7589
המשך שו"ת בין ת"ח דת"ל לראש כולל חרדי
אודות גיוס לצבא במלחמת חרבות ברזל, כאשר עם ישראל נמצא בסכנה עקב מחסור בחיילים.
תשובה ז.
ר"כ חרדי: שאול שאלתני מדוע החרדים איננו מתגייסים לצבא. השבתי לך שש תשובות אותם דחית ואני אכן מודה שסיבות אלו אינם מבוססות על בדיקות רציניות שמישהו בדק. בעקבות כך הגענו לכך שהסיבה לאי הגיוס נעוצה ביסודות עמוקים יותר. וכעת שפנינו לכך זמן, הריני להסביר לך העניין: המדינה טמאה, לא ייתכן בשום צורה שמדינה זו היא כיסא ה' בעולם. חוקיה חוקי ערכאות, יסודותיה בכוונה להשכחת הדת, ואי הזכרת שם שמיים היתה תנאי במגילת עצמאותה. כיון שהמדינה טמאה, בלתי אפשרי מבחינתנו להתגייס לצבא.
ת"ח דת"ל: ראשית אברך אותך על כך שאתה פותח את נקודת האמת של הנושא. אכן נראה שזהו שורש הדיון, שאלה זו אותה העלת, יכולה להסביר את מכלול התנהגות הציבור החרדי היקר והאהוב, הוא מסביר מדוע לא מתגייסים ולמה לא מתפללים להדיא לשלום והצלחת חיילי צה"ל, כמו כן מובן הטעם שחרדים רבים סומכים להעלים מס מהמדינה ולא רואים בזה גזל של רבים.
הנידון האם המדינה הינה יסוד כיסא ה' בעולם אינה פוטרת ממצוות הצלת כלל ישראל בפיקוח נפש, דין לא תעמוד על דם רעך, והציווי להציל מליונים של יהודים מפיקוח נפש ודאי אינם תלויים בהגדרת כסא ה' בעולם, ולא בקדושת המדינה. גדר שלטון יהודי אינו תלוי בגדרי קדושה של יסוד הופעת השכינה בעולם. אם כי כשמבינים את משמעות ישראל בעולם במסגרת התנ"ך ומאמרי חז"ל, נהיר שכשיש שלטון ישראל זוהי הופעת השכינה המרכזית בעולם.
אגב מי שטוען שיסודות המדינה נועדו בכוונה להשכחת הדת, אינו מבין את משמעות המושג דמוקרטיה, הציבור היהודי כולו בנה את מדינת ישראל, ולפי האחוזים של מי שהיו פה בעת הקמת המדינה החליטו החלטות משותפות, היו הרבה הוגי דעות, לאף אחד אין טאבו על יסודות המדינה. להתמקד רק במי שחיפש להשכיח את הדת ולא לראות את הוגי הדעות האחרים, זהו מבט חלקי שרואה רק את הרוע ואינו רואה את המכלול. וכשמדובר בגוף דמוקרטי, המבט הכולל הינו בסיסי.
יש אזכור שם שמיים במגילת העצמאות, למרות שזה לא באחד מהשמות שאינם נמחקים. היה וויכוח בין מנסחי המגילה, הרב מימון התעקש על אזכור שם ה' במפורש, הצדדים החילוניים לא הסכימו ולבסוף הגיעו לפשרה ולהזכיר במגילה את המילים 'מתוך בטחון בצור ישראל'
תשובה ח.
ר"כ חרדי: אני מבין את דבריך, שהמדינה אינה מוגדרת לכיוון כזה או אחר אלא היא דמוקרטית. אך סוף סוף המדינה אינה קדושה אנו לא מתייחסים למדינה כגוף קדוש המייצג את עם ישראל. ולשם המחשה, להבדיל - האם מי שלא התגייס בזמן חורבן הבית השני לצבא הבריונים נגד הרומאים - ביטל מ"ע של הצלת ישראל מיד צר ולא תעמוד וכו'...
ת"ח דת"ל: קדושת המדינה מבוררת בהלכה, כל יראי ה' מודים ששלטון המדינה מוגדר כשלטון יהודי לגבי כל ההלכות הנוגעות לקדושת הארץ. לדוגמא קרקע של המדינה מחוייבת בתרומות ומעשרות ובשמיטת הקרקע בשמיטה ואין דינה כקרקע של גוי, גדולי הפוסקים כמו הרב אלישיב, הרב עובדיה כמו עוד עשרות גדולי הפוסקים סבורים שמדובר בשלטון יהודי לגבי איסור נטישת קרקעות ארץ ישראל לידי הגויים. כך שיש חפצא של קדושה הלכתית בקיום המדינה. כלומר עצם השלטון שמתקיים כל רגע על ידי מדינת ישראל מקיים חפצא של מצוות עשה של כיבוש הארץ. ופועל קדושה על אדמות רבות לעניין מצוות התלויות בארץ.
אמנם אך אנו דנים על הצידוד ההלכתי להימנע מגיוס לצבא בעת פיקוח נפש של רבים בעקבות צורך בחיילים, ואם כן לצורך העניין אנו נניח שאין למדינה שום קדושה, ואדמותיה פטורים מתרומות ומעשרות ואין חובה לשבות בהם בשמיטה, מציאות של פיקוח נפש של רבים דורש להציל אותם גם כשאין למדינה קדושה. לדוגמא: בזמן השואה לו יצויר שיכלו היהודים להצטרף לפרטיזנים ולהציל מילונים רבים של יהודים, בוודאי תודה שהם היו מחוייבים בזה. כך גם היום ביחס לצבא הגנה לישראל.
התורה לא מגדירה ולא מגבילה את המצווה להציל חיי יהודי, והאיסור לעמוד מנגד. אין הגבלה לזמן מסוים או לשימוש בכלי נשק מסוימים, ואף לא לסוגי השלטון והמסגרת בה נמצאים. ואם כן פשוט וברור שבכל אימת שיש יכולת להציל חיי יהודי פרטי וק"ו חיי יהודים רבים, חובה על כל מי שמסוגל לטרוח בכך. אלא אם כן התועלת במעשיו יביא ליותר נזק ממה שיועיל, כגון שאם המרד ברומאים לא יועיל לשמור על שלטון ישראל ויוביל להרג יותר יהודים, המצב יוגדר שפשוט אין יכולת לקיים המצווה של הצלת ישראל.
גם ביחס למדינת ישראל, [גם אם נניח לצורך הדיון שאין בה קדושה] יש צורך לברר האם כיום טוב או לא שהמדינה תתקיים. הדבר אינו תלוי בהיסטוריה של המדינה, אלא זו שאלה בנקודת הזמן שלנו כיום עם צפייה הגיונית כלפי העתיד הבעל"ט בעזרתו ית'. אם אדם מגיע למסקנה שטוב יותר ליהודים שמדינת ישראל ח"ו תחרב, עם כל הסכנת חיים המידית למיליונים של יהודי המדינה, ועם סכנת חיים לטווח רחוק של פוגרומים וסכנות לכלל יהודי העולם שאין מאחוריהם מדינה שתעמוד לצידה. ועם כל הסכנה האיומה של התבוללות יהודי הארץ שעלולה לגדול במאות אחוזים כפי הגורל העגום של יהודי העולם. אם אדם הגיע למסקנה זו אכן טוב יותר שלא יתגייס לצבא, אגב יהודי כזה גם לא יתפלל להצלחת החיילים, ולא יקדיש את לימוד התורה שלו לטובת המערכת הצבאית שהרי הוא מעדיף שהמדינה ח"ו תקרוס. ואם יהודי כזה יסביר שהוא לא מתגייס כי הוא לומד תורה, ושהוא תורם הרבה בתפילות שלו – שקר בפיו.
לעומת זאת אם יהודי מגיע למסקנה הגיונית ופשוטה שמדינת ישראל טובה מאוד לשכינה, לכנסת ישראל וממילא גם ליהודים בימינו, שהרי היא מצילה מידי יום חיים של מליונים מהעם שלנו, השלטון מונע רציחות של יהודים ברחבי כלל העולם, והוא אף עוצר את יהודי ישראל החילוניים מהתבוללות קשה ביותר, ובנוסף על כל אלה עצם שלטון המדינה מזכה את כלל היהודים לקיים מצוות עשה של כיבוש וישוב ארץ ישראל, ובמקביל מרימה את כבוד ה' בעולם שהרי כשישראל מבוזים באומות כבוד ה' מתחלל כדברי הנביא יחזקאל, "וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם יְקֹוָק אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ: וָאֶחְמֹל עַל שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלְּלוּהוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁמָּה: ס לָכֵן אֱמֹר לְבֵית יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְקֹוִק לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם: וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי יְקֹוָק נְאֻם אֲדֹנָי יְקֹוִק בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם:" יהודי בעל מסקנה כזו, מחויב במצוות עשה גדולה של מלחמת מצווה לכיבוש ושמירת השלטון היהודי בארץ, במצוות עשה של עזרת ישראל מיד צר, ובאיסור ל"ת חמור של לא תעמוד על דם כלל ישראל. בוודאי ובוודאי כאשר אין מספיק חיילים בלעדיו.
אגב, גם ללא לייחס למדינת ישראל קדושה, עצם זה שיש כאן שלטון יהודי, מגדיר מציאות של גאולה, שהרי הגלות מוגדרת בשלושה נקודות: שעבוד תחת שלטון גויים, יציאה מארץ ישראל, ופיזור כלל ישראל (מהר"ל נצח ישראל, דבריו מבוססים על פסוקים רבים בתנ'ך ובמקורות שונים בחז"ל) כיום אנו זוכים לשלושת נקודות אלו, שלטון יהודי בארץ ישראל כשעם ישראל מכונס בארצו. אנו וודאי פועלים ומתפללים לקומת גאולה רוחנית כשהחזון שלנו הוא חזרת הנבואה. אך בגדרים החומריים הקובעים גלות וגאולה בלשונות התורה וחז'ל אנו זוכים לעקרונות הגאולה.
תשובה ט.
ר"כ חרדי: איני בקי במקורות שהזכרת בעניין קדושת המדינה. אנא הבן שבישיבות שלנו אנו עוסקים רק במוסר פרטי, וכלל לא עוסקים בנושאים כלליים אלו. אמנם יש כאן תפיסה אחרת לגמרי הטוענת כי לא הצבא פותר את הבעיות אלא להיפך - השימוש בכח הזרוע הוא שיצר את הבעיות. כך שהמדינה כלל לא מועילה לעם היהודי. בסופו של דבר לאיראן אין בעיה עם יהודים ולא עם יהדות - ותעיד על זה הקהילה היהודית שם [כמובן שעשו תמיד שונא ליעקב, ולא נשלה את עצמינו - אך זה לא כמו שנאתם לציונות].
ת"ח דת"ל: בטענה זו יש: א. התכחשות חמורה להיסטוריה, ב. טעות בהבנת האסלם ג. חמור מכל, הליכה נגד תורתנו הקדושה:
א. התכחשות הסטורית: טענה זו מתרכזת בגורל יהדות ארצות ערב ומתעלמת מהתועלת של מדינת ישראל למנוע פרעות ביהודים בשאר רחבי העולם. אינני מדבר דוקא על השואה הנוראה, אלא גם לפניה היו רציחות ופוגרומים נוראיים, לדוגמא: היום אנו יודעים שבין מלחמת העולם הראשונה לשניה (עוד קודם לשנות השואה) נהרגו באירופה למעלה מ400,000 יהודים. הטענה שלך פשוט מתעלמת מהתועלת העצומה של מדינת ישראל להצלת נפשות כלל יהדות אירופה. די בכך כדי לברר שזו טענה לא נכונה בעליל.
אמנם טענה זו אינה נכונה גם ביחס ליהדים ששהו בארצות האסלם. ממציאי טענה זו כאילו בארצות האיסלם לא התקיימו פוגרומים, רציחות, אונסים והתעללויות ביהודים על בסיס קבוע אינם מחפצי שלומנו, מי שהמציאו זאת היו ישמעאלים צוררי ישראל שניסו לשכתב את ההסטוריה (לדוגמא, 'העולם הערבי והיהודים' מאת אברהים אמין גאלי. 'יהודי מצרים מן הכיבוש האיסלאמי עד הפלישה העותמאנית' מאת קאסם עבדה קאסם. ועוד)
אך האמת שונה בתכלית. הרמב"ם פותח את אגרת תימן בלשון הזו "ואתם אחינו, דעו כי ה' השליכנו ברוב עוונינו באומה הזאת, כלומר האומה הישמעאלית רבת במשטמה לנו, והמתחכמים להרע לנו ולשנוא אותנו... ולא עמדה על ישראל כלל אומה צוררת יותר ולא היה מי שהפליג בהכנעתנו וחזוק שנאתנו כמותם" נכתבו בנושא זה מספר ספרים ומאמרים שמורים על אמיתת דברי הרמב"ם, הם מתארים ריבוי פוגרומים וההתעללויות בצורה שיטתית (לדוגמא 'המיתוס הנגדי' שנכתב על ידי אשה שגורשה ממצרים. סופרת אמריקאית בשם בון פיטרס שפרסמה ספר משמעותי בנושא) אמנם הגויים באצות האיסלם הם לא הגיעו ברשעותם כד לכדי תדירות רשעות הנוצרים באירופה. אך אין בזה בכדי למעט את ריבוי הפרעות, הרציחות האונסים וההשפלות הנוראיות שהם פרעו ביהודים בשיטתיות.
ב. טעות בהבנת האסלם: כל מרצה לאסלם, כמו כל מזרחן מכיר שהאסלם מחויב לדאוג לכך שהיהדות תהיה במצב שפל, שהרי הם טוענים שאנו משקרים והמצאנו את זהות הסיפורים בתנ"ך בצורה לא נכונה. אלא שכיום העולם יודע לעקוב אחר ההיסטוריה המתועדת שיודעת לומר שהתנ"ך שבידינו נכח בעולם לפחות 1000 שנה לפני שהאסלם הופיע על במת ההיסטוריה. הדרך של האסלם להעמיד את השקר על הרגלים הוא להשפיל את היהודים על ידי הגזירות המפורסמות שכונו 'חוקי עומר' חוקים שנועדו להשפיל את היהודים. ובנוסף כל פרק זמן סביר הם ערכו ביהודים פוגרומים. כלומר מחד, היהודים הם 'בני חסות' אצל האסלם, פירוש הדברים שהם יכולים לאפשר ליהודים לחיות ואינם מחויבים לרצוח אותם כפי שהם מחויבים לרצוח את כל עובדי העבודה זרה והנוצרים. אך מאידך הם מחויבים להשפיל היהודים בקביעות ולפגוע בהם מפעם לפעם. אמנם נכון שכאשר האסלם רואה את היהודים במצב מעודד, עם שליטה עצמית, הם יוצאים מהכלים והם חדשו חוקים שפלים שלפיהם במצב זה מחוייבים לעשות גי'האד ביהודים. כי כאשר האמת ניצבת לשקר אין רגליים. זהו הסיבה שהאסלם משתגע מאז שקמה מדינת ישראל, אין לה בעיה עם המושג 'ציונות' יש לה בעיה עם עם ישראל במצב בריא ולא מכופף. הקהילה היהודית באיראן אינה מעידה על כלום, כיון שהיא דלה ושפלה ללא כל יכולת להרים את ראשה, ואת זה האסלם אוהב. ברגע שהיא תגדל ותתעצם הם לצערינו ירצו לדלל אותה.
ג. הליכה נגד תורתנו הקדושה: התורה מצוה עלינו לכבוש את ארץ ישראל, גם במחיר מלחמה. כך מפורש בפסוקי התורה ונפסק בדברי רבותינו הראשונים. ה"י פוקד עלינו להקים שלטון יהודי בארץ ישראל. הקב"ה חפץ שאנו נחיה בצורה מכובדת, וכך נקדש את שמו ית' כשהאומות כולם יראו את הסייעתא דשמיא שהוא ית' נותן לנו לקיים את האומה במקומה הטבעי בארץ הקודש. ואם כן התלונה שבעקבות הקמת מדינה ישראל האסלם מנסה לפגוע בנו, היא תלונה נגד התורה הקדושה שמצוה אותנו להקים מדינה עם שלטון יהודי בארץ ישראל.
תשובה י'.
ר"כ חרדי: ראה אנו סבורים שאת הגאולה לא אנו נביא בכח הזרוע, אלא מקדש ירד בנוי באש מן השמיים.
ת"ח דת"ל: במשפט שלך הנך מערבב מושגים בצורה לא סבירה. הרמב"ם (הל' לכים יא, ד) עפ"י חז"ל מבאר שהגאולה תבוא על ידי מלחמות שעם ישראל יילחמו בגויים וינצחו אותם, רבים המקורות שמתארים שזה יקרה על ידי משיח בן יוסף קודם שיגיע משיח בן דוד, וכבר כתבו גדולי ישראל הגדולים ביותר שגאולה שלישית תבוא כמו גאולה שניה ברשיון האומות. הנידון אודת בניית בית המקדש השלישי הינו סוגיה אחרת, נבדלת מסוגיית הגאולה, אין קשר בינה לבין סוגית אופן הגאולה. אגב הרמב"ם פוסק הלכה למעשה שיש עלינו מצווה לבנות את בית המקדש השלישי. כך שאם ברצונך לפסוק כדברי רש"י במקום אחד שסותר עצמו ממקום אחר בניגוד לפסיקת הרמב"ם הברורה, איני יודע איזה שיטה ומסורת פסיקה יש בידך.
רוב מנין ובנין גדולי ישראל נוקטים שבימינו יש מצוות עשה לכבוש את ארץ ישראל כפי שמפורש להדיא בדברי הרמב"ן בדבריו על ספר המצוות במצוות עשה ד', פסיקה ליישם את שיטת המגילת אסתר החולק על הרמב"ן וסבור שיש לכך מניעה במשך הגלות, ביחס לימים שלנו הינה שיטה דחויה לחלוטין מההלכה. כך סבורים גדולי הדורות הקודמים ובראשם האבני נזר והרב מאיר שמחה מדווינסק, כך נוקטים גם הפוסקים הקרובים יותר לדורנו, כל גדולי התורה הדת"ל כך הכריע הרב עובדיה בתשובתו, כך אמר לי הרב זלברשטיין בשם החפץ חיים והחזו"א, כך נקטו הגרש"ז והרב אלישיב, ועוד ועוד גדולי הפוסקים רבים מספור. אשמח לשמוע מי מהפוסקים סבורים הלכה למעשה שאיננו מצווים כיום לכבוש את ארץ ישראל.
תשובה יא'.
ר"כ חרדי: ראה צריך לשים את הדברים על השולחן, המצב הוא שבצורה גלויה ראשי הצבא פועלים נגד כל סממן דתי. במציאות כזו אין על מה לדבר, אי אפשר להתגייס. רק 'להמחשה' מהתקופה האחרונה - הרמטכ"ל ביקר חיילים, ומה שמצא לנכון להעיר זה כשראה חייל חב"דניק עם סממן של משיח על ידו - ואמר לו את זה תסיר.
ת"ח דת"ל: ידידי המשפט שאמרת כעת הינו פשוט שקר. ראשי הצבא מודעים להרבה פעילויות וסימני יהדות ואף מעודדים אותם. בצבא ישראל יש רבנים צבאיים, בקבע ובמילואים הם מקבלים משכורת מהצבא, ופעולתם גלויה ומפורסמת בכל שדרות הצבא. בשנים האחרונות פעולתם בהפצת היהדות בצבא כה משמעותית עד שהמפקדים הבכירים רוצים בהם שיהיו צמודים לחיילים בקרבות ובאימונים ולא רק בשביל הלכות כשרות ועירוב. הם רוצים אותם במוצהר בשביל היהדות שהם מפיצים, הם אומרים להדיא שהיהדות מרימה את המורל ונוסכת בחיילים רוח גבורה והתמסרות.
ההמחשה שהבאת מהבקשה החביבה של הרמטכ"ל מחייל להוריד את סממן משיח מהמדים שלו, אינה קשורה כלל להסרת סממני יהדות. הלבוש בצבא צריך להיות קבוע, אחרת זה ישים על מדיו משהו של להט'ב וזה משהו של ליצנים אחרים, שמחה וששון ומשמעת צבאית אין. יש בצבא נהלים ברורים של לבוש אחיד וברור. (וכן מותר ללבוש ציצית!!) בזמן המלחמה הנהלים קצת התרופפו ורבים התחילו לשים תוויות של משיח, וברוך ה' לא הענישו אף אחד על זה (בעיתות שלום יש על זה הקפדה גדולה) והרמטכ"ל העיר בחביבות, הא ותו לא.
