לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רבקה בת צילה
8087
קרבן פסח צריך להיות צלוי: "כי אם צלי אש ראשו על כרעיו ועל קרבו" (שמות יב, ט). כיצד יש לצלות את קרבן הפסח?
"כי אם צלי אש" – היה נותן את ראשו ואת כרעיו ואת בני מעיו לתוכו, דברי ר' יוסי הגלילי. אמר לו ר' עקיבא: אף הן הנחמרין המתבשלין בתוכו. אלא תולן חוצה לו. ר' ישמעאל קורא אותו "גדי מקולס". ר' טרפון קורא אותו "תוכבר", שתוכו כברו. 1
ר' יוסי הגלילי ור' טרפון סוברים שאיבריו הפנימיים של הקרבן צריכים להינתן בתוכו, ואילו ר' עקיבא ור' ישמעאל סוברים שאיבריו הפנימיים של הקרבן צריכים להיצלות מחוצה לו, וזהו "גדי מקולס". 2 תנאי נוסף להיות הגדי מקולס הוא, שכל הקרבן ייצלה, ולא יתבשל כלל. כך נאמר בתוספתא, הנראית כתואמת את דברי ר' עקיבא ור' ישמעאל:
אי זהו "גדי מקולס"? כולו צלי, ראשו כרעיו וקרבו. בישל ממנו כל שהו, שלק ממנו כל שהו – אין זה "גדי מקולס". 3
את המילה "מקולס" מפרש רש"י מלשון "כובע נחּשת" (שמואל א יז, ו), שתרגומו: "קולסא דנחשא", שכן באופן זה נראה הקרבן כ"גיבור מזויין שכלי זיינו תלויין לו בצידו". 4
אין אנו יודעים כיצד נהגו בפועל בזמן שבית המקדש היה קיים, ויתכן שהיו הנהגות חלוקות. מדברי חכמים אחרים – שנאמרו בעיקר לאחר החורבן – נראה שהאופן המקובל היה להקריב קרבן מקולס. דברי החכמים הללו שימשו מקור למסורת פרשנית מתקופת הראשונים ואילך, הקושרת לדיון הנ"ל את השאלה אם מותר לאכול גדי מקולס בליל הסדר לאחר החורבן.
ב. זכר למקדש
אכילת גדי מקולס בזמן הבית מחוץ למקום המקדש, ולאחר החורבן בכל מקום, נתפסה כהנהגה שהיא "זכר למקדש". את תהליך התפתחותה של הנהגה זו ניתן לחלק לשלוש תקופות: בתקופת התנאים, בתקופת האמוראים והגאונים ומתקופת הראשונים ואילך.
1. בתקופת התנאים
בתקופה זו, אנו שומעים על המנהג לאכול גדי מקולס בליל הפסח מחוץ למקום המקדש. נסקור תחילה את המנהג, על-פי אלו שנהגו לעשות כן.
א. תודוס איש רומי
עושין גדי מקולס ביום טוב הראשון של חג וביום טוב האחרון של פסח. עגל מקולס – ביום טוב הראשון של פסח, אבל לא גדי מקולס. אמר ר' יוסה: תודוס איש רומי הנהיג את בני רומי ליקח טלאים בלילי פסחים, ועושין אותן מקולסין. אמרו לו: אף הוא קרוב להאכיל קודשים בחוץ, מפני שקורין אותן "פסחין". 5
מתי חי תודוס? בבבלי מסופר, שר' שמעון בן שטח שלח לו אזהרת חרם על מעשהו: "אלמלא תודוס אתה גוזרני עליך נידוי" (ברכות יט ע"א), ומכאן ניתן לטעון שתודוס חי בזמן הבית. ברוב כתבי היד של מסכת ברכות נכתב כמו נוסח הירושלמי: "שלחו לו חכמים" (ירושלמי פסחים ז, א; ירושלמי ביצה ב, ז), 6 ואם כן אין ודאות בשיוך הסיפור לתקופת הבית. אמנם חכמים אלו אינם נזכרים בשמותיהם, ולכן אין זה אומר שהמעשה לא היה בזמן הבית. 7
בין אם חי תודוס בזמן הבית ובין אם אחר החורבן, חכמים שללו אכילת צלי מקולס בליל הפסח, מחשש שהדבר יתפרש כמתן היתר לאכול קודשים מחוץ לבית המקדש. יתכן גם שציון העובדה של היות תודוס ברומי, מחוץ לגבולות ארץ ישראל, בא להדגיש, שהתנגדותם של חכמים לאכילת גדי מקולס מחוץ למקדש שייכת גם לנוהג כזה מחוץ לגבולות ארץ ישראל, במקום שבו אין חשש שאכילת גדי מקולס תתפרש כאכילת קודשים מחוץ למקדש שבירושלים. תודוס לא ראה כל בעיה בכך, ובוודאי שלא בחוץ לארץ, ולכן איפשר את הדבר, ואף קרא לאחרים לעשות כן.
