לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת שמחה
הגוף המכותב החל לפעול בשנת תרע"ז בתור "קיבוץ אקדמי עברי" – אגודה של סטודנטים תורניים באוניברסיטת באזל. לימים, סייעו הללו רבות בייסודה של ישיבת מרכז הרב, הן בפן החינוכי – הרב הנזיר, רבי דוד כהן, הן בפן הכלכלי – ד"ר מרקוס כהן. 1 חברי הוועד המכותבים הם: מוה"ר יצחק רקובסקי, מ' כהן 2 ודוד קורץ.
תכנית הלימודים הישיבתית המוצגת להלן מתייחסת לשנת הלימודים השלישית מאז ייסוד הישיבה בשנת תרפ"ד. 3 קדמו לה כמה וכמה תכניות, מקיפות וכוללות יותר, 4 ברם ספק אם אלה מומשו במלואן, כצורתן, הלכה למעשה. מבחינה זו, יתרונה של התכנית המוצגת כאן, שהיא משקפת כנראה מציאות קיימת.
תודתנו נתונה לארכיונאית האוספים המיוחדים שבספריית Yeshiva University, גברת שולמית ברגר.
ארי יצחק שבט
נריה משה גוטל
כ"ב תשרי תרפ"ו
... ובנוגע למצבה של הישיבה בכלל נוכל להודיעכם בקיצור שעכשיו נמצאים בהישיבה כחמשים בחורי חמד ושנים עשר אברכים, 5 ועוד מוכנים כהנה לבוא מחו"ל אלו שיש להם כבר הרשיון לבוא. 6
השיעורים לשנת תרפ"ו יתחילו בר"ח מ"ח. 7
ע"י מרן הגאון שליט"א ראש הרבנים 8
בתלמוד: הערכת המשנה והתוספתא הבבלי והירושלמי 9 וברור שיטת הראשונים 10 להלכה 11 במקורם. פעם בשבוע 12
בחכמת ישראל 13 : שמנה פרקים להרמב"ם 14 ביחס ליתר השיטות 15 העיוניות.
פעם בשבוע
ע"י הגאון מטבריג רא"א בורשטיין שליט"א 16
פלפול 17 הגיוני בתלמוד ופוסקים. פעם בשבוע
הרב הגאון רי"מ חרלפ 18 שליט"א
שעור של פלפול 19 הלכה. 20 פעם בשבועיים
שעור עיון מוסרי. 21 פעם בשבועיים 22
הרב ר' דוד כהן שליט"א 23
מדות שהתורה נדרשת בהן. 24 פעם בחודש 25
סקירות על השיטות המחקריות שבחכמת ישראל. 26 פעם בחודש 27
הרצב"י הכהן קוק שליט"א 28
הכשרה להשיעורים העיונים בחכמת ישראל. 29 פעמיים בחודש 30
השקפות כלליות ללימוד התנ"ך. 31 פעמיים בחודש 32
על השיעורים הללו יתוספו עוד בהמשך הזמן עוד שיעורים שונים וביחוד שעורים מקוריים בתולדות ישראל 33 ומדע ארץ ישראל 34 ממקור תורה שבכתב ותורה שבעל פה...
והננו בזה חותמים בברכה מרובה ובכבוד גמור, בשם מרן הגאון.
[מתוך: אורשת, א (תש"ע), הוצאת מכללת אורות ישראל]
איך עושים קידוש?
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
השלמת התמונה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
סוד המנורה וסוד החנוכיה
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר