1287
"...וכשאומות העולם אוכלים ושותים ומשתכרים – הם מדברים דברי ליצנות ושעשועי טיאטראות וכל מיני תיפלות וזנות, כסעודתו של אותו רשע דציוה להביא ושתי ערומה, ובזה הוא התחלת המגילה כי בעניין זה היה התחלת התעוררות הכח דהמן שהוא 'שחוק הכסיל' ו'מי שהשעה משחקת לו, וסופו היה במשתה דאסתר, דודאי משתה שעשתה לפני מלך כמוהו ומשנהו – מסתמא היה בו גם כן כל מיני שחוק ושעשוע מלכים. ומאחר שהיתה עמהם במשתה – גם היא השתעשעה בזה עמהם. וכל זה לא הועיל להשכיחהּ מעיקר המכוון (-המטרה) שבמעמקי לבבה בדביקות ה' יתברך. דלולי-כן, לא היתה זוכה לניצוח המן ומחיית עמלק בזה. כי ה' יתברך המליך (-קבע)... בשחוק שיהיה כולו מצד הקדושה אצל מי שהוא חלק ה' ונחלתו. וכך נקבע לזכר הנס סעודת פורים במשתה ושמחה – לברר ששמחת ישראל דבוק בקדושה, ואף על פי שעושין כל מיני שחוק ושעשועים. שהרי אין עושין כן אלא באותו זמן שהמצוה בשמחה ובסומי הרי דכל מעשיהם רק לשם שמים. ועל ידי זה אף על פי שנתבסם "עד דלא ידע..." שהוא בתכלית ההעלם והשכחה – עדיין לא נעקר מדביקותו בקדושה אפילו כמלא נימא (!) מאחר שביאתו לידי שכחה זו היינו (-היתה) לכוונת מצוה ולשם שמים".
ר' צדוק מוסיף שזה ממש הניצחון על עמלק כי זה ההיפך הגמור מהם:
"ובזה נעקר כח עמלק משורשו, שכל כוחו הוא בהכנסת השכחה בלב והעדר הידיעה, שבזה נבנה הראשית דגוים (-"ראשית גוים עמלק"). אבל זהו אצל הגויים, אך אצל בני ישראל – נתברר על ידי שמחת פורים שלהם, שגם בשמחתם לא יתערב זר. ד"לא כאלה חלק יעקב" ו"לא עשה כן לכל גוי", שהגם (-שלמרות) שמתבסמים ומשתקעים במיני שחוק – אינו שחוק של קלות ראש חס ושלום, רק דבוקים בקדושה.
(ר' צדוק הכהן מלובלין - מחשבות חרוץ אות יג)
מהי עיקרה של הגאולה?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
לקום מהתחתית של התחתית
סודו החינוכי של חודש שבט
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
איך יוצרים את השבת ?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל

הפסקת הריון
הרב אליעזר מלמד | אב ה'תשס"א

מאכלות אסורים והשפעתן על האדם האוכלן
הרב דוד דב לבנון | פרשת שמיני תש"ס

תנור אחד לבשרי ולחלבי
בית מדרש ג. אסף | סיון תשע"ד

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

היחס בין עבודה מאהבה לעבודה מיראה
פסקאות כח-כט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' אייר תשפ"ה

הסבר המחלוקת האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' אייר תשפ"ה

מעלת וקדושת הארץ
נושאים באמונה – ארץ ישראל
הרב אליהו ברין | ז' אייר תשפ"ה