תשובה יב'.
ר"כ חרדי: אי אפשר לאדם ירא שמים להתגייס לצבא הדוגל בכוחי ועוצם ידי יותר מאשר גוי ממוצע בארה"ב. עיין ערך טראמפ שנשבע בתנ"ך והזכיר את אלוקים כמה פעמים בדרשתו, האם תוכל לשמוע זאת מהרמטכ"ל? אוי לו למפקד החטיבה שיעז להזכיר ש"ש כי אז יעבור על הדתה, כפי שכבר ראינו כמה פעמים.
ת"ח דת"ל: ידידי אתה ממחזר פגמים עתיקים שב"ה כבר אינם קיימים, מה טעם יש להמשיך למנות חולשות שברוך ה' התקדמנו מהם! אנו כבר לא שם. כיום הרבה יציאות לקרב נפתחות באזכור מפורש של שם שמים, תפילה ובטחון בה' אלקי מערכות ישראל. הדברים מוסרטים ומוקלטים, נמצאים במרשתת פעמים רבות.
אם אתה מחפש למצוא אזכור שם שמים בראש המערכת, ראה אצל ראש הממשלה שמזכיר שם שמים בכל מיני הזדמנויות. אם אתה חפץ למצוא אזכורי שם שמים בקרב הצבא, יש לך המון חיילים דתיים שנושאים את שם ה' לפני כל יציאה לקרב ולאחריה, בתפילות לפני כלל החיילים, זה דבר הקיים לרוב. אתה כלל וכלל לא מצייר נכון את המקום המשמעותי של שם שמים במערכת הצבאית. ואם בכל זאת תחפש משום מה דווקא אזכורי שם שמים של הרמטכלים, גם את זה מצאתי בחיפוש אקראי במרשתת.
נוסף לכך, איזה גדר הלכתי יש לטיעון זה שלך. האם אדם הפצוע מסוכן בסכנת חיים ימנע מלגשת לבית חולים כי ראשי המוסד מצדדים בכוחי ועוצם ידי? איזה ביסוס הלכתי יש לטיעון זה?
אגב, אני מתפלא על השוואתך בין יהודי לגוי בנושא זה, אזכור שם אלוקים על ידי גוי אינו מחייב אותו בכלום!!! אזכור של יהודי מחייב אותו בכל ענייני חייו. זו הסיבה שיונה הנביא לא רצה ללכת לשליחות החזרה בתשובה של נינוה, כי ידע שחזרה בתשובה של גוי אנה שווה הרבה, ואין מה ללמוד ממנה על חזרה בתשובה של יהודי. כך גם ביחס לאזכור שם שמים.
תשובה יג'.
ר"כ חרדי: הזכויות של המדינה באות רק על ידי החרדים ודתיים ולכן לא צריך להתגייס, למעשה מפורש בתורה כי קיומנו בארץ תלוי בשמירת המצוות, ואם חלילה עושים כמעשה ארץ מצריים וארץ כנען - הארץ מקיאה. איך נעשה תורתינו פלסתר ונאמר שקיומנו בארץ הוא בזכות העושים מעשי ארץ מצריים בלבד. כנראה שיש לארץ גלולות נגד הקאה המיוצרות על ידי המדקדקים בקלה כבחמורה, שהם ללא ספק גם הציבור החרדי.
ת"ח דת"ל: סלח לי ידידי, נצרכתי להתאושש מהקאה, בעקבות הכינוי שלך לכלל אחינו שאינם דתיים 'עושי מעשי ארץ מצריים'. רוב עם ישראל הינם מסורתיים, שומרים על ערכי ההלכה היסודיים. וברוך ה' רחוקים מאוד מביטוי קשה זה. רבים רבים שומרים על טהרת המשפחה, ועל מצוות יסודיות נוספות. ברוך ה' הם מלאים מצוות כרימון, גם מצוות שבין אדם לחברו וגם מצוות שבין אדם למקום. ויש להם גם זכות עצומה של מסירות נפש ממש ממש עבור כלל האומה. גם אלו שלצערינו חוטאים הם תינוקות שנשבו, וה"י לבטח קורא ורואה את זכויותיהם, ומתעלם מעוונות של תינוקות שנשבו.
הלא מפורש בתנ"ך שה"י עושה ניסים גם על ידי פושעים כפי שכתוב לגבי ירבעם בן יואש שלמרות שהוגדר כמלך שפועל רעות. ה' הושיע וסייע מאוד לישראל 'כי ראה ה' את עני ישראל מרה מאד ואפס עצור ואפס עזוב ואין עזר לישראל'.. כך מפורש כבר בפרשת האזינו לגבי הגאולה האחרונה "כִּי יָדִין יְקֹוָק עַמּוֹ וְעַל עֲבָדָיו יִתְנֶחָם כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב:". כך אומרים חז"ל ביחס להצלחת ה' את ממלכת אחאב על שכיבד את ספר התורה, ואת הצלחת ה' את ממלחת עומרי על שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל (סנהדרין דף קב ע"ב). זכות החילונים בימינו שדואגים לכלל ארץ ישראל בוודאי עומדת לפני הש"י וזוהרת באור בהיר. אנו מוצאים כל כך הרבה דוגמאות לסייעתא דשמיא עצומה גם לפושעי ישראל עבור זכויות שלהם, הסבר העניין הוא שהעבירות הנן חיצוניות לישראל לעומת המצוות שנובעות מעומק אישיותם.