הבסיס להסביר באופן זה את הוויכוח סביב מעשה תודוס נלקח מהאמור בגמרא פסחים, לפי כתב יד ותיקן (125): "שלחו לו: אלמלא תודוס אתה – גזרנו עליך נדוי, שאתה מאכיל את ישראל קודשים בחוץ לארץ" (בבלי פסחים נג ע"א). לא ברור אם לפנינו הגירסה המקורית או רק שיגרת לשון של סופרים לכתוב "חוץ לארץ". גם רש"י פירש כך: "דדמי לפסח, ונראה כאוכל קודשים בחוץ לארץ". 8 התוספות יו"ט תמה על כך: איזה איסור מיוחד יש באכילת קודשים בחוץ לארץ? הלא האיסור הוא בכל מקום מחוץ לירושלים, ואין זה משנה אם הדבר נעשה בארץ ישראל או בחו"ל! לפיו, גירסה זו בדברי רש"י הינה טעות דפוס, ויש למחוק את המילה "לארץ". 9 החתם סופר, כותב, שייתכן שבזמן המקדש לא אסרו לאדם טמא או למי שנמצא בדרך רחוקה לאכול גדי מקולס, מאחר שהאיסור לאכול קודשים בחוץ היה ידוע לכל; אך לאחר החורבן נוצר החשש, שיהיו כאלו שיחשבו שכעת מותר לאכול קודשים בכל מקום, וגם בחוץ לארץ. ואכן, כך הבין האמורא ר' יצחק, שהעיד על מסורת: "שמעתי שמקריבין בבית חוניו בזמן הזה" (בבלי מגילה י ע"א). על מנת לשלול תפיסה זו, הגיבו חכמים כנגד מעשהו של תודוס בצורה כה חריפה. 10
מכל מקום, מבחינתם של חכמים אין זה משנה אם אכילת הקודשים מתבצעת בארץ או בחו"ל; ואילו דעת תודוס היא, שאם המדובר הוא בחו"ל – הרי שאין מקום לחשש. 11
ב. רבן גמליאל
לא רק תודוס איפשר לאכול גדי מקולס, אלא גם רבן גמליאל:
רבן גמליאל... אף הוא אמר שלושה דברים להקל:... ועושין גדי מקולס בלילי פסחים. וחכמים אוסרין (משנה ביצה ב, ז; משנה עדויות ג, יא).
רבן גמליאל האמור הוא רבן גמליאל (השני), שפעל ביבנה בשנים שלאחר החורבן.name="12a" href="#12b"> 12 חכמים אמנם חלקו עליו ואסרו את הדבר, אלא שכאן לא מצינו סגנון התנגדות וביקורת חריפה, כפי שהיה ביחס לתודוס. חכמים אינם מאיימים על רבן גמליאל בנידוי, והם אינם אומרים שמעשיו הם כאכילת קודשים בחוץ.
