- הלכה מחשבה ומוסר
- מצוה גדולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת שמחה
1411
מצות לא תעשה שלא להשבע לשוא, שנאמר: "לא תשא את שם ה' אלוהיך לשוא"
(שמות כ').
(שמות כ').
סיפורה של מצוה
בין ישיבות רבות כיתת צבי את רגליו בניסיון למצוא עבורו מקום מתאים. ברוב הישיבות שהיה לא הרגיש כי נותנות הן מענה לצרכיו הרוחניים הגבוהים בלימוד התורה. לבסוף נפל הפור על ישיבת סלבודקה שישבה בעיר חברון, בה מצא חבורה של לומדי תורה ביגיעה, וצוות רמי"ם מעולה שהרווה את צמאונו העז של צבי הצעיר. הוריו שמחו מאוד על כי מצא את מקומו, מה גם שמדובר היה בישיבה בעיר הקודש חברון, דבר שהגביר את שמחתם המרובה.
אולם שנה אחת בלבד זכה צבי ללמוד בישיבה. מאורעות תרפ"ט הנוראות שמו קץ לחייהם של רבים וטובים מבני הישיבה הי"ד וביניהם גם לחייו של צבי הלר הי"ד שהיה במותו רק בן חמש עשרה והוא הצעיר שבין התלמידים הנרצחים. להוריו נודע כי בידי הממשל הבריטי מצויים חפצים רבים של הנטבחים, וביניהם גם חפצים של בנם הקדוש. הם שכרו את שירותיו של ד"ר בוקסבוים, עורך דין ידוע, בתקווה שיעזור להם לקבל לידיהם את אותם חפצים אחדים שנותרו למזכרת מבנם האהוב.
לעורך הדין נודע כי אכן ישנם מספר חפצים כשביניהם מצוי גם סידורו של צבי אותו העניקו לו הוריו קודם פרידתם מהם, ושעל פי העדויות החזיקוֹ בידיו בזמן רציחתו. ההורים, הגאון רבי יחיאל הלר ורעייתו שמחו מאוד לשמע הבשורה. אולם, כשעורך הדין פלט כי המושל הבריטי ידרוש מהם להשבע כי אכן החפצים הללו שייכים אכן לבנם, חוורו פניהם. האב החל להסביר לעורך הדין כי מעולם לא נשבע על שום דבר וכי אין בכוונתו לעשות זאת הפעם. עורך הדין החל להסביר לאב כי המשמעות של הסירוב להשבע עלולה להיות גם שלילת כל זכויותיהם בפיצויים אליהם הם זכאים לאחר רציחת בנם. האב הנחרץ אמר בתקיפות כי הוא מוכן להפסיד את כל הפיצויים וגם את חפצי הבן ובלבד שלא להשבע כלל.

מצוה גדולה (111)
הרב שמואל הולשטיין
38 - "ולא תשבעו בשמי לשקר"
39 - "לא תשא את שם ה' אלוהיך לשוא"
40 - זכרון תרועה מקרא קודש
טען עוד
מצוה להורות
שבועת שוא נחלקת למספר חלקים: א. הנשבע על דבר שברור לכולם כי אינו נכון, כגון הנשבע על יום שהוא לילה וכד'. ב. הנשבע לחינם כגון שנשבע על דבר הידוע לכל כגון שנשבע על יום שהוא יום. ג. הנשבע לבטל מצוה עובר בלאו זה, היות ואין באפשרותו של אדם להפטר ממצוה ממצוות התורה. ד. אדם הנשבע לעשות דבר בלתי אפשרי, כגון: לא לישון שלושה ימים.
במצוה זו כלול האיסור שלא לברך ברכה לבטלה וברכה שאינה צריכה (ברכות ל"ג). היות והלכות אלו מצויות מאוד, וביחוד בברכות הנהנין, ראוי לכל אדם ללמוד היטב את פרטי ההלכות על מנת שלא להכשל באיסור חמור זה. ובכל מקרה של ספק בברכות, כגון שאינו יודע מה לברך על מאכל מסוים, או אם אינו בטוח אם ברך כבר וכדומה, יש לשאול מורה הוראה כיצד לנהוג.
2 תגובותב2 דיונים
ל ליאור |א' סיוון תשפ"ג תורה
ר רבקה |י' שבט תשפ"ד שם הקב"ה
קנייתי ספר שרשום בו אלוהים ואני שיניתי בטוש את המילים לאלוךום כדי שלא יהיה חילול השם אחרי זה חשבתי שאולי זה יותר חילול כביכול למחוק את שם השם אולי האם זה בעיתי? ומה לעשות עם הספר?
לקום מהתחתית של התחתית
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך יוצרים את השבת ?
איך עושים קידוש?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
עשרה בטבת - התחלת ההתחלות
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
מהי עיקרה של הגאולה?