בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • מועדי חודש איר
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
2 דק' קריאה
"לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ:
[דברי הימים א, כט, יא]

את הפסוק הזה דורשת הגמרא במסכת ברכות:

"...במתניתא תנא (בברייתא שנו) משמיה (בשם) דרבי עקיבא: לך ה' הגדלה - זו קריעת ים סוף, והגבורה - זו מכת בכורות, והתפארת - זו מתן תורה, והנצח - זו ירושלים, וההוד - זו בית המקדש"
[תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נח עמוד א]

הפסוק משבח את הקב"ה ומתאר את כוחותיו ואת מלכותו העליונה. רבי עקיבא מוסיף ומבאר איך אותם כוחות של הקב"ה מתגלים בעולם. לדוגמה, גדלות ה' הופיעה במלוא עוצמתה בקריעת ים סוף, וגבורת ה' התגלתה במכת בכורות, כאשר הקב"ה עבר בארץ מצרים והכה כל בכור.
רבי עקיבא מסביר שנצחיות הקב"ה באה לידי ביטוי בעולם דווקא בירושלים, "והנצח זו ירושלים".

מה הכוונה שירושלים היא הנצח?
המהר"ל מפראג בביאורו לגמרא זו כותב "נקרא ירושלים נצח בעבור שהיא לנחלה נצחית" [מהר"ל מפראג הקדמה שלישית לגבורות ה']
הקב"ה התגלה בהרבה מקומות, הוא התגלה בחרן לאברהם, ובסנה למשה. כל המקומות האלו היו זמניים. ההופעה הנצחית של הקב"ה היא ירושלים. קדושת ירושלים היא תמידית ולא תתחלף כי שם השכינה שרויה תמיד. שם המרכז הקיומי והרוחני של עם ישראל, ובתוכם שרויה השכינה בתמידות.

מצודת ציון על הפסוק מסביר הסבר נוסף: "והנצח – מלשון ניצחון".
נצח הוא מלשון ניצחון. לאורך הדרך שעם ישראל נדרש לצעוד בה ישנם קשיים ובעיות. הנצח מצליח להתגבר ולנצח את כל המכשולים מכיון שהוא תמידי ונצחי. הנצח מנצח.

הרב קוק מפרש את הקשר בין ירושלים לנצחיות:

"והנצח זו ירושלים – תכונת עמדתם של ישראל היא מושלמת בהיותה ממולאה בעֹז מלכות... המלוכה, העֹז הלאומי, מקושר עם ירושלים ששם ישבו כסאות לבית דוד. החוסן הלאומי הישראלי פגש בדרכו מכשולים רבים, ועוד הוא עלול לפגוש, ואת כולם ינצח בעֹז ד' ויעמוד לנצח..."
[עין איה ברכות ב ע"מ 282]
ירושלים בירת ישראל מסמלת את מלכות ישראל, העיר בה בחר דוד למלכותו. עם ישראל הוא עם הנצח. למרות כל הקשיים הוא עומד בכל הניסיונות ומנצח את הכל. הסיבה לכך נעוצה באותה קדושה שטמונה בעם ישראל, ומתגלה בשיא עוצמתה בירושלים: הקב"ה שורה בעם ישראל, מחיה אותו ומביא אותו אל שלמותו וייעודו.
ירושלים מייצגת את הקדושה הנצחית, אותה קדושה שמביאה לניצחון על המעכבים ולהשלמת הייעודים הגדולים של עם ישראל בארצו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il