המצות מברך עליהם עובר לעשייתן שאינה אלא להעיד על המילה כמו אשר קדש ידיד מבטן דלהכניסו הוי משמע אחר שנימול... וכמו כן המילה היא הברית שבינינו לבין המקום ברוך הוא לאפוקי לשם מורנא ולשם הר גריזים מברך אחר מילתו שזכה להכניסו בברית. דמשום חובת המילה תיקנו ברכה למל, ולאבי הבן-להכניסו, להכין (להבין) על ידי האב שאומר שמילה זו להכנס בברית היא". למדנו בדברי ר"ת שהברכה לא באה "אלא להעיד על המילה". כלומר, העדות היא סיבת הברכה. עם זאת נתקנה הברכה בצורת שבח האב "שזכה להכניסו בברית". קשה מה שאמר "דלהכניסו הוי משמע אחר שנימול", שהרי מהגמרא בפסחים משמע בדיוק להיפך. ואפשר שהתכוון ש"להכניסו" הוא במשמע גם אחר שנימול, וכתוספות בשבת, וזהו מה שאמר "הוי משמע". מדברי ר"ת משמע שעצם זה שהברכה אינה ברכת המצוות, כבר לא מצריך לברכה קודם המילה ולא כתוספות בשבת.
הרא"ש - דרך ביניים
בין דרך הרשב"ם מכאן לבין דרך ר"ת מכאן, נמצאים דברי הרא"ש. הרא"ש בתשובה 24 כתב שנאמר בברכת "להכניסו" דין עובר לעשייתם, לכן לא יברך אחר גמר המילה. והוסיף שכיוון שמברך אבי הבן מיד אחרי ברכת המל, בודאי יגמור ברכתו לפני הפריעה, ונחשב עובר לעשייתם, שמל ולא פרע את המילה כאילו לא מל 25 , וכן הביא דין זה בפסקיו לשבת 26 . לא מפורש ברא"ש האם לדעתו הברכה היא ברכת המצוות ולכן צריך לברכה עובר לעשייתם, או שהיא ברכת השבח ועדיין נאמר בה דין עובר לעשייתם 27 .
שיטת הרי"ף
הרי"ף בשבת 28 גרס כגירסת הגמרא (ולא כרשב"ם): "המל אומר... אבי הבן אומר..." מכאן הוכיח הבית יוסף 29 שסבר הרי"ף כר"ת שמברך לאחר המילה. ואילו בשו"ת הרי"ף 30 כתב, שכיוון שכל המצוות מברך עליהם עובר לעשייתם לכן "אבי הבן צריך שיברך להכניסו בבריתו של אברהם אבינו ואחר כך מלין אותו ואפילו אם בירך לאחר שמל אם לא פרע עדיין מותר, משום דאמרינן מל ולא פרע את המילה כאילו לא מל". משמע שלכתחילה יברך לפני המילה כרשב"ם, ורק בדיעבד מותר לנהוג כדעת הרא"ש, אך בודאי לא יברך לאחר הפריעה. ויותר מזה הביאו העיטור 31 והאשכול 32 בשם הרי"ף בתשובה, שאין לברך בין מילה לפריעה, שהפריעה היא משיורי מצוה, ולא נחשבת עובר לעשייתם. היוצא בפשטות דברי הרי"ף שהגמרא לא נתנה סדר לברכות. ומה שהקדימה ברכת המל לברכת אבי הבן אפשר 33 שדיברה בהווה שהמל תמיד נמצא במילה אבל אבי הבן לא נמצא תמיד, ובייחוד אם סבר הרי"ף כרמב"ם שהברכה נתקנה על חובת האב, ואם אין אב לא יברך אחר. ונדחה דיוק הבית יוסף. גם בדברי הרי"ף כמו בדברי הרא"ש לא התפרש גדר הברכה.
