124
בעל ספר 'הלקח והלבוב' מביא בשם הרב הקדוש רבי אהרון מסדיגורא זי"ע, ששאל שלכאורה מילת 'הוא' מיותרת.
והתשובה היא בהקדמת דברי חז"ל ( סנהדרין לז ע"א) 'שחייב אדם לומר בשבילי נברא העולם', כל איש ישראל צריך לחיות תמיד בהרגשה שעליו עומד העולם.
וזו הכוונה גם כאן, שכל אחד חייב לראות את עצמו כאילו 'הוא יצא' ממצרים, היינו, שכאילו רק 'הוא' יצא ממצרים, ובמיוחד בשבילו היה כל האירוע של יציאת מצרים. וצריך האדם לשבח ולהודות להקב"ה מתוך הרגשה שרק לו לבדו נעשתה הטובה הזאת.
עוד הוסיף רבי אהרון מסדיגורא, ש'חייב' אדם, היינו אפילו בדור שכולו חייב, כאלו 'הוא' - כלומר 'הדור' יצא ממצרים. שעל אף שהדור ההוא היה משוקע במ"ט שערי טומאה וזוהמת היצר הרע, בכל זאת הייתה הגאולה מאת ה' יתברך.
וזה לימוד וחיזוק עצום בשבילנו. בכל דור ודור צריכים להאמין באמונה שלמה על הנצחיות של יציאת מצרים, שבכל מצב ומיצר שנמצא האדם, הוא יכול להתרומם ולהתעלות.
משום שכמו אז- כך היום. אז יצאנו מעומק הגלות ומעומק הקליפה ברגע אחד, כך גם היום, שהרי נשאר הכוח הזה לדורות. רק שמוטל על האדם לא להתייאש ושלא יחלש לבו, אלא יצפה לישועה מתוך תקווה ואמונה גדולה באהבת בורא כל העולמים אליו ושבוודאי יגביה אותו מהמקום הכי נמוך שגם הוא יזכה לאור באור החיים.
שנזכה! חג פסח כשר ושמח!
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
קריעת ים סוף ומשל הסוס
לקום מהתחתית של התחתית
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
הלכות שטיפת כלים בשבת
האם מותר להתקלח ביום טוב?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
איך מותר להכין קפה בשבת?