בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • מגילה
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

2 דק' קריאה 21 דק' האזנה

(טו. באמצע – טו: 6-)

פרק ד –

  • הזעקה של מרדכי –

רב – גבה המן מאחשוראש,
שמואל – זעק כלפי שמיים שכביכול המלך של התחתונים גובר על המלך של העליונים

  • ותתחלחל –

פרסה נידה / הוצרכה לנקביה.

  • התך = דניאל –

רב – כי חתכוהו מגדולתו

שמואל – להפך, שכל דברי מלכות נחתכים על פיו.

  • אומרת למרדכי – אולי עמ"י עבר על התורה ("מה זה ועל מה זה" – "מזה ומזה").
  • לא התך חוזר למרדכי לומר שאסתר לא מסכימה, אלא שליחים אחרים, כי "אין משיבין על הקלקלה".
  • "אבוא אל המלך אשר לא כדת" – עכשיו תבוא למלך מרצון ולא באונס ותיאסר על בעלה מרדכי.
  • "ויעבור מרדכי" -
    רב - שעבר על ההלכה לא להתענות ביו"ט,

שמואל – עבר תעלה לצד השני של העיר לספר להם על הצום.

פרק ה -

  • "ותלבש... מלכות" – לבשתה רוח הקודש.

(דילוג טו. רבע תחתון עד טו: באמצע)

  • כשנכנסה נסתלקה ממנה שכינה – או כי באה לאחשוראש ברצון ולא לגמרי באונס, או כי זלזלה באחשוראש ("כלב יחידתי"), אך באמת – כי נכנסה לבית הצלמים ("חצר בית המלך הפנימית").
  • מלאך הגיבה צווארה, מלאך משך עליה חוט של חסד, מלאך מתח את השרביט,
    (היה 10, ואחרי המתיחה היה – 12, 16, 24, 60, 200).
    אגב, גם היד של בת פרעה והשיניים של עוג התארכו בנס.
  • "עד חצי המלכות" –

או – אם תבקש המלכות

או – את בית המקדש לא אוכל לתת

  • למה הזמינה את המן?

(בברייתא יש 10 הסברים + 2 באמוראים, נחלק אותם כאן לקבוצות):

  1. A.ר"א (1) ור' יהושע (2) - בשביל לנצח אויב תאכיל אותו (וכן שני ההסברים באמוראים)
  2. ר"מ (3) ר"ג (9) – כדי שיהרוג את המן כבר בסעודה (לפני שימרוד, לפני שאחשוראש יתחרט).
  3. ר"י (4) – אם לא תזמין אותו יחשדו שהיא נגדו ויחשדו שהיא יהודיה
  4. ר' נחמיה (5), ר"ש בן מנסיא (7) – הסברים רוחנייםשעם ישראל לא יהיה שאנן ויתפלל או לעורר את רחמי ה' לנוכח המצב ההזוי שהיא יושבת עם המן במשתה.
  5. רי"ס (6), ריה"ש ב"ק (8), ר' אליעזר המודעי (10) – עצם זה שיהיה בסעודה זה כבר יגרום לו לתקלה (שהמן יכשל במשהו, שהמלך יחשוד בשניהם ויהרוג את שניהם, שאחשוראש יקנא בהמן).
  • "ורוב בניו" – היו להמן עוד בנים –

10 ניתלו, 10 מתו, ועוד 10/70/188 מחזרים על הפתחים.

  • (טו. 2-) "וכל זה איננו שווה לי" – מסופר שבעבר מרדכי הלווה להמן כסף בתמורה שימכור את עצמו לעבד למרדכי, ולכן "זה בא בפרוזבולי, וזה בא בפרוזבוטי".
  • "וכל זה" – היה כתוב לו על הדף את עושרו.
  • אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך (ברכת ארונה לדוד וברכת דריוש לדניאל)
  • אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך (קללת אבימלך התקיימה בשרה)
  • ה' שם מים ורק אח"כ כלי קיבול (עננים).
  • כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם (אסתר בשם מרדכי על בגתן ותרש).
  • צדיק אבד – רק לדורו אבד.
  • "וכל זה איננו שווה לי" – ראינו לעיל שהמן מכר עצמו לעבד למרדכי.

מאמר מוסגר – עוד 7 מימרות של ר"א בשם ר' חנינא -

ישעיהו כח – ה' יעשה עטרה לראש הצדיקים, שעושים עצמם כשיריים.

 

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il