מחלוקת בביאור שיטת הרמב"ם 34
לשון הרמב"ם שלפנינו, בריש פרק ג מהלכות מילה:
"המל מברך קודם שימול אשר קדשנו במצותיו וצונו על המילה, אם מל בן חבירו, ואם מל את בנו מברך וצונו למול את הבן. ואבי הבן מברך ברכה אחרת, ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו, מצוה על האב למול את בנו יתר על מצוה שמצווין ישראל שימולו כל ערל שביניהן, לפיכך אם אין שם אביו אין מברכין אחריה ברכה זו, ויש מי שהורה שיברכו אותה בית דין או אחד מן העם, ואין ראוי לעשות כן".
כלומר, ברכת "להכניסו" נתקנה לפי הרמב"ם על החובה המיוחדת של האב במצווה, שהוא קודם למול את בנו, בנוסף לחובת המצווה הרגילה שבמילה שקיימת גם כשהאב לא מל, ומוטלת על בית דין או על האדם עצמו, כדברי הגמרא בקדושין 35 . נחלקו האחרונים בשיטתו האם הברכה היא ברכת המצוות 36 , ויברך קודם המילה (כן דעת המהר"ם אלשקר 37 הביאו להלכה הגאון הרב עובדיה יוסף 38 שליט"א), או ברכת השבח ויברך לאחריה (כן דעת מרן הבית יוסף 39 הביאו להלכה הגאון הרב שלום משאש 40 שליט"א).
כמו בלשון הרי"ף, גם בלשון הרמב"ם דייק הבית יוסף שיש לברך "להכניסו" לאחר המילה, כיוון שכתב הרמב"ם את הברכה אחרי ברכת המל, ועוד שנקט דווקא במל לשון "מברך קודם שימול" ולא באבי הבן. ואולם ראיה ראשונה נדחתה בשיטת הרי"ף 41 . על ראיה אחרונה כתב בשו"ת מהריט"ץ 42 : "דלמה היה צריך לומר באבי הבן קודם, הרי במה שאמר בתחלת דבריו קודם תופס הוא ואחר עמו. וזה פשוט". דבריו צריכים ביאור 43 . לכאורה היה מקום להוכיח מהכתוב "אין מברכין אחריה ברכה זו", שברכת "להכניסו" היא לאחר המילה 44 , אך כבר כתב הגר"ע יוסף 45 , שהיא גרסא משובשת, והעיקר כנוסחת הספרים שכתוב בהם "אין מברכים אחרים ברכה זו", ושכן העתיקו מהרמב"ם הטור, הבית יוסף ועוד.
ובשו"ת הרמב"ם 46 כתוב: "שאלה, ברכת להכניסו שמברך אבי הבן, האם ראוי לאומרה קודם המילה או לאחריה? תשובה, אותה ברכה מאחר שאין נוסחתה וצונו לעשות, יוכל לברכה מקודם או אחר כך". כיוון שנוסח הברכה כולל בתוכו את המלים "אשר קדשנו במצותיו וצונו" כתב רבי יהושע הנגיד 47 שנפלה בתשובת הרמב"ם טעות סופר, והשאלה היא על ברכת שהחיינו. והגר"ש משאש 48 דחה דברים אלו שתשובה זו כתובה כך בכמה דפוסים ובפרט שבתשובה שלאחריה דיבר הרמב"ם על ברכת "להכניסו" בפירוש. ויישב כוונת הרמב"ם שאין נוסח הברכה "וצונו לעשות", שאמנם שכתוב בה "וצונו" אינה אומרת שצונו לעשות איזה דבר, אלא "וצונו להכניסו", שפירוש הברכה לשבח לה' שצונו להכניסו בבריתו. על כל פנים, בתשובה הבאה 49 כתב הרמב"ם: "ולהכניסו בבריתו של אברהם אבינו מצאנו לרבינו האי גאון זצ"ל שאמר לא שנא בירך לה בתחלה או בסוף ולזה דעתי נוטה. שהברכה שהיא מקודם והיא ברכת המילה כבר נתברכה בתחילה ככל ברכות המצות וזו לא איכפת לן בה בין לפני מילה בין לאחריה". רואים בדבריו שיכול לברכה אחרי המילה, ועוד למדנו שדווקא ברכת המילה היא ברכת המצוות ובדין שיברך המברך לפני המילה, אך ברכת "להכניסו" שאינו צריך לברך לפניה, הוא כיוון שאינה ברכת המצוות.
