- שבת ומועדים
- הלכות כלליות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רבקה בת צילה
8588
א. נטילת ארבעת המינים בזמן המקדש
זמני נטילת ארבעת המינים בזמן המקדש מפורטים במשניות הבאות:
לולב 1 ניטל במקדש שבעה, ובמדינה יום אחד (סוכה ג, יב; ראש השנה ד, ג).
לולב וערבה – שישה ושבעה (סוכה ד, א).
לולב וערבה – שישה ושבעה (סוכה ד, א).
כך נדרש גם בספרא, אמור, פרשה יב:
"ושמחתם לפני ה' אלקיכם שבעת ימים" (ויקרא כג, מ) – ולא בגבולים כל שבעה.
בתלמוד הירושלמי (סוכה ג, יג) נחלקו בפרשנות הפסוק המובא לעיל בדברי הספרא:
כתיב: "ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים": אית תניי תני בשמחת לולב הכתוב מדבר; אית תניי תני בשמחת שלמים הכתוב מדבר.
לפי הפרשנות הקושרת את השמחה לפני ה' לנטילת ארבעת המינים, יש ליטול בכל מקום ביום הראשון את ארבעת המינים, ולפני ה' – דהיינו: במקדש – במשך שבעה ימים. וכך הם דברי הרמב"ם:
מצוות לולב להינטל ביום הראשון של חג בלבד בכל מקום ובכל זמן, ואפילו בשבת, שנאמר: "ולקחתם לכם ביום הראשון" (ויקרא כג, מ). ובמקדש לבדו נוטלין אותו בכל יום ויום משבעת ימי החג, שנאמר: "ושמחתם לפני ה' אלקיכם שבעת ימים" (שם). 2
ב. מיסוד ההנהגה לזכר המקדש
עם חורבן בית המקדש השני נוצר שבר גדול בעם ישראל. המקדש היה המקום המרכזי לעבודת ה', ובחורבנו פסק עם ישראל לקיים את המצוות הייחודיות למקדש. בפני התנאים שחיו ופעלו בסוף ימי הבית השני ובשנים שלאחר חורבנו ניצב אתגר רוחני גדול: שיקום העם לאחר המשבר הנורא של החורבן וגיבוש אורחות החיים היהודיים, בשמירת התורה והמצוות של הפרט והכלל.
רבן יוחנן בן זכאי חי בזמן הבית בירושלים. הוא קיבל תורה מהלל ושמאי (אבות ב, ח). עליו נאמר:
תנו רבנן, שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן: שלושים מהן – ראויים שתשרה עליהן שכינה כמשה רבינו; שלושים מהן – ראויים שתעמוד להן חמה כיהושע בן נון; עשרים בינוניים. גדול שבכולן – יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן – רבן יוחנן בן זכאי. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי, שלא הניח מקרא, ומשנה, גמרא, הלכות, ואגדות, דקדוקי תורה, ודקדוקי סופרים, וקלין וחמורין, וגזירות שוות, ותקופות, וגימטריאות, ומשלות כובסים, ומשלות שועלים, שיחת שדים, ושיחת דקלים, ושיחת מלאכי השרת, ודבר גדול ודבר קטן; דבר גדול – מעשה מרכבה, ודבר קטן – הוויות דאביי ורבא, לקיים מה שנאמר (משלי ח, כא): "להנחיל אֹהבי יש ואֹצרֹתיהם אמלֵּא" (בבא בתרא קלד ע"א).
הלל אמר על ריב"ז: "מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל. ולא היה ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל" (פסחים ג ע"ב).
סמוך לחורבן הבית הוּצא ריב"ז מירושלים, מתוך ידיעה ברורה שיהיה צורך להקים מחדש את בניינה של התורה בארץ. עוד כשהיה הבית על מקומו, ביקש ריב"ז מאספסיינוס: "איני מבקש ממך אלא יבנה, שאלך ואשנה בה לתלמידיי, ואקבע בה תפילה, ואעשה בה כל מצוות", 3 או בנוסח הבבלי: "תן לי יבנה וחכמיה" (גיטין נו ע"ב), על מנת לשקם את עולם התורה בקביעת התפילות והמצוות, 4 במקום שאליו גלתה הסנהדרין לאחר החורבן. 5
ריב"ז "חי לאחר חורבן הבית קצת" 6 , ותיקן את תקנותיו מיד לאחר החורבן. 7 הוא עמד בראש ההנהגה של העם, ובתוקף תפקידו זה גם תיקן תקנות חדשות בחיי הרוח של האומה. 8 ריב"ז נמצא בשורה אחת עם עזרא והלל 9 – שניהם מתקני תקנות חדשות: עזרא בראשית ימי הבית השני, והלל – בשלהי ימיו.
