לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מישאל דהאן זצוק"ל
188
וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב. וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה (דברים כו ה-ו)
וְצָרִיךְ אַתָּה לִתֵּן הוֹדָאָה לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל שֶׁעֲזָרְךָ עַד שֶׁנִּצַּחְתָּ לַיֵּצֶר הָרָע, שֶׁהַנִּצָּחוֹן תָּלוּי בְּיָדוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם (תהלים לז לב-לג) 'צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק', שֶׁהוּא יֵצֶר הָרָע הָרוֹדֵף אַחַר הַצַּדִּיק 'וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ', 'ה' לֹא יַעַזְבֶנּוּ בְיָדוֹ'. וְזֶהוּ שֶׁאָמַר וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי , אֲרַמִּי הוּא יֵצֶר הָרָע שֶׁהוּא רַמַּאי, אֹבֵד אָבִי , דְּהַיְנוּ בִּקֵּשׁ לְהַאֲבִיד אֶת אָבִי, כְּתַרְגּוּמוֹ. וְאָבִי הָאָמוּר כָּאן הוּא יֵצֶר הַטּוֹב שֶׁהוּא כְּאָב לָאָדָם, שֶׁמּוֹרֶה לוֹ דֶּרֶךְ טוֹבָה וִישָׁרָה, וְתֵבַת אָבִי נַמִי גִּימַטְרִיָּא י"ג, רוֹמֵז לַיֵּצֶר הַטּוֹב שֶׁאֵינוֹ בָּא לָאָדָם כִּי אִם עַד שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנִים. וְזֶהוּ אֹבֵד אָבִי , לְפִי שֶׁיֵּצֶר הָרָע הוּא עַז פָּנִים וְתַקִּיף מִיֵּצֶר הַטּוֹב, וּכְמוֹ שֶׁקָּרָא שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם לַיֵּצֶר הַטּוֹב (קהלת ד יג) 'יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם' וְיֵּצֶר הָרָע 'מֶלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל', וּבְתָקְפּוֹ שֶׁל יֵצֶר הָרָע וְעַזּוּת פָּנִים שֶׁלּוֹ בִּקֵּשׁ לְאַבֵּד אֶת יֵצֶר הַטּוֹב. וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה . דְּהַיְנוּ, שֶׁאֵין יֵצֶר הָרָע מִתְגַּבֵּר עַל הָאָדָם בְּיוֹתֵר עַד שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנִים שֶׁבָּא יֵצֶר הַטּוֹב, וּבְאוֹתָהּ שָׁעָה בָּא יֵצֶר הָרָע בְּחֵילוֹתָיו וּמֵצֵר עַל הָאָדָם בִּמְצָרִים רַבִּים, בְּהִרְהוּרִים וּמַחֲשָׁבוֹת רַק רַע כָּל הַיּוֹם. וְזֶהוּ וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה , דְּהַיְנוּ, מֵצֵר עַל הָאָדָם בְּצָרוֹת רַבּוֹת וּמַחֲשָׁבוֹת וְהִרְהוּרִים רָעִים:
יצר הרע מפתה בתחילה מעט ולבסוף שולט באדם
וּמִתְּחִלָּתוֹ וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט , שֶׁמִּתְּחִלָּה בָּא יֵצֶר הָרָע בְּפִתּוּי מְעַט, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (ח"ג רסז:) 'וַיָּבֹא הֵלֶךְ לְאִישׁ הֶעָשִׁיר' וְגוֹ' (שמואל ב' יב ד), וּכְשֶׁיִּרְאֶה שֶׁהָאָדָם שׁוֹמֵעַ לוֹ הוֹלֵךְ וּמִתְגַּבֵּר, עַד שֶׁנַּעֲשֶׂה בַּעַל הַבַּיִת. וְזֶהוּ וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב , וְכֵיוָן שֶׁנִּתְגַּבֵּר, בְּאוֹתָהּ שָׁעָה וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ , הֵם יֵצֶר הָרָע וְחֵילוֹתָיו שֶׁכֻּלָּם נִקְרָאִים מִצְרִים, שֶׁמְּצֵרִים וּמְרֵעִים לָנוּ. וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה , דְּהַיְנוּ שֶׁהִכְבִּידוּ עֻלָּם עַד שֶׁנִּטְמַעְנוּ בַּזֻּהֲמָא שֶׁלָּהֶם:
(פיתוחי חותם פרשת כי תבוא)
עניני תשובה
לב נשבר ונדכה - תיקון גדול לבעל תשובה
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים וגו' (בראשית א א). בְּרֵאשִׁית רָאשֵׁי תֵּבוֹת תִּ קּוּן בְּ רִית אֲ נָחָה יֵ אָנַח שֶׁ בֶר ר וּחַ . בָּא לִרְמֹז כִּדְכָתַבְנוּ בְּסָמוּךְ, וְאֵלֶּה מוֹסִיף, דְּמִי שֶׁפָּגַם בַּבְּרִית תָּמִיד יִהְיֶה נֶאֱנָח וְדוֹאֵג, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם (שם נא ה) 'וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד', וְתָמִיד יִהְיֶה בְּשִׁבְרוֹן רוּחַ. וּבָא הָרֶמֶז בְּמִלַּת 'בְּרִית' אוֹתִיּוֹת 'תְּבִיר', שָׁם רֶמֶז דְּמִי שֶׁפָּגַם בַּבְּרִית תִּקּוּנוֹ 'תְּבִיר', יִהְיֶה שֶׁבֶר רוּחַ:
וְכֵיוָן שֶׁיִּתְנַהֵג בְּשִׁבְרוֹן רוּחַ תְּשׁוּבָתוֹ לֹא תָּשׁוּב רֵיקָם, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שם פסוק יט) 'לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה'. וְהַשֶּׁבֶר שֶׁיִּשְׁבֹּר לִבּוֹ וְרוּחוֹ גָּדוֹל מִכָּל יִסּוּרִין וָעֳנָשִׁים שֶׁיָּבוֹאוּ עָלָיו, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (משלי יז י) 'תֵּחַת גְּעָרָה בְמֵבִין מֵהַכּוֹת כְּסִיל מֵאָה', דְּהַיְנוּ כֵּיוָן שֶׁהַמֵּבִין יִשְׁבֹּר לִבּוֹ בִּגְעָרָה וַאֲנָחָה עַל מַה שֶּׁעָבַר עָלָיו, זֶה יוֹתֵר מִמֵּאָה מַלְקִיּוֹת בְּאֵין מֵבִין. וּבָא הָרֶמֶז עַל נָכוֹן תִּ קּוּן בְּ רִית הוּא אֲ נָחָה יֵ אָנַח בְּשֶׁ בֶר ר וּחַ , וּבָזֶה וָשָׁב וְרָפָא לוֹ:
(גנזי המלך, תיקון הברית אות יד)
לשוב אל ה' בלב נשבר
זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה (תהלים נא יט). וּמְסַיֵּם דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְאוֹמֵר, דִּשְׁבִירַת הָרוּחַ הַטָּמֵא הַזֶּה הוּא בְּמַה שֶּׁיִּהְיֶה שְׁפַל רוּחַ וּמֻכְנָע, וְלִבּוֹ שָׁבוּר בַּאֲנָחוֹת עַל הָעֲוֹנוֹת שֶׁעָבְרוּ עָלָיו, וְזֶהוּ שֶׁמְּסַיֵּם לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה , דְּהַיְנוּ כְּשֶׁיָּשׁוּב הָאָדָם בְּ'לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה' בִּתְשׁוּבָה כָּרָאוּי, אָז 'אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה', שֶׁאַתָּה מְסַיְּעוֹ לִשְׁבֹּר הָרוּחַ הַטָּמֵא שֶׁנִּתְלַבֵּשׁ בּוֹ, וְזֶהוּ 'אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה'. וְעַל