דברי הרמב"ם בתשובותיו סותרים את האמור בתשובות רבי אברהם בן הרמב"ם בשם אביו ובחידושי רבינו פרחיה 50 משם הרמב"ם. בשו"ת מהר"ם אלשקר 51 הביא דברי רבינו אברהם מספר המספיק לעובדי ה' 52 שכתב: "ונמצא לרבינו האי גאון בתשובה, שאין הקפדה אם תהיה ברכת להכניסו קודם המילה, או לאחריה. אבל אבא מארי סובר שצריכה להיות קודם המילה, וראייתו על זה ממה שאמרו: 'המל אומר, אבי הבן אומר', מוכח ששתי הברכות קודם המילה הן, שהרי דבר מוסכם הוא שברכת המל קודם המילה, וכן הדין לאבי הבן שמברך קודם המילה. ועוד ראיה מנוסח הברכה, שאומר להכניסו, שהוא לשון להבא, וכמו שאמרו בפסחים 'לבער לכולי עלמא להבא משמע'. ועוד ראיה שהרי מברך 'אשר קדשנו במצותיו וצונו', וכל המצות מברך עליהן עובר לעשייתן". במה שאמר "וראייתו על זה", נראה שמביא ראיה ראשונה שהיא מסדר הברכות בשם אביו ולאחריה עוד ראיות משלו.
ובראש ספר מעשה רוקח 53 כתב בשם רבינו אברהם בן הרמב"ם בדומה לזה. והוסיף ש"הרמב"ם דעתו שתהיה קודם המילה וכזה הורה ונעשה הלכה למעשה לפניו". אחרי כל האמור בדברי רבינו אברהם הסיק הגר"ע יוסף 54 שהם עיקר, וזה לשונו: "וצריך לומר שרבינו אברהם נפק דק ואשכח שהרמב"ם בסוף ימיו הורה כן הלכה למעשה, וכדעת הרי"ף רבו, ואותן תשובות נכתבו בימי חרפו, והלכה כמשנה אחרונה".
והגר"ש משאש 55 השיב על כך בזו הלשון: "ודבריו אלו היה להם מקום אילו הזכיר הרב אברהם בן הרמב"ם מדברי ב' התשובות ויאמר שחזר בו מהם, אם כי גם זה קשה לומר, דהרי כתב בתשובתו שדעתו נוטה לדברי רבינו האי גאון, ואיך יחזור לנטות מדבריו בלי טעם 56 . דמה שכתב הרב אברהם בן הרמב"ם 'וראיתו ממה שכתוב המל אומר האב אומר מוכח שב' הברכות קודם המילה', לפי קוצר דעתי איני רואה שום הכרח מזה, ואדרבה מהסדר הזה הוציא ר"ת דהמל מברך תחילה ואחר כך האב. ואפילו רשב"ם שסובר שהאב מברך תחילה הוצרך להפך הגירסא ולהקדים האב אומר, המל אומר". יש להעיר שגם הדיוק של ר"ת אינו מוכרח לכאורה, כפי שראינו לעיל בשיטת הרי"ף. המשך הדברים: "גם הראיה שהוסיף הרב אברהם בן הרמב"ם מדידיה מלהכניסו שהוא להבא וכמו שאמרו בפסחים לבער להבא משמע זוהי סברת רשב"ם בתוספות וכבר השיב על זה ר"ת. גם מה שכתב ועוד ראיה שהרי מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו וכו' זהו ממש הפך מר אביו בתשובה, שמכאן הביא ראיה מדלא אמר וצונו לעשות וכו' הרי זאת אומרת דלא קאי על להבא". הגר"ש משאש לשיטתו שתשובת הרמב"ם תתפרש ככתבה וכלשונה ולא נפלה בה טעות סופר. ובסוף דבריו הוסיף שבתשובת רבינו אברהם בספרו וכפי שהביאה המהר"ם אלשקר לא מוזכר שנעשה מעשה בפני אביו, ולא כמובא בספר מעשה רוקח. ומסיק "שאין לסמוך על תורה שבעל