2597
ובכל זאת, הסיפורים המרתקים אודותיו עוסקים דווקא ב- 40 ספריו שנעלמו מאיתנו. וכך היה המעשה –
הרמח"ל היה מקובל גדול מאד, ועסק רבות בלימוד הזוהר וייחוד ייחודים. בזמן שהרמח"ל היה כבן 20, נגלה אליו לפתע מגיד משמיים, כפי שמעיד הרמח"ל: "נרדמתי ובהקיצי שמעתי קול אומר: לגלאה נחיתנא רזין טמירין דמלכא קדישא (תרגום: לגלות רזים טמירים של המלך הקדוש ירדתי)... ואני לא רואה אותו אלא שומע קולו מדבר מתוך פי".
בתחילה שמר הרמח"ל את התגלות המגיד בסוד, ובכל פעם שהיה המגיד מתגלה אליו, היה משעין ראשו על ידיו כמתנמנם. אך לאחר חצי שנה, גילה את סודו לכמה מגדולי תלמידיו, ואף חשף בפניהם את תוכן הגילויים והסודות.
התלמידים סיפרו לכמה מגדולי ישראל על הרב הגדול והמיוחד שלהם ותורותיו החדשות, והעניין דלף לרבי משה חגיז. הייתה זו תקופה קצרה לאחר משיח השקר שבתי צבי שר"י, ורבי משה חגיז ניהל מלחמת חורמה בכת 'השבתאים'. השבתאות נבעה מסילוף של תורת הקבלה, והפצת שמועות על גילויים שמימיים, ולכן חשד רבי משה את הרמח"ל בשבתאות. רבי משה רתם רבנים נוספים למאבק, ופרצה מחלוקת גדולה מסביב לרמח"ל.
בסופו של דבר, הוכרח הרמח"ל למסור את תיבת כתביו לרבי יעקב כ"ץ, שדן את הכתבים רובם לקבורה ומיעוטם לשריפה, וכך נעלמו מאיתנו בעוונותינו רבים מגילוייו השמימיים. העולם הפסיד חלק מסודות הרמח"ל, אך הרוויח אפיק חדש בכתיבתו. הרמח"ל החל לכתוב מוסר והגות בלשון פשוטה וכך זכינו במסילת ישרים, דרך ה', דעת תבונות ועוד.
בחייו, סבל הרמח"ל ממחלוקות קשות, אך לאחר מותו, זכה הרמח"ל, שכל התנועות הרוחניות המרכזיות בדורות האחרונים שמו אותו כעטרה לראשם. הקבלה הספרדית הושפעה ממנו רבות, הגר"א לבש בגדי חג בהגיע אליו ספריו, ומסילת ישרים הוא ספר יסוד לתנועת המוסר. החסידות קיבלה ממנו רבות, ויש (ספר חיי משה) שביארו שהחכם המערבי המוזכר באגרת הבעש"ט כמי שמתאים להיות משיח, אלא שנפטר, הכוונה לרמח"ל. גם הראי"ה קוק אמר שהוא אוחז בשיפולי גלימת הרמח"ל ורבות מתורותיו מושתתות עליו.
וכאן ניגע בנקודת עומק המתגלה בהופעת המגיד לרמח"ל, ומהווה יסוד גדול בתורתו. הרמח"ל חיבר ספר בשם 'תיקונים חדשים' המכיל 70 פרקים ופנים על הפסוק האחרון בתורה. ספר זה מקביל לספר 'תיקוני זוהר' המפרש בפנים רבות את הפסוק הראשון בתורה.
עניין זה מבטא נקודה מהותית בתורתו. הזוהר ותורת הנסתר מבארת – כיצד נברא העולם, איך השתלשל האור האלוקי לעולם. לכן, העיסוק הוא בפסוק הראשון בתורה – 'בראשית ברא אלוקים'. אולם, גילוייו של הרמח"ל התגלו לקראת הגאולה השלימה, ולכן הם עוסקים בסיום התורה – המקביל לחתימת תולדות העולם, בוא הגאולה.
אם הזוהר עוסק כביכול באלוקי בריאת העולם, הרי שהרמח"ל מדבר על אלוקי ההיסטוריה של עם שיראל והעולם. הרמח"ל מראה בדבריו שה' התגלה דרך כל הסיבוכים והנפתולים של ההיסטוריה הישראלית והעולמית. אצלו, הרעיונות העמוקים של תורת הנסתר באים לידי ביטוי היסטוריה של עם ישראל. כדבריו – 'מראש ימות עולם הגלגל סובב... לגאולה'.
שנזכה לגאולה השלימה, עת תתקיים בנו הנבואה: "ואמר ביום ההוא, אודך ה' כי אנפת בי ישוב אפך ותנחמני'.
מה המשמעות הנחת תפילין?
לקום מהתחתית של התחתית
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
למה ללמוד גמרא?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם מותר לפנות למקובלים?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מהי עיקרה של הגאולה?
עבודת ה' לחופש