בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכה יומית
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
עיקרי ההלכות
א. אטר- שעושה רוב מלאכתו וכותב בשמאל, מניח תפילין בימין. הניח על שמאל לא יצא.
ב. כותב בשמאל ועושה מלאכה בימין (או להיפך)- יניח על היד בה עושה מלאכה.
ג. כותב בעיקר בשמאל אך כותב מעט בימין- יניח בימין
ד. כותב כתב עברי בשמאל ולועזי בימין (או להיפך), יניח על היד בה עושה פחות מלאכה.

א. אטר יד בתפילין
אטר- שעושה רוב מלאכתו ביד שמאל וכן כותב ביד שמאל, מניח תפילין על ימין כל אדם, שהרי לגביו היא כשמאל.
הניח על שמאל- לא יצא ידי חובה וצריך לחזור ולהניח על ימינו 1 .

ב. הגדרת אטר
מלבד האמור לעיל ישנם מצבי אמצע בהם דנו הפוסקים האם נחשב לאטר או לא.
א. כותב בשמאל וכל מלאכתו בימין- יניח בימין, וראוי שמיד אחרי שמסיר את התפילין יד ימין יניחם גם על שמאל בלי ברכה (וכן להיפך, אם כותב בימין וכל מלאכתו בשמאל) 2 .
ב. כותב בשמאל, עושה חלק ממלאכתו בימין וחלק בשמאל ואפילו רוב מלאכתו בימין- הרי הוא אטר ויניח בימין 3 .
ג. כותב בעיקר בשמאל, אך מעט גם בימין ורוב מלאכתו בימין- יניח בשמאל 4 .
ד. כותב כתב עברי בימין ולועזי בשמאל, או להיפך- הולכים אחרי היד בה עושה את רוב מלאכתו 5 .

3 תגובותב1 דיונים

  • י יונתן, ירושלים |ט' ניסן תשפ"א

    מקורות

    שלום לא מצוין המקורות למספרים הקטנים מ 1 עד 5 תודה

  • א אתר ישיבה |ט' ניסן תשפ"א

    המקורות נמצאים בקובץ ה-PDF המצורף לשיעור

  • י יונתן, ירושלים |י"א ניסן תשפ"א

    מקורות

    תודה ☺️

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il