בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • מגילה
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

2 דק' קריאה 17 דק' האזנה

(יב. רבע עליון בנקודותיים עד יב: 11-)

המשך דרשות אגדתא על מגילת אסתר – פרק א

המשתה -

  • מדי ופרס עשו הסכם ביניהם שמאחד המלכים ומהשני המושלים.
  • אחשוראש לבש את בגדי הכהונה, והוציא את כלי המקדש (בזה חזר על טעותו של בלשצאר).
  • מחלוקת אם זה היה חכם שקודם עשה משתה כללי ואח"כ רק לשושן.
  • למה היהודים התחייבו כליה:
  1. כי השתתפו בסעודה (דחייה – זה רק שושן).
  2. כי השתחוו לצלם בימי נבוכדנצר (אך כיון שעשו רק למראית עין, גם הסכנה היתה רק למראית עין).
  • "בחצר גינת ביתן" –
  1. תלוי במעמדו של כל אחד.
  2. התחיל בצר ומחוסר מקום עבר לגינה ולביתן.
  3. היה בחצר, והיו שני פתחים לגינה ולביתן.
  • הסבר "חור" - חורים או לבן, "כרפס" – כרים של פסים, "מיטות זהב וכסף" (ר"י – תלוי במעמד של כל אחד, ר' נחמיה – מיטות כסף ורגלי זהב), "רצפת בהט" - משלשון שצריך לחטט אחרי אבנים יקרות אלו, "ודר וסוחרת" – 1. שורות של אבנים סביבם. 2. אבן טובה שנקראת דרה שמאירה כמו סיהרא (צהריים/ירח). 3. נתן דרור לסוחרים.
  • היין בסעודה – מבוגר מהשותה, יותר אובל משתייה (כמו דת המזבח), יין מדינתו של כל אחד, שרי המשקים היו המן ומרדכי ("שניהם "איש").
  • עשתה בכוונה בבית המלכות כדי שתוכל להראות יופיה,

(יב. 3-)

הסיפור עם ושתי –

בסוף מיאנה כי פרחה בה צרעת או גדל לה זנב.

  • דווקא בשבת, שאז אכלו ושתו ודיברו דברי תפלות.
  • נקראה לבוא ערומה כי כך עשתה לבנות ישראל (במידה שאדם מודד מודדים לו).
  • כעס עליה במיוחד כי קראה לו "שומר הסוסים של אבא".
  • תחילה התייעץ עם רבנן ("יודעי העיתים") והם התחמכו מתשובה.
  • התייעץ עם שריו – (כרשנא, שתר... ממוכן).

שמותיהם הם רמז לעבודת המקדש שעם ישראל עשה ולכן בזכות זה ושתי תיהרג ותיכנס אסתר,

ממוכן=המן, והוא הדיוט קופץ בראש.

  • בגלל עצתו זו "להיות כל איש מושל בביתו" – העמים הבינו שהמלך לא רציני כי הרי זה ברור, וזה גרם להם לזלזול מסוים גם באגרות שקראו להשמדת היהודים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il