ריב"ז מסר את נפשו להיות כלי לאורו של ישראל. חכמתו, השכלתו, פעולותיו ודרכי חייו – כולם היו אחוזים ברוח כלל ישראל, לשם הרמת קרנו של ישראל בעולם. 10 תקנות אלו נועדו למלא את החלל שנוצר ע"י החורבן. אחת מהן היא התקנה לזכר המקדש, 11 דהיינו: תזכורת חינוכית וערכית ע"י חידוש של חובת קיום מצוות שאין חיוב מקורי לעשותן מחוץ למקדש. עשייתן בהווה תביא לזכירת העבר, ותכין את המקיימים אותם לקראת העתיד, ליום שבו תחזורנה המצוות ותקויימנה במלואן, כמצֻווה בתורה, ש"לא יהיו בעינינו כחדשים". ריב"ז ינק את כוחו לתקן תקנה זו לזכר המקדש, מעצם ראייתו-שלו את המקדש בנוי עוד בחייו, "והופעת רוח הקודש היה בבית המקדש ובמי שהיה בבניינו, וריב"ז היה בבית המקדש ושאב רוח הקודש משם". 12
הלל אמר על ריב"ז: "מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל. ולא היה ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל" (פסחים ג ע"ב).
סמוך לחורבן הבית הוּצא ריב"ז מירושלים, מתוך ידיעה ברורה שיהיה צורך להקים מחדש את בניינה של התורה בארץ. עוד כשהיה הבית על מקומו, ביקש ריב"ז מאספסיינוס: "איני מבקש ממך אלא יבנה, שאלך ואשנה בה לתלמידיי, ואקבע בה תפילה, ואעשה בה כל מצוות", 3 או בנוסח הבבלי: "תן לי יבנה וחכמיה" (גיטין נו ע"ב), על מנת לשקם את עולם התורה בקביעת התפילות והמצוות, 4 במקום שאליו גלתה הסנהדרין לאחר החורבן. 5
ריב"ז "חי לאחר חורבן הבית קצת" 6 , ותיקן את תקנותיו מיד לאחר החורבן. 7 הוא עמד בראש ההנהגה של העם, ובתוקף תפקידו זה גם תיקן תקנות חדשות בחיי הרוח של האומה. 8 ריב"ז נמצא בשורה אחת עם עזרא והלל 9 – שניהם מתקני תקנות חדשות: עזרא בראשית ימי הבית השני, והלל – בשלהי ימיו.
ריב"ז מסר את נפשו להיות כלי לאורו של ישראל. חכמתו, השכלתו, פעולותיו ודרכי חייו – כולם היו אחוזים ברוח כלל ישראל, לשם הרמת קרנו של ישראל בעולם. 10 תקנות אלו נועדו למלא את החלל שנוצר ע"י החורבן. אחת מהן היא התקנה לזכר המקדש, 11 דהיינו: תזכורת חינוכית וערכית ע"י חידוש של חובת קיום מצוות שאין חיוב מקורי לעשותן מחוץ למקדש. עשייתן בהווה תביא לזכירת העבר, ותכין את המקיימים אותם לקראת העתיד, ליום שבו תחזורנה המצוות ותקויימנה במלואן, כמצֻווה בתורה, ש"לא יהיו בעינינו כחדשים". ריב"ז ינק את כוחו לתקן תקנה זו לזכר המקדש, מעצם ראייתו-שלו את המקדש בנוי עוד בחייו, "והופעת רוח הקודש היה בבית המקדש ובמי שהיה בבניינו, וריב"ז היה בבית המקדש ושאב רוח הקודש משם". 12
התקנה היחידה לזכר המקדש שתיקן רבן יוחנן בן זכאי, 13 שעליה נאמר בספרות התנאים במפורש שהיא זכר למקדש (ראש השנה לא ע"ב), 14 היא התקנה ליטול לולב שבעה ימים לאחר החורבן:
בראשונה היה לולב ניטל במקדש שבעה ובמדינה יום אחד. משחרב בית המקדש התקין רבן יוחנן בן זכאי שיהא לולב ניטל במדינה שבעה זכר למקדש. 15
תקנת ריב"ז נזכרת בתלמודים כ"מצוות זקנים". בבבלי סוכה מו ע"א, המושג "מצוות זקנים" הוא ביטוי להגדרת מעמדה של מצוות נטילת לולב בשבעת ימי החג: החובה ליטול לולב ביום הראשון היא מהתורה, ובשאר הימים החובה היא מדרבנן, כ"מצוות זקנים". 16 בסוגיה המקבילה בירושלמי סוכה (ג, ד), הדיון הוא בנוסח הברכה בשאר הימים:
הכל מודין ביום טוב הראשון שהוא אומר על נטילת לולב. מה פליגין? בשאר כל הימים. רבי יוחנן אמר: "על נטילת לולב"; רבי יהושע בן לוי אמר: "על מצוות זקנים". 17
גם אם לא נהוג לברך בנטילת הלולב "על מצוות זקנים", תקנת ריב"ז היא התקנה היחידה מבין התקנות שתקנו חכמים שעליה נסוב דיון אם לברך בנוסח זה. 18
ריב"ז מייסד תקנה זו כתקנה מחייבת, ולא כמנהג רצוי ומומלץ. תקנה זו שימשה כנראה אבן יסוד להנהגות זכר למקדש אחרות שבאו מכאן ואילך. נראה שעצם הסמיכות לחורבן, והיות התקנה יוצאת מתחת ידיו של אישיות כה חשובה ומרכזית, מלמדת על כך שפריצת הדרך בכיוון הזה היא של ריב"ז.
