- שבת ומועדים
- ארבעת המינים והלכותיהם
257
שואל על כך רבי נתן מברסלב זיע"א שתי שאלות. ראשית, למה צריך לומר מי ניצח במלחמה? הרי כשיש מלחמה בין שניים, אנו רואים בחוש מי ניצח ומי הובס, המנצח מחזיק בידיו את המדליה והגביע וכל הקהל מריע לו בתרועה של ניצחון, ואילו המובס שוכב מנוצח על הקרקע.
ובנוסף, מדוע הזוהר השתמש בביטוי "שמחזיק את הכלי קרב בידיים"? הרי אדם שניצח יכול להניח את כלי הקרב, אין לו עוד שום צורך בנשק, הוא ניצח!
מסביר רבי נתן יסוד חשוב בעבודת ה'. השאלות הנ"ל נובעות מהשוואה מוטעית בין הצלחה במלחמה גשמית להצלחה במלחמה רוחנית. אך למען האמת, במלחמה גשמית המובס שוכב על הקרקע, המנצח מנופף במדליה או בגביע ובאמת אין לו צורך יותר בכלי הקרב.
לא כך במלחמה רוחנית, בה גם אם היצר הפיל אותך ואתה על הרצפה שבור ורצוץ, כל עוד אתה לא מתייאש אלא ממשיך לרצות ולהילחם כנגדו, ניצחת! וכך דבריו (ליקוטי הלכות, שבת ז):
"אַךְ אֶפְשָׁר לְהָבִין עַל פִּי הַנַּ"ל, כִּי כְּבָר מְבֹאָר שֶׁבְּחִינַת מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק הוּא מִלְחָמָה אֲרֻכָּה מְאֹד מְאֹד, כִּי עֲמָלֵק הוּא מֵעוֹלָם רְצוּעָה מַרְדוּת לְיִשְֹרָאֵל, וְעִקָּר הוּא מִלְחֶמֶת הַיֵּצֶר שֶׁהוּא בְּחִינַת קְלִפַת עֲמָלֵק שֶׁאוֹרֵב עַל הָאָדָם תָּמִיד וְרוֹצֶה לְהַפִּילוֹ לְגַמְרֵי חַ"ו כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִ"ל. וְעִקַּר הַכְנָעָתוֹ הוּא הִתְחַזְּקוּת שֶׁבְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עַל הָאָדָם כָּל יְמֵי חַיָּיו, יִהְיֶה חָזָק מְאֹד לְבַל יִפֹּל מִשּׁוּם דָּבָר וְכוּ'.
נִמְצָא שֶׁבְּעִנְיַן מִלְחָמָה זֹאת שֶׁיֵּשׁ לְכָל אָדָם עִם יִצְרוֹ שֶׁהוּא בְּחִינַת מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק, כָּל נִצָּחוֹן הַמִּלְחָמָה הוּא כְּשֶׁהוּא חָזָק בְּדַעְתּוֹ בְּכֹחַ הַצַּדִּיק לֶאֱחֹז אֶת עַצְמוֹ וְלַעֲמֹד בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה בְּכָל מַה שֶּׁיַּעֲבֹר עָלָיו, כִּי כָּל זְמַן שֶׁהָאָדָם אֵינוֹ מְיַאֵשׁ אֶת עַצְמוֹ וּמְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ וְכוּ' וְעוֹסֵק עֲדַיִן בְּמִלְחָמָה זֹאת שֶׁעִקָּר הַכְּלֵי זַיִּן הוּא תְּפִלָּה וְכוּ' כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְתִּי בְּמָקוֹם אַחֵר (סִימָן ב), הוּא נִקְרָא נוֹצֵחַ אֶת הַמִּלְחָמָה, כִּי בֶּאֱמֶת לַה' הַמִּלְחָמָה, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְהָאָדָם בְּעַצְמוֹ לְנַצְחוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אִלְּמָלֵא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזְרוֹ וְכוּ'".
באמת, לה' מלחמה בעמלק מדור דור, זה לא עניינך. תפקידך הוא להחזיק מעמד, לא לוותר, להמשיך ולא לעזוב את הרצון לעולם! יצר הרע לוחם נגדך רק על ענין אחד, שתפסיק לרצות, שתתייאש! תפקידנו בעולם הוא לרצות ולרצות עוד ועוד, זה הניצחון. עצם זה שאני מחזיק את כלי הקרב בידיי שהם התפילה והרצון, אני ממשיך ולא מוותר, ניצחתי!
גם אם ח"ו נפלת, אבל אחר כך קמת, עצם זה שלא התייאשת, אלא תפסת את עצמך והבנת שמה שה' יתברך רוצה ממך עכשיו זה להמשיך למרות הכול, ניצחת! ובניגוד לתוצאות של ניצחון בעולם הזה, בניצחון הרוחני "הקטן" שלך אין מחיאות כפיים של הקהל ואין פרסום בחדשות, לא ברעש ה', רק קול דממה דקה.
ידוע מה שאמר רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, שפעם היצר הרע נותן לך סטירה ופעם אתה נותן לו, פעם הוא נותן לך ופעם אתה נותן לו, רק תוודא שאתה תיתן את הסטירה האחרונה!
(לקוח מתוך ספרי' לפתוח שערי רצונך')

ארבעת המינים
"קול צופייך" - גיליון 375
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשרי תשס"ז

דיני ערבה - שיעור מעשי
הלכות הערבה כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו

הלכות ארבעת המינים -הדגמה מעשית
מדריך לקניית ארבעת המינים
הרב משה בר ציון | ז' תשרי תשפ"ג

הסבר ענין ההושענות
הרב חיים אביהוא שוורץ | התשס"ג
האם מותר לפנות למקובלים?
עבודת ה' לחופש
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
סוד ההתחדשות של יצחק
איך נראית נקמה יהודית?
איך מכינים תה בשבת?
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
עשרת המכות סוללות דרך
איך ללמוד גמרא?

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