כך שטענתך שאין לאחינו שאינם דתיים זכויות להתיישב בארץ ישראל, אינם נכונה. אך מעבר לכך איני מבין מה תוקף הטענה. נניח לרגע והיא נכונה, האם היא פוטרת אותנו מחובת הצלת ישראל מפיקוח נפש כללי? כיצד טענה זו מהוה סיבה לכך שיהיה פטור מאיסור לא תעמוד על דם רעך?
איני יכול להימנע מלהזכיר את מדרש שיר השירים רבה (פרשה א) שבו ריש לקיש הכניס חול לפיו של אמורא אחר שאמר דברי קטרוג על מקום ישוב של יהודים. וסיכם דבריו "אין הקדוש ברוך הוא רוצה במי שאומר דילטורייא על ישראל." היזכר נא שה' העניש את משה כשאמר על ישראל 'והם לא יאמיני בי'. ישעיהו הנביא נענש על שאמר 'בתוך עם טמא שפתיים אנכי יושב'. וכשאליהו הנביא קינא לה' על מעשי עם ישראל, ה' העביר אותו באלישע. איננו נמנעים מלראות היטב מה המצב של עם ישראל. אמנם יש צורך למנות המצב המדויק, וחובה עלינו להיזהר חס ושלום לא להרחיב אפילו כחוט השערה מהחטאים הקיימים.
מוטל עלינו ללמד זכות, זכות אמיתית לא רק בפלפול האצבע, עלינו להאמין בלב שלם שיש לעם ישראל זכויות רבות, אפילו ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון. בוודאי כשאנו רואים בעינינו כל כך הרבה מצוות שנעשות על ידי חלק זה של עם ישראל. היכן שבידינו למחות ולמגר חטאים, נעשה זאת בכל הכח. איפה שאפשר לעמוד בפרץ, חובה עלינו לעשות זאת. אך כלפי שמיא ביחס למדד הזכויות של עם ישראל, עלינו למנות את זכויותיהם, ולמעט בעוונותיהם שבאמת באים הם בגדר אנוסים שנשבו ולמדו כל הרעות אך ורק מהגויים.
כך לשון הרמב"ם באגרת קידוש ה' ביחס לחכם שלימד חובה על עם ישראל, "וכאשר עמד המלאך ולימד חובה על יהושע בן יהוצדק בשביל בניו שהיו נושאים נשים שאינן ראויות לכהונה, הרחיקו האל, כמו שאמר זכריה ג' ב' "יגער ה' בך השטן, ויגער ה' בך הבוחר בירושלים, הלא זה" וגו'. אם כך נענשו עמודי עולם משה אליהו ישעיהו ומלאכי השרת, כשנשאו בעדת ישראל מעט דברים, כל שכן קל מקלי עולם יתיר לשונו.."
תשובה יד'.
ר"כ חרדי: ראה למעשה החרדים תורמים, מתפללים ואומרים תהילים ואם כן מהי טענך כלפינו. בציבור החרדי - דווקא היתה התגייסות משמעותית, ילדים אמרו פרקי תהילים, ומגיל שנתיים שרים 'אחינו בית ישראל', נשים בכל ערב התכנסו לתפילות, חרדים שהתאגדו יום יום לקריאת כל אחד כל ספר התהילים, אנו יהודים ומאמינים שההשתדלות הרוחנית גם אם לא מספיקה בפני עצמה - כוחה לא פחות מההשתדלות הגשמית. עצרות חיזוק ותפילות רבות הינם שותפות. ואם כך זה לבדו סיבה מספקת לפטור אותם מגיוס לצבא כיון שהם תורמים כל כך הרבה בתפילות ובלימוד תורה.
ת"ח דת"ל: אכן, בני הציבור החרדי תורמים ברוחניות. אך אין בזה בכדי להסביר מדוע אינם מקיימים את ציווי התורה להילחם במלחמת מצווה, ולהציל את רבים מישראל מסכנת חיים.
אביא לך דוגמא לדבר מהיחס של עולי בית שני ליהודים שנשארו בגלות ולא טרחו לעזור לכינון גאולת ישראל בימיהם. הגמרא ביומא דף ט, מספרת על ריש לקיש שאמר לרבה בר בר חנה שהיה צאצא של יהודים שנשארו בבבל. 'סנינא לכו', ומבארת הגמ' את היחס של ר"ל כלפיהם, שאם כלל יהודי בבל היו מתאמצים לסייע לעליה והתיישבות בארץ ישראל, ה' היה מזכה את עם ישראל בגאולה קבועה. ובעקבות כך שלא הושיטו ידם ליישוב ארץ ישראל, הנהיג ה' שבית שני לא יהיה גאולת עולמים.