מה פשר ההבדל שבין תגובות חכמים ביחס לתודוס וביחס לרבן גמליאל? יש המסבירים שהביקורת החריפה על הנהגתו של תודוס היתה מפני שההמון שראה את תודוס ואת מעשיו חשב שאכן זהו קרבן פסח, וכלשון התוספתא: "מפני שקורין אותן פסחין"; מה שאין כן אצל רבן גמליאל ובני ביתו, שלא קראו לצלי כך, ואף לא הורו לרבים לנהוג כך, אלא הם נהגו כך לבדם או במסגרת חוג חכמים מצומצם. 13 על כך יש להעיר, שאמנם אצל תודוס מודגש שהוא הנהיג אחרים לעשות כמוהו, ולא נאמר כך אצל רבן גמליאל; 14 אך מאחר שרבן גמליאל שימש כנשיא, סביר להניח שהציבור למד ממעשיו ועשה כמותו. 15
הרב צבי הירש חיות 16 כותב שרבן גמליאל הקריב קרבן פסח גם לאחר החורבן, וזאת על בסיס הנחה, שהמזבח עוד עמד על מקומו מספר שנים לאחר שנחרב הבית, עד תשעה באב שבו נלכדה ביתר ונחרשה העיר (משנה תענית ד, ו; ירושלמי תענית ד, ה). האפשרות להקריב על המזבח ללא בית מקדש היא על בסיס ההלכה: "מקריבין אף על פי שאין בית" (משנה עדויות ח, ו). סביר להניח שהרומאים לא הניחו לרבן גמליאל להקריב את קרבנו אחר החורבן על מקום המזבח, ואם כן היה זה מאורע חריג. אכן, כשלא היה ביכולתו של רבן גמליאל להקריב במקום המזבח, הוא עסק בליל הסדר בהלכות קרבן הפסח (תוספתא פסחים י, יב). 17
לפי דבריו, ניתן לפרש את מחלוקת רבן גמליאל עם חכמים, אם עושין צלי מקולס בליל פסחים או לא, כמחלוקת על עצם הנהגתו של רבן גמליאל להמשיך ולהקריב על המזבח, וכן כמחלוקת על ההיתר שמעניק רבן גמליאל לעשות צלי מקולס, גם שלא במקום המזבח. יתכן שחכמים לא יכולים היו לטעון באותה החריפות כלפי רבן גמליאל שהוא מאכיל את ישראל קדשים בחוץ, גם כשהתיר לאכול צלי מקולס שלא במקום המזבח, מאחר שרבן גמליאל שאף ופעל לשם הקרבת הקרבן גם לאחר חורבן הבית. 18
ג. תנאים אחרים
משני מקורות בתוספתא, ניתן ללמוד שאכלו צלי, ואולי אף מקולס, בליל פסח לאחר החורבן, למרות התנגדות חכמים. המקור הראשון:
מעשה בבית דגן ביהודה, באחד שמת ערב פסחים והלכו וקברו ונכנסו האנשים, וקשרו את החבל בגולל, משכו האנשים מבחוץ ונכנסו הנשים וקברו, והלכו האנשים ועשו פסחיהן לערב" (תוספתא אהלות ג, ט).
המקרה המתואר אירע בבית דגן, הנמצאת מרחק רב מירושלים. 19 לכן לא סביר שקברו את המת בערב פסח ועלו לירושלים באותו היום. סביר, לפי זה, שהפסחים הנזכרים הם אכילת הצלי או הגדי המקולס בבית דגן. צלי זה כונה "פסח", ואף הקפידו לאוכלו בטהרה. 20
אמנם אין איזכור בתוספתא זו, שהפסח היה מקולס, או אפילו צלי, ויתכן שהם רק כינו את הצאן שהם שחטו בשם זה. לא ברור גם שמעשה זה התרחש אחר החורבן, ויתכן שהיה בזמן הבית. יחד עם זאת, ברור שבני המקום נהגו לאכול בליל פסח בשר שהוא מעין קרבן פסח בטהרה, והתייחסו לסעודה כבעלת קדושה מיוחדת, מעבר לסעודת יו"ט חגיגית.
המקור השני:
מעשה ברבי ור' ישמעאל בר' יוסי ור' אליעזר הקפר ששבתו בחנות של פזי בלוד, והיה ר' פנחס בן יאיר יושב לפניהן. אמרו לו: אשקלון, מה אתם בה? אמר להן: מוכרים חטים בבסילקאות שלהן, וטובלין ואוכלין את פסחיהן לערב (תוספתא אהלות יח, יח).
המעשה המתואר כאן הוא לאחר החורבן, בימי ר' פנחס בן יאיר ורבי יהודה הנשיא, וגם כאן אכלו את סעודת הפסח בטהרה. גם במעשה זה לא נכתב באופן ברור אם הצלי היה מקולס או לא, אך ניכרת המגמה לאכול בשר בליל פסח כאילו הוא קרבן. מלבד זאת, יש להעיר שבמקבילות בירושלמי נאמר: "וטובלין ואוכלים בתרומתינו" (ירושלמי שביעית ו, א; ירושלמי יבמות ז, ג), וגם לפי ההקשר בירושלמי נראה שהדיון הוא בתרומות ומעשרות, ולא ביחס לפסח. נראה גם שהדיון בתוספתא באהלות קשור דווקא לתרומות ומעשרות, ולא לפסח, אם כי נוסח התוספתא מתועד היטב, ולכן נראה שבכל זאת מדובר על פסח. 21
במקורות אחרים מצינו התייחסויות שונות באשר לאכילת גדי מקולס ובשר צלי בליל הפסח. במשנה נאמר:
מקום שנהגו לאכול צלי בלילי פסחים – אוכלין, מקום שנהגו שלא לאכול – אין אוכלין" (משנה פסחים ד, ד).
במקום שנהגו לאכול צלי אכלו את כל סוגי הבשר, אך במקום שנהגו שלא לאכול צלי – לא ברור אם המנהג כלל את כל סוגי הבשר, או רק את הבשר הראוי לקרבן. 22
בתוספתא נאמר שמותר לאכול בשר בקר צלי בליל הפסח, אם כי לא גדי מקולס:
עושין גדי מקולס ביום טוב הראשון של חג, וביום טוב האחרון של פסח; עגל מקולס ביום טוב הראשון של פסח, אבל לא גדי מקולס (תוספתא ביצה ב, טו). 23
תוספתא זו נאמרה במקום שבו נהגו לאכול צלי בליל פסחים, אך אסרו לאכול גדי מקולס. מקור נוסף לכך שאכלו בשר צלי בליל הפסח גם לאחר החורבן, היא מהעובדה שאחת משאלות "מה נשתנה" העוסקת בבשר, המצויה בהגדות רבות שבקטעי הגניזה, היא: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות... שבכל הלילות אנו אוכלין בשר צלי שלוק ומבושל, הלילה הזה כולו צלי?" (משנה פסחים י, ד). 24 הביטוי "הלילה הזה כולו צלי" – משמעותו היא, שבכל הלילה הזה אנו אוכלים רק צלי (כפי שנאמר באותה המשנה: "הלילה הזה כולו מצה" – והכוונה היא שבכל הלילה הזה אוכלים רק מצה). לפי אפשרות זו, אין הוכחה שאכלו גדי מקולס בדווקא, ויתכן שהיו מקומות שנהגו לאכול בשר צלי בליל פסח, אם כי לא מקולס, וכדברי המשנה לעיל המבחינה בין מקום שנהגו למקום שנהגו שלא.
לסיכום, נראה שבולטים החכמים שהורו לעצמם או אף לאחרים לאכול גדי מקולס בליל הסדר, והם לא ראו כל קושי בדבר. כמו כן היו מקומות שנהגו לאכול את כל סוגי הבשר כצלי בפסח; היו שאכלו צלי רק מבשר שלא ראוי לקרבן (כמו בשר בקר); והיו מקומות שלא אכלו בשר צלי כלל בליל הפסח. רבים מהחכמים אסרו אכילת גדי מקולס, וזאת בכדי שלא יבואו להתיר אכילת קודשים מחוץ למקדש.
2. מתקופת האמוראים עד סוף תקופת הגאונים
הבאנו לעיל את המשנה שבה נאמר: "מקום שנהגו לאכול צלי בלילי פסחים – אוכלין, מקום שנהגו שלא לאכול – אין אוכלין". לא ברור מהמשנה אם במקומות שבהם נהגו שלא לאכול, הכוונה היא לכל סוגי הבשר. אמוראים ארץ-ישראליים, בתקופה מאוחרת יותר, הסבירו שאכן מדובר בכל בשר שהוא ראוי לשחיטה כמו בשר בהמה ובשר עוף, להוציא ביצה ודגים (ירושלמי פסחים ד, ד). פרשנות זו מחזקת את המגמה האוסרת לאכול כל בשר שיש לו דמיון מה לקרבן פסח.
התפתחות אחרת ואף קודמת להבהרת המשנה היתה בימי האמוראים הראשונים, בהלכה שנמסרה בשם רב:
אסור לו לאדם שיאמר 'בשר זה לפסח הוא', מפני שנראה כמקדיש בהמתו ואוכל קדשים בחוץ (בבלי פסחים נג ע"א).
דברים דומים בשם רב מופיעים גם בירושלמי (פסחים ז, א). מסקנת הסוגיה בתלמוד הבבלי:
אמרי: מקולס – לא שנא אמר לא שנא לא אמר; שאינו מקולס – פירש אין, לא פירש לא (פסחים נג ע"ב).
