בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
9 שיעורים
    30 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    הסבר ענין הרציעה באוזן עבד עברי

    כלי יקר פרשת משפטים חלק ב'

    הסיבה שהגנב לא נרצע מיד בשעת מכירתו | מדוע העבד נרצע דווקא בדלת ובמזוזה? | הסבר נוסף שהעבד נרצע באוזן היא מכיוון שדווקא באוזן הוא שומע את דיבתו על פסול אשתו ובניו | הסבר נוסף ע"ד המוסר | ההבדל בין גוי ליהודי לעניין יציאה לחרות בשן ועין |מדוע דווקא לאישה התורה ריבתה יציאה בסימנים?

    הרב חיים כץ | כ"ב שבט תשפ"ה
    30 דק'
    כלי יקר על הפרשה

    דיני מכירת עבד עברי

    כלי יקר פרשת משפטים חלק א'

    מדוע התורה פותחת את המשפטים בדין עבד עברי? | מדוע התורה נקטה לשון עברי ולא אחיך או ישראל? | התורה אמרה עבד עברי לומר לך האדם הזה כבר לפני שקנית אותו היה עבדו של הקב"ה |מדוע העבד נמכר דווקא לשש שנים? | רק לאדם נשוי, כאשר נמכר לע"ע מותר לאדונו להביא לו שפחה כנענית | ארבעה הסברים מה ההבדל בין רווק לבין נשוי | ריב"ז אמר שהסיבה שנרצע משום שאוזן ששמעה לא תגנבו, הלכה וגנבה תרצע | הקושיות על דברי ריב"ז | הסברו של הכלי יקר מדוע הוא נרצע דווקא לאחר שש שנים

    הרב חיים כץ | כ"א שבט תשפ"ה
    43 דק'
    משפטים

    הברית וקבלת המצוות ע"י עם ישראל

    ויקח את ספר הברית וייקרא באזני העם, מתי זה קרה? מחלוקת רש"י ורמב"ן הסבר נעשה ונשמע מה עניין הברית? קבלת המצוות ע"י עם ישראל, תוקף חיוב המצוות נובע מקבלת עם ישראל.

    הרב חיים כץ | ד' אדר א' תשפ"ד
    32 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת משפטים חלק ב'

    המשך דברי המדרש מאתמול : "התורה דינין מלפניה ודינין מאחריה, בנתינת עשרת הדברות לישראל ניתן להם הכל. בזמן שהדין נעשה למטה אין דין למעלה". "אשר תשים לפניהם" תשים מלשון סם ללמדנו שאם זכה האדם התורה שלמד נהפכת לו לסם חיים ואם לא זכה אז ההפך ח"ו. "כי תקנה עבד עברי" הסברו של רבנו בחיי מדוע התורה פותחת את הדינין דווקא בדינו של עבד עברי.

    הרב חיים כץ | כ"ט בשבט תשפ"ד
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת משפטים חלק א'

    הכרת פנים במשפט אינה טובה. שלמה המלך בספר משלי הוסיף ע"ג איסור התורה שמי שנושא פנים במשפט ומעוות את הדין, העם שונא אותו. המשפט מביא שלום לעולם, וכן ת"ח מביאים שלום לעולם ומפאת כך המשפט נמסר לידי החכמים. אדם שהולך לדון בערכאות של גויים, הנו גוזל ומיקר שם ע"ז. הגזל וחילול ד' הנם עבירות יותר חמורות מן רציחה. דברי המדרש שכ"מ שנא' אלה פסל את הראשונים וכ"מ שנא' ואלה מוסיף על הראשונים.

    הרב חיים כץ | כ"ח בשבט תשפ"ד
    22 דק'
    משפטים

    העמק דבר פרשת משפטים

    באורו של הנצי"ב להבדל בין שונא לבין אויב, היכן הדין של "זקן ואינה לפי כבודו" (שאם האדם מבוגר ולא ראוי לו לטרוח באבדה פטור מלהשיב) רמוז בפרשתנו? האם מצוות פריקה וטעינה הנה דווקא בשדה או גם בבית? באורו של הנצי"ב שמפרק כ"ג פסוק ו' - סוף העניין יש כאו אזהרה מיוחדת לבי"ד. איסור להטות משפט גם אם החייב הנו דל אמצעים ויש סיבה לרחם עליו. שאלת הנצי"ב הרי "מדבר שקר תרחק אינו רק אזהרה לבי"ד ומדוע הוזכר בהקשר הזה? תשובת הנצי"ב לשאלתו. הסבר הנצי"ב לפסוק "ונקי וצדיק אל תהרוג" שאם ביה"ד פסק על פלוני שהנו זכאי, ואח"כ גילו שטעו בפסקם, אסור להם להחזיר את הדין. מכיוון שבוודאי הייתה סיבה מאת הקב"ה שיצא זכאי. ואם הנך דואג שהאדם חייב ולא קבל את עונשו אל תדאג הרבה שליחים למקום.

    הרב חיים כץ | כ"ה שבט תשפ"ג
    44 דק'
    משפטים

    "המשפט לאלוקים הוא"

    שיחה לפרשת משפטים

    * אמונת חכמים הגדולה שצריכה להיות לנו והאמונה שמשפט השופטים הוא משפט ה'. * ההכרעה במשפט במציאות הכללית שלנו היא "לאום מלאום יאמץ" - מלכות עשיו או מלכות ישראל.

    הרב חיים כץ | כ"א שבט התשע"ה
    20 דק'
    משפטים

    השבת - מעין עולם הבא

    שפת אמת לפרשת משפטים

    שמירת הנשמה והגוף בעוה"ז. ביאור עניין שבת מעין עולם הבא.

    הרב חיים כץ | כ"ג שבט תשע"ב
    31 דק'
    משפטים

    במצוות שבין אדם לחברו זוכים לתורה שבע"פ

    שפת אמת לפרשת משפטים

    גדלות ההכנה לתורה; "אנשי קודש תהיון לי" - התחדשות להיות בקדושה.

    הרב חיים כץ | כ"ב שבט תשע"ב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il