פה של הרב אברהם בן הרמב"ם ונניח תורה שבכתב של רבינו הרמב"ם בתשובותיו. ובודאי שהוא טעות סופר 57 במה שאמר ונעשה מעשה בנוכחותו. ואיזה תלמיד טועה הוסיף על זה ולא היו דברים מעולם. וגרסת מהר"ם אלשקר עיקר שאין בה נוסח זה כלל ורק הכל 58 מדברי הרב אברהם בן הרמב"ם שהבין בדברי אביו בהלכות כן ומביא ראיות מדידיה לחזק דבריו, ובודאי שלא נגלו לפניו ב' התשובות של מר אביו ז"ל, שהרי לא הזכיר מהם מאומה כלל, ובפרט שבחיבורו הגדול הניח סדר הדברים המל אומר, האב אומר...".
עוד הביא הגר"ע יוסף ראיה לברך לפני המילה "להכניסו" מרבינו פרחיה. בחידושיו למסכת שבת 59 הביא רבינו פרחיה את דברי הגאונים שהגמרא לימדה את סדר הברכות וסברה שמברך אבי הבן לאחר המילה, שיש חשש לקלקול במצווה שנעשית על ידי אחר, ולכן לא נאמר בה דין עובר לעשייתם. וכתב שהרמב"ם דחה זאת שהברייתא לא לימדה סדר הברכות אלא נוסח הברכות. וגם דחה מה שאמרו הגאונים שאין דין עובר לעשייה במילה, שהגמרא 60 לא הזכירה זאת. ולעולם מברך אבי הבן קודם המילה כשאר מצוות. ואף שהרמב"ם לא ביאר זאת בחיבורו כן המנהג שעשו לפניו, וכן היה מזהיר. ולכאורה מכאן ראיה ברורה שלדעת הרמב"ם צריך לברך לפני המילה. וצריך עיון אם אפשר להעמיד דבריו באופן אחר 61 .
השלכות להלכה
בנוסף למקום הברכה, האם הוא קודם המילה או לאחריה, מצאנו עוד שתי השלכות להלכה בין השיטות המוזכרות:
א. האם כשאין אב יברך אחר את ברכת המילה? דין זה תלוי בשאלה האם נתקנה הברכה על חובת האב או על מעשה המילה. דעות הסוברים שאם אין אב לא יברך אחר:א. הרמב"ם כתב שהברכה נתקנה על חובת האב, ופירש דבריו שאם אין אב לא יברך אחר. ב. מפשטות דברי ר"ת בספר הישר, על אף שסיבת הברכה היא הצורך בעדות, הרי צורתה הוא שבח האב "שזכה להכניסו בברית". ממילא אם אין אב במילה, על אף שהצורך בעדות קיים, לא יוכל לברך אחר, שאינו אביו של הנולד, ברכת השבח, שעל מה ישבח אם אינו בנו. ג. הרא"ש בקדושין 62 כתב, שבית דין שמלים במקום האב לא יברכו ברכת "להכניסו", אך לא ביאר הסיבה לכך. דעות הסוברים שמברך אחר אם אין אב:א. לפי השיטות הסוברות שהברכה היא ברכת המצוות (הרשב"ם, התוספות בשבת, המאירי ואולי הרי"ף והרא"ש) ועל פי הסבר הב"ח שתיקנו שתי ברכות במילה לשני חלקיה, מוכרח שגם אם אין אב יברך אחר על שני חלקי המצווה. ב. הראב"ד בתשובה 63 כתב כרמב"ם, שהברכה נתקנה על חיוב האב המיוחד. אולם במקרה שאין אב במילה, נחלק על הרמב"ם 64 , וכתב: "מסתברא כמאן דאמר בית דין או מיוחד שבעם מברך ונהגו אצלנו שהסנדקוס מברך". ויתבאר הראב"ד על פי הגמרא בקדושין 65 , שכיוון שאין אב החובה המיוחדת עוברת לבית דין, ומה שהסנדק מברך כיון שהוא שליח בית דין 66 .