התקנה הראשונה לזכר המקדש עוסקת במצוות ארבעת המינים, שהיא אמנם נוהגת בכל מקום בעולם, אך היא יחודית לארץ ישראל, וכדברי הרמב"ם: "רוב מציאותם (של המינים) בארץ ישראל בעת ההיא, והיה כל אדם יכול למוצאם, טוב מראם ורעננותם, ועומדם על לחותם ורעננותם בשבעה ימים". 19 מצוה זו, שיש בה מלחותה ורעננותה של ארץ ישראל ועיקרה בבית המקדש, תעורר ותזכיר את חסרונה של השלמות כיום בקיום התורה והמצוות. כך ראה זאת הראי"ה קוק, עץ הדר השלם, עמ' ז:
יזכירו אותנו חמדת ארץ חמדה המסוגלת לקדושת שורש נשמתנו, ולאור חיי רוחנו וגוייתנו, ולקיום המצוות כולן באורה בצהלה, בשמחה ובמנוחה קדושה , אשר על כן קבע ביותר במצוה זו ריב"ז זכר למקדש.
ג. ערכן של ההנהגות לזכר המקדש
כאמור, תקנה זו של ריב"ז היא חלק ממסגרת של תקנות נוספות שהוא תיקן. הסביר זאת הרב יוסף דב סולובייצ'יק:
לזכור את המצוות הקשורות למקדש, היינו להעלות על ליבנו את המקדש שיהיה בבניינו במהרה בימינו. יסוד דינים אלו מהפסוק "ציון היא דורש אין לה". אין בכך חלות על העבר, אלא קיום על שם העתיד לבוא, כשהמקדש ייבנה". 20
בדברי הנביא ירמיהו נמצאת אסמכתא לכך שיש צורך להנהיג הנהגות לזכר המקדש. כך נאמר בגמרא בראש השנה (ל ע"א), וכן בגמרא סוכה (מא ע"א):
ומנלן דעבדינן זכר למקדש? אמר ר' יוחנן: 21 דאמר קרא (ירמיהו ל, יז): "כי אעלה ארֻכה לָך, וממכותיך ארפאך,ְ נאֻם ה', כי נִדָּחה קראו לָך, ציון היא דֹּרש אין לה" – (דורש אין לה) מכלל דבעיא דרישה. 22
דרישת ציון היא הקריאה לעשות דברים ממשיים שיזכירו לנו את בניין המקדש והעבודה בו. עיקר משמעותה של הגלות איננו בניתוק מהארץ ומירושלים, אלא בחורבנה של ירושלים. פרשנות הפסוק מדברי ירמיהו משמש אסמכתא ומקור להנהיג הנהגות זכר למקדש. אין בפסוק כל הוראה מיוחדת או מגבלה באשר לטיב ההנהגה, אלא קריאה כללית לעשיית זכר למקדש. דרשה זו מובאת בתלמוד בזיקה למשנה המספרת לנו על תקנה של ריב"ז לזכר המקדש, ונראה שיש בה קריאה מקיפה יותר לעשיית זכר למקדש. רבי יוחנן, אמורא ארץ-ישראלי מהדור השני, הוא שקורא להנהיג הנהגות זכר למקדש, ולא להסתפק בהנהגות שהונהגו כבר. ר' יוחנן רואה את תקנתו של ריב"ז כנקודת מוצא לתקנות או להנהגות נוספות שצריכות לבוא, על מנת לזכור את שהיה במקדש. 23 העיקרון המנחה את התקנות הללו הוא, שמטרתן לקשר את הציבור למצוות שנהגו במקדש, בבחינת "הציבי לך ציונים" (ירמיהו לא, כ) 24 – שלא לשכוח את משמעות חסרונו של בית המקדש והמצוות הנהוגות בו, ולעורר את הרצון והדרישה לציון, לימים שבהם מצוות אלו יקויימו במלואן. הנהגות אלו אינן פחותות בערכן ממנהגים אחרים שנוספו במשך השנים, שעניינם חיזוק ושמירת המצוות. אין למעשה שום מגבלה מהותית בהתקנת התקנות, והדבר פתוח ליוזמות ולפרשנויות. יש כאן הדרכה חינוכית שלא לשכוח את המקדש שחרב ואת מה שהיה נהוג בו, ועל ידי הנהגת מנהגים שמזכירים את המקדש נזכור ונעורר את הרצון לשוב לציון, לקיום המצוות שנהגו בבית המקדש, תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם. 25
את הקריאה הכוללת לדרוש לציון הסביר הרב משה חיים לוצאטו, מסילת ישרים, פרק יט:
בתנא דבי אליהו זכור לטוב אמרו: כל חכם בישראל שיש בו דבר תורה לאמיתו ומתאנח על כבודו של הקב"ה ועל כבודן של ישראל כל ימיו, ומתאווה ומיצר לכבוד ירושלים ולכבוד בית המקדש ולישועה שתצמח בקרוב ולכינוס הגלויות – זוכה לרוח הקודש... ואם יאמר אדם: מי אני ומה אני ספון שאתפלל על הגלות ועל ירושלים? הֲמפני תפילתי יכונסו הגלויות ותצמח הישועה? תשובתו בצידו, כאותה ששנינו: "לפיכך נברא אדם יחידי, כדי שכל אחד יאמר בשבילי נברא העולם" (סנהדרין לח ע"א). וכבר נחת רוח הוא לפניו יתברך שיהיו בניו מבקשים ומתפללים על זאת. ואף שלא תעשה בקשתם – מפני שלא הגיע הזמן או מאיזה טעם שיהיה – הנה הם עשו את שלהם, והקב"ה שמח בזה. ועל העדר דבר זה התרעם הנביא: "וירא כי אין איש, וישתומם כי אין מפגיע" (ישעיהו נט, טז), ואמר: "'ואביט ואין עֹזר, ואשתומם ואין סומך" (ישעיהו סג, ה), ואמר: "ציון היא דֹרש אין לה" (ירמיהו ל, יז), ופירשו חז"ל: "מכלל דבעיא דרישה" (סוכה מא ע"א). הרי כאן שחייבים אנו בזה, ואין לנו להיפטר מפני מיעוט כוחנו.