היהודים שנשארו בבבל קבלו גערה זו הנושאת אחריות כללית לחורבן בית שני, למרות שהם למדו הרבה תורה ועסקו בתפילה. יש לברר מדוע ריש לקיש אמר זאת. למה בני ארץ ישראל חשו כך כלפי בני בבל, הלא הם התפללו ולמדו תורה. יתירה מזו מדוע ה"י אמר שאם היו עולים ומתאמצים יותר על ארץ ישראל היתה גאולה זו גאולת עולמים, הלא הם התפללו ולמדו תורה?
יש לזה שתי תשובות, רוחנית, ורוחנית מעשית, שתיהם רלוונטיות גם לדיון שלנו כלפי אי גיוס לעזרת כיבוש ארץ ישראל והצלת ישראל מיד אויביהם:
מבחינה רוחנית: כשה"י מעוניין לנסות את עם ישראל במצווה מעשית כללית כמו ארץ ישראל, הוא חפץ שיקשיבו לו, בעת הזו ה' אינו מעוניין שיתפללו וילמדו תורה על חשבון אי קיום המצווה המעשית. כשעם ישראל בשהותם במדבר לא צייתו לרצונו ית' שיעלו ויטרחו עבור העליה לארץ ישראל, גזר עליהם ה' מיתה במדבר, למרות שתכננו ללמוד תורה ולעסוק בתפילה. כך גזר ה"י בעקבות אי מאמץ על העליה והתיישבות בארץ ישראל, גאולה חלשה שלא תחזיק מעמד בימי בית שני. בימינו יש מצות כיבוש ארץ ישראל שלא היתה קיימת במשך כל שנות הגלות. במשך הגלות היינו אנוסים, בימינו ה"י מזכה אותנו במצווה גדולה הזו, האם נזכה בה או ח"ו נחמיצנה?
מבחינה רוחנית מעשית. עיין בדברי הראשונים הפזורים במקומות רבים בתורתנו הקדושה, (לדוגמא תוספות נידה טז ע"ב ד"ה הכל בידי שמים (ובעוד מקומות בש"ס). ריטב"א ב"ב קמד ע"ב ד"ה חוץ מצינים פחים. רמב"ם שמונה פרקים פרק ח. פירוש המשנה אבות ד 'על כרחך אתה נולד'. שו"ת רמבם תלו. מאירי בית הבחירה סוטה דף ב. דרשות הר'ן דרוש שמיני. ספר העיקרים מאמר ד פרק ה. עקידת יצחק בראשית שער כו.) שמבארים שה"י מנהיג עולמו באופן כזה שהוא נותן לעם ישראל את הכח לפעול פעולות. ואם הם אינם לוקחים את המתנה שהוא נותן ומשתמשים בו, ההטבות שהוא מציע פשוט לא יבואו לעולם.
כך דרך הנהגתו ית' באדם הפרטי, אם לא יטרח לבשל אוכל, לא יהיה לו אוכל מבושל. ואם לא ילך לרופא לא יתרפא, ואם לא ילחם מול מפגעים הוא ייפגע. לא כי ה' רוצה שיאונה לו רע, אלא כי ה' נותן לו רצון, חכמה וכח לבשל, לחבוש מכאובו ולהלחם מלחמתו. ואם הוא אינו רוצה לקחת אותה, ה"י אינו מכריח אותו לקבל את מתנתו.
נזכיר לדוגמא את דברי הרמב"ן לספר איוב (לו ז) שכותב זאת ביחס למצוות מלחמה באויבים שלנו, הוא מבאר שהתורה מצווה עלינו לנהוג בדרך הטבע, ולקבל את הכח שהוא נותן לנו להילחם באויבינו וכך להניצל מידם. 'צותה התורה החלץ הנלחמים, וענין משוח מלחמה להשיב היראים, ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, וכל תקון המערכות אשר בתורה או בנביאים, כגון וישאל דוד בה' ויאמר לא תעלה הסב אל אחריהם ובאת להם ממול בכאים וגו', וכגון לך ומשכת בהר תבור ולקחת עמך עשרת אלפים איש, כי אם ראוים הם יוצאים במעט גוי ונוצחים בלי נשק, ואילו היו חייבים בנצוח עם לא יועיל למו, רק הענין כי ראוים להתנהג בדרך הטבע והמקרה',
כך שכפי שמצינו בימי דור המדבר, ובעליית בית שני, שהעסוק בתורה ותפילה, אינם פטור ממצוות השעה להציל את נפשות כלל ישראל, כך הדבר גם בימינו.
טו. סיכום
ר"כ חרדי: חשוב לי לציין שאינני מתיימר להבין את השקפת העולם החרדי, סוף סוף בישיבה לא למדנו 'לימודי אמונה' הנוגעים לנושאים בהם אנו דנים, אלא למדנו רק מוסר המתייחס לעבודת ה' האישית. שהרי בציבור החרדי הרבנים קובעים את ההנהגה, ואת ההסברים לדרך ההנהגה לא משקיעים כל כך בלהסביר.
