- שבת ומועדים
- הלכות כלליות
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
9
השכרת כלי או קרקע לגוי תמורת תשלום והנכרי עובד בה בשבת- (רמג' רמו')
יש להקדים שאסור להשתכר בשבת כלל גזירה משום מקח וממכר. אך אם מבליע את שכר השבת בשאר ימים מותר 1 .
מותר להשכיר כלי לגוי אע"פ שעובד עם הכלי בשבת שהרי איננו מצווים על שביתת כלים 2 . התשלום ליהודי יכול להיות בחלוקת הרווח היוצא כמו אריס, או בתשלום שכירות קצובה שישלם הגוי ליהודי, אך אסור שהרווחים יהיו לישראל והגוי יקבל תשלום קצוב (כלומר שהגוי יהיה שכיר של הישראל) שאז הגוי עובד בשבת עבור הישראל 3 . כמו כן השכר צריך להינתן ליהודי בהבלעה כנ"ל.
אם מדובר בדבר ששם היהודי עליו אסור להשכירו לגוי גם בדרכים המותרות משום שיחשבו שהגוי עובד בשביל הישראל אא"כ מדובר בדבר שהרגילות לקחתו בקבלנות או אריסות המותרת. לדוגמא מותר להשכיר לגוי את שדהו בדרך המותרת כנ"ל אך אין להשכיר לו את בית המרחץ שלו אפילו בדרכים המותרות משום ששם היהודי עליו ואין דרך להשכירו באריסות. אם מדובר בדבר שאין שם הישראל עליו או אפילו שמו עליו אך דרך להשכירו באריסות המותרת מותר להשכירו לגוי באופן המותר 4 .
באיזה יום יכול להעביר את הכלי לגוי?
אם מדובר בכלי מלאכה, לדעת הרמ"א לא יתן לו את הכלי בערב שבת שלא יראה כשלוחו של ישראל לעבוד בו בשבת 5 . כלי שאין בו איסור מלאכה כגון שמשכיר לו בגד וכדו' יכול לתת לו סמוך לשבת 6 .
בכל אופן וכל סוג כלי אסור להשאיל לגוי בשבת או סמוך לחשכה באופן שלא יכול שלא להוציאו בשבת שהרואה סבור שישראל צוהו להוציאו לרשות הרבים או לכרמלית 7 8 .
גוי עושה מלאכה עבור ישראל בשבת ( רמד, רמז', רנב' סעיפים א – ד, שז סעיפים ב' - ד' )
הקדמה: אסור לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת עבור הישראל 9 . כמו כן אסור ליהודי להנות ממלאכה שעשה הגוי עבורו אע"פ שלא אמר לו לעשותה 10 .
העסקת גוי מערב שבת -
בשכירות אסור! 11
בקבלנות או בחלוקת הרווח
לומר לו שיעשה בשבת אסור 12 , כמו כן אם מדובר באופן שברור שצריך לעשות דוקא בשבת כגון שנתן לו את הדבר סמוך לשבת ומבקש ממנו לסיים את המלאכה במוצ"ש וכדו' גם אסור 13 . או למשל מבקש ממנו לקנות ביריד הפתוח רק בשבת הרי הוא כאומר לו קנה לי דוקא בשבת ואסור 14 .
כשלא אומר לו לעשות דוקא בשבת מותר דאדעתא דנפשיה קעביד אע"פ שנותן לו את העבודה סמוך לשבת. אם המלאכה ידועה ומפורסמת שהיא לצורך ישראל אסור שגוי יעשה אותה אפילו בקבלנות. אך אם עובד מחוץ לתחום ישראל מותר. 15 16
כשעושה בחינם
כשיש אפשרות לסיים את המלאכה לפני שבת יכול לתת אותה לגוי גם בערב שבת 17 . אם לא יכול לסיימה עד שבת לא יתנה לגוי בערב שבת אע"פ שלא אומר לו לעשותה בשבת וזהו ההבדל בין קבלן לבין עובד בחינם. ואם נותן ביום ד' וה' והנכרי לא יכול לסיימה אלא בשבת השו"ע אוסר והרמ"א מקיל בשעת הדחק 18 . לגבי גוי העושה בחינם אך בטובת הנאה ראה בהערה 19 .ובשולח אגרת עם גוי יש דין מיוחד 20
אמירה ברמז
מותר לומר לגוי אחר שבת ברמז מדוע לא עשית דבר פלוני בשבת כדי שיבין שכוונתו שיעשה עבורו את המלאכה בשבת הבאה. ואע"פ שזהו רמז בלשון ציווי שאסור בשבת 21 מכל מקום מותר לצוות כך בחול 22 .
אפשרות נוספת להתיר רכישת מוצרים בשבת ע"י גוי, לומר לגוי שיקנה לעצמו בשבת והוא יקנה ממנו אחר השבת, ואפילו אם מבטיח לו שיקנה ממנו אחר השבת מותר 23 .
שותפות עם גוי ( רמה' רמו' סעיף ה)
1) ישראל וגוי השותפים במלאכה לא יכול היהודי לומר לגוי עבוד אתה לבדך בשבת ואני אעבוד כנגד זה יום אחד בחול משום שבאופן זה הגוי עובד בשבת בשליחות ישראל שהעבודה מוטלת על שניהם ובשבת הגוי עובד בשביל ישראל וביום חול הישראל עובד בשביל הגוי.
2) לכן צריך להתנות מראש לפני הכניסה לשותפות שהגוי עובד בשבת וכנגדו הישראל יום אחד בחול. בעצם בתנאי זה יוצא שאינם שותפים במלאכת שבת. כמובן מדובר באופן שהגוי מרויח לבדו מעבודת השבת והישראל מעבודת יום החול אך אם התנו לחלוק בשווה שוב יוצא שהגוי הוא שלוח ישראל ואסור.
3) אם לא התנו קודם הכניסה לשותפות ובשעת חלוקה חלקו סתם בשווה. בגמ' זהו ספק שלא נפשט הרמב"ם פסק לחומרא וכן בשו"ע. ואילו הרא"ש היקל והרמ"א הכריע כמותו בהפסד גדול.
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
שימוש נכון בתנור הביתי
אהבת ה' או אהבת האדם, מה גדול יותר?
מה המשמעות הנחת תפילין?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הלכות יום טוב שחל במוצאי שבת
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
החיבור הרוחני של פסח ושבועות