זֶה הַדָּבָר שֶׁל שְׁבִירַת הַלֵּב אָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם (שם קט כב) 'וְלִבִּי חָלַל בְּקִרְבִּי', דְּהַיְנוּ עָשִׂיתִי לִבִּי מֵת בְּקִרְבִּי מַמָּשׁ, וְעַל יְדֵי זֶה נִשְׁבַּר רוּחַ הַטֻּמְאָה וְחָלַף הָלַךְ לוֹ. וּמִשּׁוּם הָכִי בִּשְּׂרוֹ הַנָּבִיא עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְאָמַר לוֹ 'גַּם ה' הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ לֹא תָמוּת' (שמואל ב' יב יג), 'חַטָּאתְךָ' הִיא הָרוּחַ שֶׁנִּתְלַבְּשָׁה בּוֹ, 'הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ ' סוֹפֵי תֵּבוֹת גִּימַטְרִיָּא 'הָרוּחַ' עִם הַכּוֹלֵל:
(שערי תשובה, אות כד)
כל תיקון האדם תלוי בלב
עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה וְגו' (בראשית ו יד). מִלַּת 'כּוֹפֶר' בְּמִלּוּי כָּזֶה כָּ"ף וָי"ו פֵּ"א רֵי"שׁ, גִּימַטְרִיָּא תַּרְיַ"ג וְעוֹד מֵאָה, מֵאָה בְּרָכוֹת בְּכָל יוֹם, שֶׁיִּהְיֶה מְקַיֵּם תַּרְיַ"ג מִצְוֹת, דְּעִקַּר הַלִּמּוּד הוּא הַמַּעֲשֶׂה כְּמוֹ שֶׁאָמַר הַתַּנָּא (אבות פ"א מי"ז) וְלֹא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה. וְצָרִיךְ שֶׁיִּהְיוּ פִּיו וְלִבּוֹ שָׁוִין, וְזֶהוּ שֶׁאָמַר וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר , הֵם תַּרְיַ"ג מִצְוֹת הָרְמוּזִים בְּמִלַּת 'כּוֹפֶר' בְּמִלּוּי, כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ:
כשהלב שלם בעבודת השם - הקב"ה בעזרו
עוֹד, עֲצֵי גֹפֶר , לִרְמֹז מַה שֶּׁהִקְדַּמְנוּ בַּתְּחִלָּה, דְּכָל תִּקּוּן הָאָדָם תָּלוּי בַּלֵּב, דְּאִם יִהְיֶה לִבּוֹ דָּבֵק בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ כָּל הָאֵיבָרִים נִגְרָרִים אַחֲרָיו. וְהִנֵּה לֵב, כְּשֶׁתִּמְנֶה הַמִּלּוּי שֶׁל 'לֵב' לְבַדּוֹ הוּא גִּימַטְרִיָּא תנ"ד, וְהוּא חֶשְׁבּוֹן עֲצֵי גֹפֶר עִם הַכּוֹלֵל גִּימַטְרִיָּא גַּם כֵּן תנ"ד, וְחֶשְׁבּוֹן זֶה גִּימַטְרִיָּא 'חוֹתָם', לִרְמֹז דִּכְשֶׁיִּהְיֶה הַלֵּב שָׁלֵם בְּיִרְאַת ה' אָז נֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ מַלְכּוֹ שֶׁל עוֹלָם, דְּנֶחְתָּם בְּחוֹתַם אֱמֶת, וְזֶה נִרְמָז בְּמַה שֶּׁנֶּאֱמַר (שיה"ש ח ו) 'שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל לִבֶּךָ', בְּמִלּוּי 'לֵב' גִּימַטְרִיָּא 'חוֹתָם', וְ'חוֹתָם' עִם הַכּוֹלֵל הוּא גִּימַטְרִיָּא שְׁלֹשָׁה אֶהְיֶ"ה קס"א קמ"ג קנ"א, דִּכְשֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם שָׁלֵם בְּלִבּוֹ עִם הַשֵּׁם, יִהְיֶה הַשֵּׁם עִמּוֹ בְּכָל עֵת וְיַעַזְרֵהוּ עַל כְּבוֹד שְׁמוֹ, וְזֶהוּ מַשְׁמָעוּת 'אֶהְיֶה', שֶׁאוֹמֵר הַשֵּׁם אָנֹכִי אֶהְיֶה עִמּוֹ כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (ברכות