אכן אין לנו כל הסבר כיצד ייתכן שהקב"ה מקבץ את נדחי ישראל ועושה כל כך הרבה ניסים ליישב את ארץ ישראל על ידי יהודים פורקי עול. אנו חיים עם השאלה הזו ללא תשובה. לציבור הדת"ל יש תשובה לשאלה זו, ה' עושה ניסים - כיון שזו מלכות ה' בעולם, גם לסאטמר יש תשובה - זהו הסט"א, ואילו הציבור החרדי - נשאר עם השאלה, ואין לנו אלא את האמונה כפי שמסורה להם מזה דורות בגלות המרה - שאמנם בקיום המצוות טמון האושר וההצלחה, ובעזיבתם - מוות ורע, ואת המציאות - צ"ע... אכן לגבי חוסר השותפות האקטיבית עם החילונים בבניין החומרי של הארץ כחלק מתהליך הגאולה - הייתי אכן מגדיר נקודה משותפת שבה בני הציבור הדת"ל וקהילת סאטמר מובנים יותר מהציבור החרדי - והיא בהסבר המציאות.
ת"ח דת"ל: תודה לך ידידי על השיח ההלכתי. כפי שהדברים עומדים מול עיניך, הזכרת ארבע עשרה תשובות שונות להימנעות מגיוס לצבא. אף אחת מהן אינה מבוססת על המציאות כפי שהיא, או על גדרי הלכה מבוססים. וכעת אתה מודה שגם למבט הכללי על תהליכי גאולתם של ישראל, אין לחרדים הסבר, אפשר שזו הסיבה שאינכם לומדים נושאים אלו בישיבות. אציג לפניך שלוש יסודות של גאולה העומדות ומאירות את דרכינו.
א. דבר ה' מתקיים מול עינינו, קיבוץ גלויות מארבע כנפות הארץ. מאורע חד פעמים בכל ההיסטוריה האנושית. איננו מכירים עוד פעם שעם שהיה מפוזר בכל כנפות תבל נקבץ ובא לו למקומו הראשון. אין ספק בעולם כלל שאנו רואים מול עינינו את התגשמות חזון הנביאים. אני סבור שאף אחד בעולם אינו יכול לחלוק על נקודה זו.
ב. ארץ ישראל הולכת ונותנת פירותיה בעין יפה. כפי שהגמ' בסנהדרין דף צח "ואמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו'." וכדברי חז"ל הנזכרים ברש"י (ויקרא פרק כו) "והשמתי אני את הארץ - זו מדה טובה לישראל שלא ימצאו האויבים נחת רוח בארצם, שתהא שוממה מיושביה:". וכמפורש במדרש תנחומא לפרשת שופטים: שארץ ישראל לא תתיישב על ידי ישראל עד בוא הגאולה השלישית: "והשלישית יותר בה שאין מתיישבין בארצם אלא בגאולה שלישית, גאולה ראשונה זו גאולת מצרים, שניה זו גאולת עזרא, שלישית אין לה הפסק."
ג. יש לעם ישראל שלטון יהודי. במדינה יש חוקים רבים שמבטאים את יהדותה. אך מעל כל זה היא במוצהר מדינה של יהודים. כפי שכותב הרמב"ם בפתיח להלכות חנוכה בפרק ג. "עד שריחם עליהם אלהי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני." מדובר על מלכים שהיו גרועים בהרבה מראשי ממשלות ישראל. הם טבחו בחכמי ישראל וגרמו לשמד נוראי בקרב העם. ולמרות זאת הרמב"ם מכנה זאת מלכות ישראל שיש להודות ולהלל את ה"י עליו.
אגב השוואתך את התפיסה הבהירה של הציבור הדת"ל לתפיסת סאטמר אינה סבירה כלל. חשוב, האם אתה מכיר פעם אחת בהיסטוריה של עם ישראל שבו הס"א פעל פעולות של קיום דברי נביאים כפשוטם ושינה את המצב של עם ישראל מהקצה לקצה לטובה לחזרה לארץ ישראל, באופן שמקומם את כבוד ה' בעולם במובן שמפורש בספר יחזקאל ובמקומות רבים אחרים בתנ'ך ששוב עם ישראל עומדים בכבוד ואינם נרמסים ונטבחים ללא תגובה? משהו דומה לזה, אולי דומה דדומה. יש איזשהו היכי תימצי לתפיסת המציאות של סאטמר?
אסיים בתפילה שה"י יאיר את עיני כל ישראל להתאחד ולפעול עם אל להחיש את המשך גאולת ישראל. כדברי רבי ירמיה בן אלעזר "עתידה בת קול להיות מפוצצת באהלי צדיקים ואומרת כל מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו." יה"ר שה"י יאיר את עינינו בחסד וברחמים. כנבואת ישעיהו בְּרֶגַע קָטֹן עֲזַבְתִּיךְ וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ: בְּשֶׁצֶף קֶצֶף הִסְתַּרְתִּי פָנַי רֶגַע מִמֵּךְ וּבְחֶסֶד עוֹלָם רִחַמְתִּיךְ אָמַר גֹּאֲלֵךְ יְקֹוָק:
למעבר לחלק א' של השו"ת
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
מה זה אומר בחזקת בשרי?
הלכות שטיפת כלים בשבת
האם מותר לפנות למקובלים?
מהי עיקרה של הגאולה?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
פריחת הגאולה!
איך נראית נקמה יהודית?
לקום מהתחתית של התחתית