את הערך המיוחד של דרישת ציון ועשית זכר למקדש הסביר הראי"ה קוק, שו"ת משפט כהן, הקדמה, עמ' טז:
הנה עיני קדשם של חז"ל, אשר היו בעת גלות ישראל מעל אדמתו, מראשית צפו מדאגה בדבר, פן יאמר עם ה' כי אחרי אשר לא עת לקיים לנו העת הזאת את החוקים התלויים במקדש ובארץ – מה בצע בלימודם? ויזניחו את החלק הנכבד הזה שישועתנו בו תלויה מהביאו לידי המעשה המיוחד לו. על כן קבעו "זכר למקדש"... לא נימלט מלעסוק בתורת החוקים התלויים במקדש ע"י החלק הניתן לנו לחובה מדברי חז"ל. גם נתנו בזה הערה לחכמי לב, כי ישמע חכם ויוסיף לקח, כי בין יבין כונתם ז"ל להשאיר איתנו מקצת זכרון חוקי המקדש, למען לא נסיר לבבנו מהגיונם מאפס קיומם בפועל. מזה נקח מוסר, כי אלה הזכרונות האחדים למקדש – לא ללמד על עצמם יצאו, כי אם ללמד על הכלל כולו יצאו, לזרז רוח נבונינו ושוקדי דלתי תורתנו, לשוב משמרת הקודש בתלמוד כל ענייני המקדש והקודש, ובזה ניתן יד לעזרת עמנו, ונפתח פתח תקוה לישועת ה' לנו, המציץ מן החרכים ומצפה לעת נפנה אליו וניוושעה.
במהלך הדורות – מימי האמוראים, דרך תקופת הגאונים והראשונים והאחרונים ועד הדור האחרון – הונהגו מספר הנהגות שעניינן זכר למקדש. 26 יש גם מי שהציע הצעות חדשות לזכר המקדש, אך הן אינן מיושמות. 27
ד. קריטריונים להנהגת זכר למקדש
האם ישנן מגבלות כלשהן בעת הנהגת זכר למקדש, או שאדרבא, כל הנהגה או תקנה שתעורר את זכרו של המקדש החרב ואת אשר נהג בו בבניינו היא מבורכת ורצויה, ומממשת את קריאתו-דרשתו של ר' יוחנן לדרוש לציון?
אין בידינו די מקורות בכדי לענות על שאלה זו, מאחר שבמקורות התנאיים והאמוראיים ישנם דיונים מועטים ביותר בהנהגות לזכר המקדש, וההתייחסויות הקיימות הינן לגופה של הנהגה מסויימת, ולא להשלכות עקרוניות וכלליות העולות ממנה. אף על פי כן, במקום אחד מצינו דיון בשאלה: מהם הקריטריונים על-פיהם יש מקום, צורך ועניין להנהיג הנהגת זכר למקדש. כך נאמר בגמרא סוכה (מד ע"א):
אמר ליה אביי לרבא: מאי שנא לולב דעבדינן ליה שבעה זכר למקדש, ומאי שנא ערבה דלא עבדינן לה שבעה זכר למקדש?
ריב"ז תיקן ליטול לולב במדינה שבעה ימים זכר למקדש. אך הוא (או אחרים) לא תיקנו או לא הנהיגו הנהגה דומה כזכר לנטילת ערבה במקדש בכל יום (משנה סוכה ד, ה). לשאלה זו ניתנו שלוש תשובות. שתי הראשונות נדחו, והשלישית התקבלה. הדחיות הן בשל סיבות ספציפיות הקשורות לנטילת הערבה, אך אפשר אולי ללמוד מכאן עקרונות למצוות אחרות, בעיקר על דרך השלילה, בדבר השאלה: לזכר אלו מצוות שנהגו במקדש אין צורך להנהיג זכר למקדש, אם כי אין איסור בדבר:
א. אמר ליה: הואיל ואדם יוצא ידי חובתו בערבה שבלולב. אמר ליה: ההוא משום לולב הוא דקא עביד ליה.
בבסיס תשובה זו מונח, שאם מצוה מסויימת שקויימה במקדש נוהגת גם כיום לאחר החורבן באיזה אופן שהוא – אין צורך ליצור הנהגה חדשה כזכר למקדש, מאחר שקיומה כיום מזכיר את שהיה במקדש. בהקשר זה, ערבה ניטלת במסגרת ארבעת המינים, שהם עצמם ניטלים במשך שבעת ימי חג סוכות בשל תקנת ריב"ז. במילים אחרות, ניתן היה לפרש שבתקנת ריב"ז ליטול שבעה ימים ארבעה מינים זכר למקדש כלולה גם הנהגה לזכר המקדש ביחס לנטילת ערבה.
