בית המדרש

קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
2 דק' קריאה
בגלל המורכבות של לוח השנה היהודי, סוף התורה, פרשת וזאת הברכה, ותחילת התורה, פרשת בראשית, באות השבוע זו אחר זו ברצף מהיר. החיבור הזה בא בזמן להזכיר לנו את הרציפות של התורה, וההבנה הזאת תסייע לנו להעריך את פרשות התורה שנשמע ונלמד בשנה החדשה הבאה עלינו לטובה.
מחכמי התלמוד למדנו שדברי התורה שאולים נראים לנו כביכול דלים וחסרי חשיבות במקום אחד בתורה מכילים מידע, משמעות ותובנות לרוב כאשר מתבוננים בהם מפרספקטיבה של מקום אחר במקרא. לכן יש לראות את כל התורה כשלמות, ולא להתייחס רק לניתוח של מילים בודדות או ביטויים מסוימים.
הגדולה הנצחית של פירוש רש"י לתורה טמונה ביכולתו להציג בפני קוראיו ותלמידיו את העצים ואת היער גם יחד. בלי להכיר את "בראשית", "וזאת הברכה" הופכת לשירה ולסיפור נטול תוכן רוחני ותכלית. ובלי להכיר את "וזאת הברכה", "בראשית" נשארת תעלומה בלתי מובנת של בריאה ותיאור של חיים קדמוניים בלי תכלית נראית לעין או רלוונטיות לדורות הבאים של האנושות.
זה מה שרש"י מנסה לומר לנו בפירוש הראשון שלו לתורה. לבריאה יש תכלית: הקב"ה איננו כוח אקראי בחיי בני האדם, והתורה, תורת משה, יחד עם הקיום המתמשך של העם היהודי, הם חלק בלתי נפרד מתכלית הבריאה ושל האנושות. זה החיבור בין שתי הפרשיות האלה בתורה, האחרונה והראשונה, בתוך התורה הגדולה והרציפה שהיא ירושתנו. כל אחת מהן מתארת בדייקנות את האחרת.
חכמינו לימדו אותנו שכל אדם חייב להאמין תמיד ולומר לעצמו שכל העולם הנפלא הזה נברא רק בשבילו. בכך הם התכוונו לחזק את הרעיון של תכליתיות הבריאה עצמה ואת התפקיד שממלא כל אדם ואדם בקביעת התקדמות הבריאה ויעדה. כאשר אנחנו ממלאים את תפקידינו כיהודים שומרי מצוות תוך הקפדה על הבנה מוסרית ודפוסי התנהגות טובים, אנחנו זוכים להתגשמות הברכות של משה רבנו וגם הופכים לשותפים, כביכול, במעשה הבריאה.
שום דבר בחיים לא הולך לאיבוד, ואפילו מעשים שנראים פעוטי ערך מתגלים כבעלי חשיבות בתוכנית הגדולה של הקב"ה לאנושות. הברכות של משה הן פרטניות ומוגדרות. אין בהן שתיים זהות. כך גם בני האדם, אין שניים זהים. זה אחד מפלאי הבריאה הגדולים. מאחר שהברכות פרטניות ובני האדם ייחודיים, ברור שלכל אחד מאתנו יש תפקיד בסיפור האנושי - לכל אחד מאתנו באופן פרטני. כך לחיים של כל אחד ואחד מאתנו יש תכלית ומשמעות והשפעה גדולות יותר. זאת הברכה האמיתית של הבריאה עצמה.

1 תגובותב1 דיונים

  • ר רפאל |כ"ו תשרי תשפ"ד

    לא קראו פרשת שבת וזאת הברכה עקב המצב הבטחוני

    כיצד יש לנהוג בשבת בראשית כאשר לא קראו את פרשת וזאת הברכה. שבת לפני כן

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il