גדי מקולס אסור לאכול בכל מקרה, בין אם הוא הוגדר כבשר לפסח ובין אם לא; 25 והאיסור ביחס למוצרי בשר אחרים תלוי אם נאמר עליהם שהם לפסח או לא. 26
בתקופת הגאונים נראה שהיו שאכלו גדי מקולס, אך היו שאסרו:
אלו דברים שאדם יוצא בהן ידי חובתו אור לארבעה עשר: גדי מקולס שרי, ואפילו בפסח, ולא קיימא הילכתא כרבי יוסי. 27
יתכן שההוראה המפורשת שמותר לעשות גדי מקולס ושאין הלכה כר' יוסי המביא את המעשה עם תודוס מלמדת על כך שבתקופת הגאונים היו שאכלו גדי מקולס בליל פסח. 28 לעומת זאת יש גאונים שכתבו אחרת:
והלכתא מותר לאכול בשר בשני ימים טובים של פסח ראשונים בין מבושל בין צלי... וכשמותר, לא מותר אלא איברים איברים. אבל גדי מקולס אסור לאכול, מפני שמתחלף בפסח, דקאמרינן: תודוס איש רומי הנהיג את בני רומי לאכול גדיים מקולסים בערבי פסחים (שו"ת גאוני מזרח ומערב, סי' קט). 29
בחלק מן ההגדות שמתקופת הגאונים נמצאת ברכה: "בא"י אמ"ה אשר ציווה לאכול מצה מרורים בשר צלי אש, להזכיר את גבורותיו. בא"י זוכר הברית". 30 אולם נראה שאין מכאן הוכחה שאכלו צלי מקולס דווקא, ויתכן שברכה זו נסבה על אכילת בשר צלי, ולאו דווקא מקולס.
לסיכומה של התקופה, נראה שאחר תקופת התנאים שבה היו שנהגו לאכול גדי מקולס בליל פסחים והיו שנהגו לאכול בשר צלי אם כי לא מקולס, נוסף בתקופה זו האיסור שלא לומר על בשר שהוא לפסח, כולל אף על הבשר שבקערת הסדר. גם בתקופה זו עדיין לא מצינו מי שכותב במפורש שהאוכלים גדי מקולס עושים זאת כזכר למקדש.
3. תקופת הראשונים
כאמור לעיל, עד עתה הסברנו את המחלוקת בדבר אכילת גדי מקולס בליל פסחים לאחר החורבן, בשאלה אם הדבר נראה כאכילת קודשים בחוץ. טרם מצינו מי שתומך באכילת גדי מקולס בליל פסחים – לא רק כהיתר, אלא כהנהגה חיובית לזכר המקדש. יתכן שהנוהגים לאכול גדי מקולס עשו כן כהמשך למסורת של סעודת הקרבן, אך הדבר לא נאמר בצורה מפורשת.
נראה שרש"י הוא זה שהחל לפרש בדרך זו את הנהגת רבן גמליאל ותודוס איש רומי. את מחלוקת חכמים ורבן גמליאל מפרש רש"י:
מקולס – כרעיו ובני מעיו תלויין חוצה לו בצידו כשצולהו, והיו עושין זכר למקדש, שכתוב בו על כרעיו ועל קרבו, ומקולס לשון גבור מזויין שכלי זיינו תלויין לו בצדו, כדמתרגמינן "וכובע נחשת" (שמו"א יז, ו) – וקולסא דנחשא.
וחכמים אוסרין... בגדי מקולס – מפני שדומה לקודשים, ויאמרו: מותר להקדיש ולאכול קודשים בחוץ. 31
על מעשהו של תודוס המובא בבבלי (ברכות יט ע"א) כתב רש"י:
בלילי פסחים – זכר לפסח שצולהו שלם, שנאמר בו על כרעיו ועל קרבו, כלומר: עם כרעיו ועם קרבו". 32
לאור שתי מובאות אלו מדברי רש"י, נראה לומר שרש"י רצה לתת משמעות עמוקה יותר למנהג של אכילת בשר מקולס לאחר החורבן, כהנהגת זכר למקדש. 33
יתכן להסביר על פי זה, שחכמים התנגדו להנהגתו של תודוס מאחר שאין הנהגה זו עומדת בקריטריונים להנהגת זכר למקדש. מחוץ למקדש, בגבולין, אין אוכלים אף פעם קרבן פסח, ואין להנהיג הנהגת זכר למקדש במצוה שנהגה בזמן הבית בתחום המקדש בלבד ולא בגבולין. 34
ד. מנהג אכילת צלי בקהילות ישראל
לפרשנותו של רש"י לא היתה השפעה ניכרת על מנהג הקהילות בישראל. בתקופת הראשונים התגבשה בצורה ברורה יותר הפסיקה השוללת לחלוטין אכילת כל צלי, מקולס ושאינו מקולס, בליל פסחים, כדעתם של החכמים החולקים על תודוס ועל רבן גמליאל. אמנם הראבי"ה מעיד שהוא ראה אנשים אוכלים בשר עוף צלי בליל הסדר, אך לדעתו אין זה נכון, והטוב ביותר הוא לאכול בשר מבושל, כמקום שלא נהגו. 35 באופן כללי כתב הטור על מנהג אשכנז: "ואשכנז – מקום שנהגו שלא לאכול צלי הוא". 36 אמנם גם מבין האשכנזים יש שנהגו לאכול צלי שאיננו מקולס, כעדותו של הרב יוסף בן משה על רבו הרב רבי ישראל בן פתחיה איסרליין, בעל תרומת הדשן: "וגם אינו מקפיד אם אכל צלי בליל ראשון של פסח"; 37 ואפשר שהיה כאן הבדל בין מנהג אוסטרייך, לבין מנהג הריינוס. אולם נראה שהנטייה העיקרית באשכנז היא שלא לאכול צלי בלילי פסח. 38
גם ביחס לאכילת צלי שאיננו מקולס, שהיתר אכילתו תלוי במנהג המקום, נראה שבמשך הזמן התמעטו המקומות והקהילות שבהם נהגו לאכול צלי שאיננו מקולס.
באשר למנהג ספרד, לא מצאנו הוראה כוללת שלא לאכול צלי, כמו באשכנז, אך גם שם בולטת מגמה דומה. ראשונים רבים מציינים שבמקומם נוהגים שלא לאכול צלי. 39 גם בתקופות מאוחרות יותר כתבו האחרונים הפוסקים לפי ראשוני ספרד שאין לאכול צלי בליל הסדר. 40 בחלק מהקהילות האלו מקפידים לשחוט כבש לכבוד החג, אך מבשלים אותו. 41
לעומת זאת, בני תימן נוהגים לאכול צלי בליל פסח: "דגלות ארץ תימן הוי מקום שנהגו לאכול צלי בלילי פסחים, ואסור לנו לשנות ממנהג אבותינו נוחי נפש". 42 שרידים מעדת האיטליינים גם צולים אותו, כפי מנהג המקום שאוכלים אותו צלי. 43 לא ברור לנו אם זהו מנהגם מימות תודוס, או שמדובר על מנהג חדש יחסית. אכן, גם אצל בני תימן, וגם בקהילות אחרות שנהגו לאכול צלי לא מקולס, מנהג זה הוּצע כאפשרות, ולא נתפס כדבר מחייב, כהנהגת זכר למקדש. 44
נוסיף עוד, שבתקופת הראשונים, ואף קודם לה, נעלמת מהגדה של פסח השאלה: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות... שבכל הלילות אנו אוכלין בשר צלי שלוק ומבושל, הלילה הזה כולו צלי?" (משנה פסחים י, ד), ומכאן יש להסיק שאף אותם שנהגו לאכול צלי מקולס התמעטו, ופסקו לנהוג כך. 45
יחד עם זאת, החל בתקופה שלאחר החורבן הנהיגו בגבולין (דהיינו מחוץ למקום המקדש) להניח בקערת הסדר שני תבשילין: "אחד זכר לפסח ואחד זכר לחגיגה" (ירושלמי פסחים י, ג; בבלי פסחים קיד ע"ב). בתלמודים ישנן הצעות למנהגים שונים באשר לטיבם של התבשילים, וכן הראשונים הציעו אפשרויות שונות. הנוהג שהתקבל בקהילות רבות הוא זרוע צלוי, לזכר קרבן הפסח, וביצה קשה מבושלת, לזכר קרבן חגיגה. ברוב קהילות ישראל אין נוהגים לאכול את הזרוע הצלויה בליל הסדר, מחשש שמא יאמרו שבשר זה פסח הוא. אמנם מעט קהילות, כמו בני תימן ועדת טריפולי, 46 נהגו לאוכלו בליל הסדר, אך הרוב נמנעים מאכילת הצלי בליל ט"ו בניסן, ואוכלים אותו ביום ט"ו בניסן, הואיל וביום זה אין חשש שיאמרו שבשר זה לפסח הוא. 47 מכל מקום, בקהילות רבות לא אכלו צלי בליל הסדר מחשש שייראה כאוכל קודשים בחוץ, ואף את בשר הצלי שעל הקערה לא אכלו מטעם זה, אם כי עצם הנחת הזרוע הצלויה בקערת הסדר היא זכר לקרבן פסח. יוצאי תימן, למשל, הנוהגים לאכול בשר צלי בפסח, אוכלים גם את הזרוע הצלויה, ואינם חוששים שמא הדבר יראה כאכילת קודשים בחוץ.