תשובה זו נדחתה מאחר שנטילת ארבעה מינים ונטילת ערבה הן שתי נטילות שונות. תשובה אחרת של הגמרא היא:
ב. אמר רב זביד משמיה דרבא: לולב דאורייתא – עבדינן שבעה זכר למקדש; ערבה דרבנן – לא עבדינן לה שבעה זכר למקדש. למאן? אילימא לאבא שאול – האמר: "ערבי נחל" (ויקרא כג, מ) כתיב, שתים: אחת ללולב ואחת למקדש. אי לרבנן – הלכתא גמירי לה, דאמר רבי אסי אמר רבי יוחנן משום רבי נחוניא איש בקעת בית חורתן: עשר נטיעות, ערבה וניסוך המים, הלכה למשה מסיני.
מתשובה זו ניתן ללמוד שאין להנהיג הנהגת זכר למקדש למצוה שהיא עצמה נהגה במקדש רק מדרבנן. הנהגתה כזכר למקדש תהיה, אם כן, כגזירה לגזירה. הנהגות זכר למקדש הן רק למצוות שקויימו במקדש כחובה מהתורה.
תשובה זו אינה תואמת את דעות התנאים הסוברים שגם נטילת ערבה במקדש היא חובה מהתורה או מהלכה למשה מסיני (ובכל מקרה היא איננה חובה מדרבנן בלבד), אך היא נשארת כשיקול נכון, אם כי לא בהקשר שאלת הערבה. תשובה שלישית ואחרונה:
ג. אלא אמר רב זביד משמיה דרבא: לולב דאית ליה עיקר מן התורה בגבולין עבדינן ליה שבעה זכר למקדש. ערבה דלית לה עיקר מן התורה בגבולין לא עבדינן שבעה זכר למקדש.
את תשובת רב זביד ניתן לפרש בשני אופנים, ופרשנות זו תלויה בפיסוק דבריו. האם יש להניח מקף לפני המילה "בגבולין", או לאחריה.
א. "לולב דאית ליה עיקר מן התורה בגבולין – עבדינן ליה שבעה זכר למקדש; ערבה דלית לה עיקר מן התורה בגבולין – לא עבדינן שבעה זכר למקדש". הקריטריון הקובע להנהגת זכר למקדש גם למצוה שקיימו אותה במקדש כחובה מהתורה הוא: האם נצטווינו בתורה לקיים מצוה זו גם בגבולין בצורה כלשהי? אם התשובה היא חיובית – כמו במצוות ארבעה מינים, אותם נוטלים כמצוה מהתורה ביום הראשון גם מחוץ למקדש – הרי שיש להנהיג זכר למקדש; אך אם מדובר על מצוה שקויימה אך ורק במקדש, ואין כל ציווי לקיים משהו ממנה או בדומה לה מחוץ למקדש – אזי אין להנהיג מצוה זו כלל.
ב. אפשרות אחרת להסברת תשובת רב זביד היא שאכן גם לערבה יש לעשות זכר למקדש ביום אחד: "לולב דאית ליה עיקר מן התורה – בגבולין עבדינן ליה שבעה זכר למקדש; ערבה דלית לה עיקר מן התורה – בגבולין לא עבדינן שבעה זכר למקדש". את מצוות לולב מקיימים גם מחוץ למקדש, ולכן יש מקום לעשות זכר למקדש בנטילת שבעה ימים; אך למצוות ערבה אין מקור מהתורה לנטילתה מחוץ למקדש, ואף פעם לא נטלו מחוץ למקדש גם לא יום אחד, ולכן לאחר החורבן אין עניין ליטול ערבה מחוץ למקדש שבעה ימים – אך יום אחד כן. כך פירשו את דברי רב זביד מספר ראשונים, אם כי לפי דבריהם העיקר חסר מן הספר: עובדת נטילת הערבה יום אחד בגבולין כזכר למקדש. 28
יש, אם כן, להנהיג זכר למקדש לכל מצוה שקויימה במקדש, אלא שיש להנהיג אותה באופן שיהיה ניכר שאכן הוא מזכיר את שהיה במקדש בצורה כלשהי. ניתן להצביע על שלושה קריטריונים הנלמדים מסוגיה זו:
א. אין צורך להנהיג הנהגת זכר למקדש במצוה שממילא אנו מקיימים אותה מהתורה גם לאחר החורבן;
ב. אין צורך להנהיג הנהגת זכר למקדש להנהגה שנהגה במקדש מדרבנן;
ג. מנהיגים הנהגת זכר למקדש רק במצוה שגם בזמן הבית נהגה בגבולין. אפשרות אחרת היא, שיש להנהיג הנהגת זכר למקדש בכל מה שנהגו במקדש, ובלבד שיהיה ניכר וידוע שהנהגה זו נועדה להזכיר את שהיה במקדש.