ט:) בְּ'אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה' (שמות ג יד), 'אֶהְיֶה' עִמָּם בְּצָרָה זוֹ, 'אֲשֶׁר אֶהְיֶה' עִמָּם בְּצָרָה אַחֶרֶת, נִמְצָא כְּשֶׁהַלֵּב יִהְיֶה שָׁלֵם בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם אָז יִהְיֶה נֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ וְיִהְיֶה הַשֵּׁם בְּעֶזְרוֹ:
(מחשוף הלבן פר' נח)
בעל תשובה נקרא 'צדיק'
צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶה (תהלים צב יג). כָּאן חָזַר לְדַבֵּר עַל בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה דְּנִתְקָנִים תִּקּוּן גָּדוֹל עַל יְדֵי תְּשׁוּבָתָם וְעַל יְדֵי הַגִּלְגּוּל. 'יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּ ה' סוֹפֵי תֵּבוֹת עִם כְּלָלוּת ד' אוֹתִיּוֹת גִּימַטְרִיָּא 'בְּגִלְגּוּל', דְּעַל יְדֵי גִּלְגּוּל מַפְרִיחַ וְצוֹמֵחַ גִּזְעוֹ וּמַחֲלִיף כָּאֶרֶז וְנִתְקָן מַה שֶּׁחָסֵר לוֹ. וְהִנֵּה 'גִּלְגּוּל' גִּימַטְרִיָּא 'חֶסֶד', דְּחֶסֶד גָּדוֹל עוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִם הָאָדָם שֶׁמַּחֲזִירוֹ בְּגִלְגּוּל כְּדֵי לְתַקֵּן מַה שֶּׁחָסֵר לוֹ, וְעַל יְדֵי שֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה הָאָדָם, הִיא הַגּוֹרֶמֶת לוֹ לְהַשְׁלִים תִּקּוּנוֹ בַּגִּלְגּוּל. וְאֶפְשָׁר דְּזֶה נִרְמָז בְּמַשְׁמָעוּת תְּשׁוּבָה, דְּעַל יְדֵי תְּשׁוּבָה בָּאָה אֵלָיו הֲשָׁבָה שֶׁיָּשׁוּב לָעוֹלָם אַחֲרֵי מוֹתוֹ לְתַקֵּן מַה שֶּׁחָסֵר לוֹ:
וְהִנֵּה כָּתוּב (ישעיה ס כא) 'וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ', דְּמַה שֶּׁאָמַר 'כֻּלָּם צַדִּיקִים' קְשֵׁה הַהֲבָנָה, וְכִי הָעָם כֻּלָּם צַדִּיקִים, וַהֲרֵי עֵינֵינוּ הָרוֹאוֹת דְּאֵין הָעָם כֻּלָּם צַדִּיקִים. וְאֶפְשָׁר דְּמִלַּת 'צַדִּיקִים' כָּלַל בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה דְּ'צַדִּיקִים' בְּמִלּוּי צַדִּי דָּלֶת יוֹד קוֹף יוֹד מֵם, גִּימַטְרִיָּא 'זוֹ בַּעֲלֵי הַתְּשׁוּבָה' עִם הַכּוֹלֵל, דְּקָרָא לְצַדִּיקִים גְּמוּרִים וּלְבַעֲלֵי תְּשׁוּבָה 'כֻּלָּם צַדִּיקִים'. דִּקְרִיאַת שֵׁם צַדִּיק דָּבָר גָּדוֹל, וְעַל זֶה נִקְרָא יוֹסֵף הַצַּדִּיק, וְנֹחַ שֶׁהָיָה שָׁלֵם לְפָנָיו בְּדוֹר הַמַּבּוּל קָרָא אוֹתוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא צַדִּיק. וְכָתוּב זֶה בָּא לְהַשְׁמִיעֵנוּ דְּגַם בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה נִקְרָאִים צַדִּיקִים וְנִכְלָלִים עִם צַדִּיקִים בִּשְׁמָם, לְהוֹרוֹת דִּכְמוֹ שֶׁאֵלּוּ לֹא חָטְאוּ גַּם אֵלּוּ לֹא חָטְאוּ, לָזֶה אָמַר 'וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים' דְּהַיְנוּ בֵּין בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה בֵּין צַדִּיקִים גְּמוּרִים כֻּלָּם נִכְלָלִים בְּיַחַד וְנִקְרָאִים צַדִּיקִים, שֶׁהֲרֵי מִסְפָּרָם שָׁוֶה כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ:
