- הלכה מחשבה ומוסר
- הגדה של פסח
22
" כמה מעלות טובות . אחר שסיפר במכות שהביא הקב"ה על המצרים עד שהוציאם ממצרים – חזר להזכיר כל הטובות והחסדים שעשה הקב״ה עם ישראל. וקראם " מעלות טובות " כי כל אחת ואחת מעלות נוספות כמו המעלות (-המדרגות), שכל אחת ואחת יש לה מילוי יותר מן הראשונה (-קודמתה) – כך היו אלו המעלות כל אחת ואחת תוספת מעלה ומדרגה עד שהגיעו אל תכלית המדרגה היא " ובנה לנו בית הבחירה לכפר על כל עונותינו "
אחרי שסיפרנו את עצם סיפור יציאת מצרים של היציאה עצמה – אנחנו חוזרים לספר על כל החסדים שעשה איתנו הקב"ה לאורך כל הדרך. בעל ההגדה קורא לחסדים "מעלות טובות", כיון שכל אחת היא הוספה של מדרגה על גבי המקום הרוחני אליו הגענו במדרגה הקודמת. עד שמגיע למדרגה של השלמות שהיא בניין בית המקדש.
"וכולם הם ט״ו מעלות, וחשבון זה – אל תאמר שהיה במקרה כלל,כי החשבון ומספר זה, נמצא שהיה מעזרת נשים לעזרת ישראל ט״ו מעלות ו(גם) הם בעצמם – נגד חמשה עשר שיר המעלות בספר תהלים. והירח שהיא עולה חמשה עשר ימים עד תכלית מילואה. שכל זה ראיה שההתעלות הוא חמשה עשר מעלות ולא יותר והוא נגד שם י-ה שעולה חמשה עשר במספר. וזה כי שם י-ה ברא בו שני עולמות: העולם הזה ועולם הבא, שנאמר "כי בי-ה ה׳ צור עולמים".ומאחר שבשם הקדוש הזה ברא שני עולמים – תוכל לדעת כי המעלות מגיעים עד ט״ו, לא יותר. כי בכח השם הזה ברא הכל, לפיכך עילוי העולם עד חמשה עשר. לכך כל עילוי והתעלות הוא עד ט״ו. כי כל עילוי דומה כמו עילוי עולם וכמו שתמצא זה בכלל העולם שמדרגתו ומעלתו הוא בט״ו נגד השם שבו ברא הכל. כך כל עילוי מגיע על ט"ו, שזהו העניין העילוי. לכך גם כן כאן היה ט״ו מעלות שהעלה הקב״ה אותם עד המעלה הט״ו היא מעלת קדושה נבדלת שהמעלה הט״ו היא ובנה לנו בית המקדש. שהרי המקדש קדוש בודאי והעלה אותם עד שהגיע ישראל למדרגה הקדושה"
סך כל השבחים שאנו משבחים את הקב"ה בשיר, הוא חמישה עשר ואת המספר הזה אנחנו מוצאים בעוד מקומות שיש בהם התקדמות ועליית מדרגות, כמו בעליה מעזרת נשים לעזרת ישראל בבית המקדש, בשירי המעלות בספר תהילים, בימי החודש של מילוי הירח.נראה מכך שיש משמעות מהותית למספר חמש עשרה בדווקא. המספר חמש עשרה הוא גימטריא של שם 'י-ה', בשם הזה ברא הקב"ה את העולמות ולכן העולם בנוי בצורה כזו, שבכל רצף של עליה יש חמש עשרה מדרגות של עליה. לכן גם במקרה הזה יש עליה בת חמישה עשר שלבים עד המעלה של הקדושה והשלמות שהיא בניין בית המקדש.
"ולכך היו גם כן ט״ו מעלות מעזרת הנשים עד עזרת ישראל, כי יש לדעת כי מדרגת הנשים היא המדרגה היותר שפלה נוטה אל החומרית, ועד עזרת ישראל ט״ו מעלות, כי בין המעלות החומריות ובין המעלות הנבדלות ט״ו מעלות. לפיכך אמרו שם "כאשר ירדו מן המעלות הפכו פניהם אל המקדש ואמרו לי-ה עינינו" – הזכיר שם י-ה כלומר: אבותינו היו הולכים אחר הדברים השפלים והיו משתחווים לחמה וכיוצא בזה מן הדברים הגשמיים, ואנו – עינינו לי-ה, שאנו הולכים אחר הקב"ה המתעלה על כל המעלות ועליון על כל"
אגב זאת מסביר המהר"ל את משמעותן של חמש-עשרה המדרגות העולותמעזרת נשים לעזרת ישראל בבית המקדש, כיון שזה מסמל את שתי העולמות: עולם הנשיות למדרגותיו ועולם הישראליות למדרגותיו. הנשיות מסמלת את הידע והכישרון להתנהל בעולם החומרי בצורה נכונה ושלמה. הישראליות מסמלת את פעילות העולם הרגיל (כלומר לא 'גבריות', אלא העולם הרגיל שבו מתרחשים כל פעילויות העולם באופן כללי. כמובן אצלנו מדובר על הקדושה והאידיאלים הישראליים אך לא זה הדגש), ובשניהם יש חמש עשרה מדרגות של עליה או ירידה. זו הסיבה שהמשנה במסכת סוכה מתארת שלב בניסוך המים שבו, לאחר שיורדים את חמש עשרה המעלות הללו – מזכירים את שם 'י-ה'. כדי להבהיר את הנקודה הזו–שאנחנו לוקחים את העולם קדימה בצורתו האידיאלית, נמצאים בחמש עשרה המעלות של העולם הבא, ולא כמו שהיו תקופות שעבדו עבודה זרה והיו נמצאים בחמש עשרה המדרגות המתעסקות בעולם הזה.
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
סוד ההתחדשות של יצחק
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך נהנים כשעובדים קשה?
למה משווים את העצים לצדיקים?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איך מותר להכין קפה בשבת?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
לקום מהתחתית של התחתית
למה ללמוד גמרא?