לא ברור כלל שכלליו של רב זביד באשר למידת הצורך והעניין בהנהגת זכר למקדש היו מקובלים גם על התנאים שקדמו לו או על אמוראים אחרים. כמו כן, לא מצאנו התייחסות ישירה לשאלה: מי רשאי להנהיג הנהגת זכר למקדש? האם הדבר פתוח ליוזמה של כל מי שירצה בכך? ממסקנת הגמרא (על פי פירוש ב) עולה, שהשאלה המקורית היתה: מדוע אין נוהגים זכר למקדש בערבה שבעה ימים אלא רק יום אחד, ובעצם ההשוואה המקורית היתה בין שתי הנהגות לזכר המקדש. אך אין בגמרא דיון בשאלה מדוע אין מנהיגים הנהגות אחרות, חדשות, לזכר המקדש, והאם ישנה מגבלה כלשהיא בהנהגת זכר למקדש.
מסוגיה אחרת בגמרא ניתן אולי לראות שהצעה לעשות דבר מה מחוץ למקדש נדחתה, ויתכן שהסיבה היא אי-עמידה בקריטריונים שנזכרו לעיל. במשנה בראש השנה (ג, ג–ד) נאמר:
שופר של ראש השנה של יעל פשוט ופיו מצופה זהב, ושתי חצוצרות מן הצדדין, שופר מאריך וחצוצרות מקצרות, שמצוות היום בשופר. בתעניות בשל זכרים כפופין ופיהן מצופה כסף, ושתי חצוצרות באמצע, שופר מקצר וחצוצרות, מאריכות שמצוות היום בחצוצרות.
ובגמרא ראש השנה (כז ע"א) הובא על כך:
רב פפא בר שמואל סבר למיעבד עובדא כמתניתין. אמר ליה רבא: לא אמרו אלא במקדש. תניא נמי הכי: במה דברים אמורים? במקדש, אבל בגבולין: מקום שיש חצוצרות אין שופר, מקום שיש שופר אין חצוצרות. וכן הנהיג רבי חלפתא בציפורי, ורבי חנניא בן תרדיון בסיכני, וכשבא דבר אצל חכמים אמרו: לא היו נוהגין כן אלא בשערי מזרח ובהר הבית בלבד. אמר רבא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: מאי קראה? דכתיב: "בחצֹצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה' " (תהלים צח, ו) – לפני המלך ה' הוא דבעינן חצוצרות וקול שופר, אבל בעלמא לא.
תנאים בדור החורבן, בני דורו של ריב"ז, וכן אמורא: רב פפא בר שמואל, רצו להעתיק את אופן התקיעה שבמקדש בחצוצרות ובשופר לגבולין, והדבר נדחה. רבא הגיב לכוונתו של רב פפא, שיש לעשות כן רק במקדש, וכך גם הגיבו גם חכמים, אשר אינם נזכרים בשמם, למעשיהם של ר' חלפתא בציפורי ור' חנניא בן תרדיון בסיכני.
מעשיהם של ר' חלפתא ור' חנניא בן תרדיון נזכרים במקום נוסף ובהקשר אחר. המשנה בתענית (ב, א–ה) עוסקת בסדרי התענית בגבולין. במשנה האחרונה שם נאמר:
מעשה בימי ר' חלפתא ור' חנניה בן תרדיון שעבר אחד לפני התיבה וגמר את הברכה כולה, ולא ענו אחריו אמן. "תִקעו, הכהנים, תִקעו! מי שענה את אברהם אבינו בהר המוריה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה. הריעו, בני אהרן, הריעו! מי שענה את אבותינו על ים סוף הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה". וכשבא דבר אצל חכמים אמרו: לא היינו נוהגין כן אלא בשער מזרח ובהר הבית. 29
בנוסח הגמרא בתענית (טז ע"ב):
וכך הנהיג רבי חלפתא בציפורי ורבי חנניה בן תרדיון בסיכני. וכשבא דבר אצל חכמים אמרו: לא היו נוהגין כן אלא בשערי מזרח ובהר הבית.
המפרשים חולקים בשאלה: מה רצו לעשות כמו במקדש, ועל מה הגיבו חכמים. אפשרות אחת היא שהדיון הוא סביב עצם התקיעה בגבולין. כך הסביר זאת גאון:
תקיעות לחודייהו הוא דאין נוהגות אלא בשערי מזרח, או דלמא תקיעות וברכות נמי שאין נוהגות בזמן הזה? הכין חזינא, דתקיעות לחודייהו הוא דאמרו חכמים אין נוהגות אלא בשערי מזרח. 30
רק במקדש היו תוקעים ולא בגבולין. ר' חנניה ור' חלפתא תקעו בתענית ציבור גם בגבולין, ואת זאת שללו חכמים.
אפשרות אחרת היא, שהדיון הוא אודות סיומה של הברכה: בגבולין עונים "אמן", ובמקדש "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד". ר' חלפתא ור' חנניה בן תרדיון הנהיגו במקומותיהם בציפורי ובסיכני שלא לומר "אמן", וכפי הנראה הנהיגו לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם לעולם ועד". 31 על כך הגיבו חכמים ואמרו, שעונים בשכמל"ו רק במקדש. 32
פירוש שלישי הוא, שהדיון נסוב על השאלה: מתי אומרים "מי שענה לאבותינו... הוא יענה". במקדש חתמו כך את הברכה, תקעו, ואח"כ אמרו: "מי שענה". בגבולין אמרו "מי שענה" בתוך הברכה. 33
מהסוגיות בגמרא בראש השנה ובתענית ניתן ללמוד שר' חלפתא ור' חנניה בן תרדיון ניסו להעתיק את שהיה במקדש אל הגבולין, אם כי לא נאמר במפורש שהם עשו כן כזכר למקדש. לפי הפרשנויות השונות הם ניסו לעשות זאת כמעט באופן מלא: תקיעה בחצוצרות ובשופרות, סדר הברכות, העניה לאחר הברכה. ר' חלפתא ראה את הבית בבניינו, 34 והוא ור' חנניה בן תרדיון חיו בדור שלאחר החורבן, בזמנו של ריב"ז. אעפ"כ חכמים אנונימיים התנגדו למעשיהם. 35 אם נחבר את הפרשנויות השונות למקשה אחת, נראה שההבנה של חכמים היא שמצוות התקיעה במקדש בשופר ובחצוצרות בתענית ובראש השנה היא מצוה שונה מזו המתקיימת בגבולין, ומאחר שגם בזמן הבית לא נהגו לתקוע בחצוצרות ובשופר ולקיים סדר ברכות שכזה עם עניית בשכמל"ו בגבולין, הרי שגם לאחר החורבן אין לנהוג כך. 36
ה. תקנת ריב"ז – חידוש או התחדשות של מנהג קיים?
נראה שעד תקנת ריב"ז לא נטלו לולב במדינה אלא ביום הראשון בלבד, כדרשת הפסוק לעיל. 37 אך ר' יונתן מלוניל כותב:
בזמן בית המקדש, אע"פ שמן התורה ליכא בגבולין חובה אלא יום ראשון, אפילו הכי היו נוטלין לולב כל שבעה, בכל ארץ ישראל, לא משום חובה אלא משום יסוד נביאים. 38
לפי דברי הרב יונתן מלוניל, יתכן שתקנת ריב"ז נשענת על תקנה או הנהגה שהיתה כבר קיימת בזמן המקדש. 39
יתכן שממשנה אחרת ניתן ללמוד על הנהגה זו. במשנה סוכה (ג, יג) נאמר:
אמרו חכמים: אין אדם יוצא ידי חובתו ביום טוב הראשון של חג בלולבו של חבירו, ושאר ימות החג אדם יוצא ידי חובתו בלולבו של חבירו.
ר' עקיבא איגר מבין שמשנה זו עוסקת בזמן הבית, והדיון הוא באשר לשאר הימים. על כך הוא שואל: איך יתכן הדבר? והלא בזמן הבית לא נטלו שבעה ימים מחוץ למקדש! באור גדול שם מיישב על פי שני כת"י המובאים בדקדוקי סופרים, ולפיהם הגירסה במשנה היא: "אין אדם יוצא ידי חובתו בלולבו של חבירו" –בהשמטת ההבחנה שבין ימי החג. אולם לספרים הגורסים את הסיפא של המשנה: "ושאר ימות החג אדם יוצא ידי חובתו בלולבו של חבירו", צריך לומר שהתייחסות המשנה היא לתקופת רבי, שהיה מסדר המשנה וחי לאחר החורבן. 40
דברים דומים ניתן ללמוד מדברי התוספתא סוכה (ב, י), אם כי שם מתואר מנהג ירושלים ולא מנהג של כל ארץ ישראל, כדברי הרב יונתן מלוניל:
אמר ר' לעזר בי ר' צדוק: כך היו אנשי ירושלים נוהגין: נכנס לבית הכנסת – לולבו בידו; עמד לתרגם ולעבור לפני התיבה – לולבו בידו; עמד לקרות בתורה ולישא את כפיו – מניחו בארץ; יצא מבית הכנסת – לולבו בידו; נכנס לבקר את החולים ולנחם אבלים – לולבו בידו. נכנס לבית המדרש – נותנו לבנו או לשלוחו ומחזירו לתוך ביתו. 41
התוספתא מתארת את שהיה נהוג בירושלים, וכפי הנראה מדובר בחול המועד – זאת בשל ניחום האבלים הנזכר. נראה גם שמדובר בזמן הבית, מאחר שלאחר החורבן לא חיו יהודים בירושלים, ואין זה סביר שהמסורת מתייחסת לתקופה מאוחרת שבה חוּדש היישוב היהודי בירושלים. 42 ריב"ז השתמש במנהג זה שלא היה קשור למקדש כלל אלא לנוהג שהשתרש בירושלים, כבסיס לתקנתו אחר החורבן זכר למקדש.
תקנת ריב"ז היתה שינהגו בלולב בגבולין כמו במקדש למשך שבעת ימים (כאשר היום הראשון חל בשבת – משנה סוכה ד, ב). אך היות שנהגו שלא ליטול לולב גם במקדש בשבת חול המועד, לא מסתבר שתקנת ריב"ז היתה שגם בגבולין יש ליטול לולב בשבת חול המועד. בשלב מסויים גזרו שלא ליטול לולב בשבת מחוץ למקדש, גם אם היום הראשון של סוכות חל בשבת (ירושלמי סוכה ג, יא; סוכה מב ע"ב–מד ע"א).
בגבולין נוטלים לולב בחג הסוכות בכל שנה במשך שישה ימים בלבד: ביום הראשון מהתורה, וחמישה ימים נוספים – כזכר למקדש. כאשר היום הראשון חל בשבת, אין נוטלים בשבת כלל, 43 ובששת ימי חול המועד נוטלים זכר למקדש. 44 תקנה זו פשטה בכל ישראל, והכל נוטלים ארבעה מינים במשך כל ימי חול המועד לזכר המקדש, פרט לשבת חול המועד.