וּבָזֶה אָתֵי שַׁפִּיר מִלַּת 'כֻּלָּם' דְּקָאֵי דַּוְקָא עַל בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה לְכָלְלָם עִם הַצַּדִּיקִים בְּשֵׁם זֶה שֶׁל צַדִּיקִים, וְ'כֻלָּם' הַצַּדִּיקִים וּבַעֲלֵי תְּשׁוּבָה 'לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ' שֶׁהִיא אֶרֶץ עֶלְיוֹנָה אֶרֶץ הַחַיִּים, דְּכָתוּב אַחֵר אָמַר (תהלים לז כט) 'צַדִּיקִים יִירְשׁוּ אֶרֶץ', דְּלֹא תֵימָא דַּוְקָא צַדִּיקִים גְּמוּרִים, לָזֶה אָמַר דְּגַם בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה נִקְרָאִים צַדִּיקִים, וְאֵין חִלּוּק בֵּין אֵלּוּ לְאֵלּוּ. וּמִי שֶׁחָסֵר לוֹ שׁוּם תִּקּוּן, אֲנִי שׁוֹמְרוֹ וְעוֹשֶׂה אוֹתוֹ כִּנְטִיעָה פַּעַם אַחַר פַּעַם עַד שֶׁיִּהְיֶה מְתֻקָּן וְשָׁלֵם כָּרָאוּי, וְזֶהוּ שֶׁאָמַר 'נֵצֶר מַטָּעַי' דְּהַיְנוּ אֲנִי נוֹצֵר הַנְּטִיעָה וְנוֹטְעָהּ פַּעַם אַחַר פַּעַם, עַד שֶׁתִּהְיֶה שְׁלֵמָה בְּהִתְפָּאֲרוּת גְּדוֹלָה כָּרָאוּי, וְזֶהוּ 'מַעֲשֵׂי יָדַי לְהִתְפָּאֵר':
(שערי ארוכה אות ט)
תשובה בשבירת לב ובהכנעה
קָרוֹב ה' לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ (תהלים לד יט). בָּא לְהוֹדִיעַ, דְּעִקַּר קִבּוּל הַתְּשׁוּבָה הוּא שִׁבְרוֹן לֵב וְהַכְנָעַת רוּחַ, דְּכָל מַה שֶּׁיַּרְבֶּה הָאָדָם בִּשְׁבִירַת לֵב וּבְהַכְנָעַת רוּחַ, תַּרְבֶּה נַפְשׁוֹ לְהִטַּהֵר. וְכָל עִקַּר הַתְּשׁוּבָה תָּלוּי בָּזֶה, דְּאִם לֹא שִׁבֵּר תַּאֲוָתוֹ וְהֵסִיר גַּאֲוָתוֹ לֹא עָשָׂה וְלֹא כְלוּם. לָזֶה אָמַר קָרוֹב ה' לְנִשְׁבְּרֵי לֵב , הֵם הַמְשַׁבְּרִים תַּאֲווֹת לִבָּם, וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ , הֵם הַמַּשְׁפִּילִים רוּחָם וְחוֹזְרִים עֲנָוִים. בֶּאֱמֶת, כְּשֶׁיִּהְיוּ הַשָּׁבִים בִּתְשׁוּבָה עֲנָוִים, אָז יִהְיֶה ה' קָרוֹב לָהֶם וְשׁוֹמֵעַ תְּפִלָּתָם וּמְקַבְּלָהּ:
(אלף בינה מזמור לד בתהלים)
(נלקט ונערך ע"י ישיבת 'אביר-יעקב', מכון 'אור-לישרים', נהריה)
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מהי עיקרה של הגאולה?
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
לו הייתי רוטשילד
בדיקת פירות ט''ו בשבט
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
איך עושים קידוש?
איך מותר להכין קפה בשבת?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
הלכות שטיפת כלים בשבת

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

הלכות ספירת העומר
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב
