בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
8 שיעורים
    נושאים שונים

    האם יאוש הופך להפקר

    בבא קמא מד, ב; נדרים מג, א – מד, ב

    לדעת הרמב"ם יש מצב שבו היאוש הופך להפקר. הפקר אינו קנין אלא "הסתלקות" שבדרך כלל אסור להתחרט עליה; אך פעמים שמותר לחזור מן ההפקר.

    הרב מרדכי הוכמן | אלול תשע"א
    נושאים שונים

    חידושי הדין בנזקי הפקר

    בבא קמא יג, ב; בבא בתרא נד, ב

    רבנו חננאל הרי"ף והרמב"ם דייקו מלשון הסוגיה בבבא קמא יג, ב (והסוגיה בבא בתרא נד, ב), שהפקר מהווה הסתלקות ולא הקנאה. לפיכך, למרות שהמפקיר את שורו פטור מלשלם את מה שהוא הזיק - יש אפשרות לחייבו.

    הרב מרדכי הוכמן | אב תשע"א
    נושאים שונים

    שיטת הרמב"ם בלולב הגזול

    בבא קמא סו, ב; בבא קמא סח, ב; סוכה דפים כט-ל

    תוס' הקשו שבסוגיה בב"ק דף ס"ו קיימא לן כרבה שיאוש קונה, ואלו בסוגיה בב"ק דף ס"ח משמע שהלכה כר' יוחנן שיאוש אינו קונה. הרמב"ם הכריע שר' יוחנן סבור שיאוש קונה אך לא לגמרי. סיוע להבנת הרמב"ם יש בדברי ר' יוחנן בפרק לולב הגזול.

    הרב מרדכי הוכמן | אדר א' תשע"א
    בבא קמא

    מעברי אנרגיה בשיטת הרי"ף

    בבא קמא דף ג,לב,סב; סנהדרין דף עז; מכות דף ז; חולין דף טז

    הרי"ף משמיט משנה המחייבת בנזקי גץ שיצא מתחת הפטיש. וכמו כן הוא משמיט את הסוגיות שמשייכות כוח טבע אל האדם ב"כוח ראשון". הרי"ף סבור שרבי וחכמים נחלקו בשאלה עד מתי אנרגיה שהועברה משויכת אל מי שייצר אותה, והוא פוסק כחכמים.

    הרב מרדכי הוכמן | שבט תשס"ח
    בבא קמא

    פטור שן ורגל ברשות הרבים

    מסכת בבא קמא - דף כ' ע"א

    הרי"ף הוצרך לבאר, שהפטור בשן ורגל ברשות הרבים אינו גזרת הכתוב בלא טעם, אלא הוא מטעם "אורחיה" (- פשיעת הניזק), כדי לבאר מדוע לשיטתו - צרורות שהוא תולדת האב התם (חצי נזק) - פטור ברשות הרבים.

    הרב מרדכי הוכמן | טבת תשס"ח
    בבא קמא

    כיצד פשט הרי"ף את בעיות רבא

    מסכת בבא קמא - דפים ג' ע"ב, טו', יז'

    לרבא לא היה ברור שיש הלכה מיוחדת בצרורות, ולכן הוא התלבט בכמה בעיות. לרב פפא ברור שיש הלכה מיוחדת שהתשלום הוא ממון. ולכן נפשטו כל בעיות רבא. כמו כן אם הבהמה תזיק בצרורות באופן וודאי תשלם נזק שלם.

    הרב מרדכי הוכמן | כסליו תשס"ח
    בבא קמא

    מדוע צריך הלכה למשה ב'צרורות'

    מסכת בבא קמא - דפים טו', יז', יח', יט'.

    חלק מהסוגיות סברו שצרורות הן תולדת האב ה"תם" (קרן) והתחדשה הלכה שהתשלום שבצרורות הוא ממון. וחלק מהסוגיות סברו שצרורות הן תולדת רגל והתחדשה הלכה שהתשלום הוא רק חצי. ומיושבת בכך גם קושית הראי"ה באגרת ק"ג.

    הרב מרדכי הוכמן | חשוון תשס"ח
    בבא קמא

    האמנם הלכתא גמירי לחצי?

    מסכת בבא קמא - דף ב' ע"א

    הרא"ש הקשה מדוע הרי"ף כתב שהלכתא גמירי לממונא. לרא"ש היתה גירסה אחרת ברש"י. מפרוש רש"י במקומות השונים עולה, שפעמים נקט שהילכתא גמירי לממונא, ופעמים נקט שהילכתא גמירי לחצי. הרי"ף הקדים וביאר את השיטה שצרורות הן תולדת קרן ולכן הילכתא לממונא.

    הרב מרדכי הוכמן | חשוון התשס"ח
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il