ו. התאמת קיום המצוה במקדש לקיומה בגבולין
בעקבות תקנת ריב"ז ליטול לולב במדינה זכר למקדש גם בימי חול המועד, עולה השאלה: עד כמה דומה נטילת ארבעת המינים מחוץ למקדש לאופי קיום המצוה במקדש במשך שבעה ימים? האם תקנת רבן יוחנן בן זכאי ליטול ארבעה מינים זכר למקדש כל ימי החג מסתכמת רק בעצם נטילתם של ארבעת המינים, או שגם חלק מהדינים הנוגעים לכשרותם של ארבעת המינים מקבילים לדינים שנהגו במקדש, וממילא הם מבססים ומחזקים בכך את התקנה לזכר המקדש?
בשאלה זו נחלקו הראשונים. יתכן שמחלוקתם נשענת על מסורות שהיו בידם בשאלה זו, או שבשלב מסויים החלה להתפתח פרשנות הקושרת את האמור במשנה ובסוגיות התלמוד העוסקות בכך להנהגת הזכר למקדש, על אף שאין לכך שום איזכור מפורש במקורות התנאיים והאמוראיים. הבולטים בפרשנות זו, הקושרת חלק מדיני הפסולים הנוהגים מחוץ למקדש בימי חול המועד, בעקבות תקנת ריב"ז זכר למקדש, הם רש"י ותוס'.
במשנה סוכה (ג, א) נאמר שלולב היבש פסול. רש"י סובר שלולב היבש פסול בימי חול המועד: "כיון דמצוה הוא, משום זכר למקדש בעינן הדור מצוה". 45 תוס' מרחיבים את התמונה, ולפיהם:
היינו טעמא, משום דיום ראשון דאורייתא בגבולין, ושאר יומי דרבנן זכר למקדש, כדאיתא בריש לולב וערבה. הלכך בעיקר הלקיחה – כגון ד' מינין ולקיחה לכל אחד – תקון בשאר יומי כעין דאורייתא, וכן בהדר משום הידור מצוה; אבל בחסר ובשאול – לא תקון; ובגזול פלוגתא (תוספות, סוכה כט ע"ב ד"ה בעינן). 46
לשיטתם, כאשר עושים זכר למקדש יש לעשות את עיקר הלקיחה – ארבעה מינים ולקיחה לכל אחד ואחד – בהתאמה מלאה למה שהיה במקדש, וכן באותם הפרטים שהם הידור מצוה.
מדוע לשיטת בעלי התוס' תיקנו שפסול יבש נוהג בחול המועד על פי תקנת ריב"ז, ולא תיקנו שגם פסול חסר ושאול ינהג כל ימי החג? המגן אברהם כותב, שיבש הוא פסול בגופו של הלולב, ולכן החמירו, בו בזמן ששאול איננו פסול בגופו של הלולב. 47
למול גישה זו, דעת הרמב"ם היא שכל הפסולים ביום הראשון, כשרים מהיום השני ואילך. 48 הרמב"ם איננו מבחין בדבריו בין נטילת לולב במקדש בימי חול המועד לבין נטילת לולב במדינה בימי חול המועד בשל תקנת ריב"ז. לפיו, גם במקדש הותרו מומים אלו, ולכן לא סביר לדרוש שמומים אלו יפסלו כאשר אנו מקיימים את המצוה כזכר למקדש בלבד.
יש הבוחנים את כשרותם ואת פסלותם של ארבעת המינים במדינה לאחר תקנת ריב"ז, על פי קריטריונים הלכתיים שלא קשורים באופן מהותי לעובדת היותם כשרים או פסולים במקדש. הקריטריונים הפוסלים קשורים לתחומים שונים: לולב שאול (אין מתקיים ציווי התורה "ולקחתם לכם"), לולב גזול (מצוה הבאה בעבירה), לולב של אשרה ושל עיר הנדחת (כתותי מכתת שיעוריה) ועוד. גם חלק מהדוגמאות הללו שנויות במחלוקת בין אותם הראשונים. המכנה המשותף ביניהם הוא, שהם אינם קושרים את התקנה לזכר המקדש של ריב"ז להלכות שנהגו במקדש. 49 יתכן שראשונים אלה סבורים שהתקנה לזכר המקדש נועדה להזכיר באופן כללי את היות מצוה זו מקויימת במקדש, מבלי להתאים את פרטי ההלכה למה שהיה במקדש. התקנה איננה מחייבת לנהוג על פי אותם הקריטריונים ההלכתיים שנהגו במקדש. 50
שתי מסורות פרשניות אלו קיבלו את ביטויין גם בהכרעה ההלכתית בשולחן ערוך: הרב יוסף קארו פוסק כרמב"ם, והרמ"א פוסק כתוס' וכרא"ש. 51
מתוך:
מועדי יהודה וישראל
הוצאת המרכז התורני אור עציון, מרכז שפירא, תשס"ד,
עמ' 132-113
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
איך נראית נקמה יהודית?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
לקום מהתחתית של התחתית
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
למה משווים את העצים לצדיקים?
למה ללמוד גמרא?