ב. האם כשהאב מל מספיקה ברכה אחת? דין זה תלוי בשאלה מה היחס בין הברכות, האם הברכות משלימות זו לזו, או שהאחת נכללת בחברתה. דעות הסוברים שצריך לברך את שתי הברכות: א. על פי הסבר הב"ח ששתי הברכות הם על שני חלקי המילה, מוכרח שגם כשהאב מל יברך את שתי הברכות. ב. ר"ת כתב שברכת "להכניסו" היא ברכת השבח לשם עדות. ממילא גם כשהאב מל יברך ברכת "על המילה" כשאר ברכות המצוות וברכת "להכניסו" להעיד על המילה. ג. הרמב"ם שסבר שהברכה נתקנה על חובת האב, אם סבר שהיא ברכת השבח ממילא גם כשהאב מל יצטרך לברך ברכת "על המילה" על המצוה וברכת "להכניסו" לשבח על חובתו. דעות הסוברים שלאב המל מספיקה ברכה אחת: לפי הרמב"ם והראב"ד שברכת "להכניסו" נתקנה על חובת האב, אם סברו שהיא ברכת המצוות, ממילא ברכת המל שהיא על החובה הבסיסית נכללת בברכת "על המילה" שהיא על חובת האב היתירה, ואם בירך ברכת "להכניסו" בלבד יצא 67 .
דעת ההלכה
בשולחן ערוך 68 למדנו: "המל, מברך: אשר קדשנו במצותיו וצונו על המילה; ואבי הבן מברך בין חתיכת הערלה לפריעה: אשר קדשנו במצותיו וצונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו". יוצא שפסק השולחן ערוך כרא"ש 69 , וברמ"א לא נחלק עליו בזה. ואמנם כך הוא מנהג האשכנזים 70 ומנהג צפת כמרן 71 , וכן היה המנהג בצפון אפריקה 72 , וכן הורה להלכה הגר"ש משאש. ועיין להגר"ע יוסף 73 שהאריך לחזק מנהג ירושלים ועדות המזרח לברך לפניה.
וברמ"א כתב: "ואם אין אבי הבן אצל המילה, יש מי שאומר שאדם אחר מברך ברכה זו, דהרי הבית דין מצווין למולו". והיא דעת ה"יש אומרים" שהביא הרמב"ם ולא פסק כמותה. ממשיך הרמ"א: "ונוהגין שמי שתופס הנער מברך ברכה זו", והוא המנהג שהביא הראב"ד. וכן נהגו גם הספרדים בירושלים לברך אף על פי שאבי הבן לא נמצא במילה 74 . אך מנהג הספרדים בעלמא שלא מברכים כשאבי הבן לא נמצא, כדעת הרמב"ם והרא"ש שהבאנו 75 .

משא ומתן עם מרן בעל ה"חפץ חיים"
מאבני המקום כרך ט"ו
הרב אליהו דוד רבינוביץ'-תאומים זצ"ל | אייר תשע"ג

מאבק בין תרבויות
אבני המקום כרך ט"ו
הרבנים ש. י. וייצן ומשה חביב | איר תשע"ג

בפירוש רש"י בהוראת רב הונא לסוחרים
אבני המקום כרך ט"ו
הרב ירון בשן | איר תשע"ג
מערכות התשובה
אבני המקום כרך ט"ו
הרב יעקב כהן | איר תשע"ג
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
איך ללמוד גמרא?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
מהי עיקרה של הגאולה?
למה ללמוד גמרא?
השלמת התמונה
שלושה שותפים באדם