במקומות שנהגו שלא לאכול צלי בליל פסחים, באשכנז ובספרד, היו שרצו להנהיג שלא לאכול צלי גם בפסח שני, בליל ט"ו באייר. הרב שמואל שטראשון כותב, שהמנהג שלא לאכול צלי בליל פסח נובע מהחשש שנראה כמי שאוכל קודשים בחוץ, וטעם זה נכון גם באשר לליל ט"ו באייר. באשר לגדי מקולס הוא כותב: "מכל מקום, גדי מקולס דאסור בכל מקום, איסורו הוא אף בליל ט"ו אייר". 48 יש שקיבלו את ההנהגה לאסור גדי מקולס בליל ט"ו אייר, אך לא הכל קיבלו את ההנהגה לאסור אכילת צלי בליל ט"ו אייר. 49 כך כתב הרב יוסף באב"ד: "לא מצאתי בשום מקום דאסור לאכול גדי מקולס בליל ט"ו אייר בזמן אכילת פסח שני. נראה דלא גזרו רק בפסח ראשון ולא בפסח שני, דרק מיעוט עושין, ופעמים אין עושין כלל". 50
סיכום
נראה ששנים רבות אחר החורבן היו שעוד אכלו גדיים מקולסים, אך נטייתם של רוב החכמים היתה לאסור. לא רק זאת: במקום שלא נהגו לאכול בשר צלי שאינו מקולס, אסרו חכמים לאוכלו.
בכל המקורות התנאיים והאמוראיים לא מצינו שנימוקי המתירים לאכול גדי מקולס הוא בשל הנהגת זכר למקדש. רק בפרשנות ימי הביניים מצינו פרשנים, ובראשם רש"י, המנמקים את התומכים באכילת גדי מקולס כהנהגה חיובית לזכר המקדש, ולא רק כמתן רשות או היתר לאכילת הגדי. פרשנות זו לא השפיעה על המנהג בקהילות ישראל, ובתקופת הראשונים נתקבעה בצורה ברורה יותר הפסיקה השוללת לחלוטין אכילת צלי מקולס בליל פסחים (כדעתם של החכמים המתנגדים לאכילת בשר מקולס), או אף בשר צלי שאיננו מקולס במקומות שנהגו שלא לאכול בשר צלי.
הסבנו את תשומת הלב לכך שרש"י הוא זה שמטעים בכל המקרים הללו את ההנהגות כזכר למקדש. אין אנו יודעים מה הניע את רש"י לכך: האם הוא נשען על מסורות קודמות? או שלפנינו פרשנות ערכית-חינוכית, המנסה לממש את קריאתו של ר' יוחנן לדרוש לציון, גם כשאין סיבה מוכרחת לפרש בדרך זו מנהג מסויים? או שמא זו פרשנות עניינית, מתוך הבנה שנהגו כך כדי לקיים את המנהג באופן הקרוב ביותר לזה שהיה מקובל בעבר? נטילת ערבה ביום השביעי ואכילת אפיקומן השתרשו והתקבלו, והנהגות אלו נתפסות כקשורות לזכרון המקדש. בסוגיית גדי מקולס ניסה רש"י להסביר את מניעיהם של רבן גמליאל ותודוס איש רומי, אם כי הדעה הרווחת אצל חכמים היתה לאסור אכילת גדי מקולס, ואף כל צלי בליל הסדר.
מתוך:
מועדי יהודה וישראל
הוצאת המרכז התורני אור עציון, מרכז שפירא, תשס"ד,
עמ' 459-445
לקום מהתחתית של התחתית
סוד ההתחדשות של יצחק
איך עושים קידוש?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הלכות שטיפת כלים בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?