53 שיעורים

במעלות הקדושה
פרשת אמור וספירת העומר
הפרשה היא חלק מביאור הקדושות שבישראל, מקדושת הכהנים, דרך מצות קידוש ה' למצות קדושת הזמנים. בפרשיית המועדים ישנו בירור מיוחד בספירת העומר. אל ימים מיוחדים אלו קשורים שני התנאים ר"ע ורשב"י.
הרב אליהו ברין | י"ז אייר תשפ"ה

איך להרים את המציאות הטבעית?
פרשת פקודי-החודש-פסח
כלל ישראל, הרמת המציאות הטבעית לפסגה רוחנית. כאילו הוא יצא ממצרים, סדר פסח.
הרב אליהו ברין | כ"ז אדר תשפ"ה

ואהבת לרעך כמוך - יסוד לקדושה בעולם
פרשת אחרי מות - קדושים
נדב ואביהוא מרימים אותנו לקדושה חדשה. ואהבת לרעך כמוך - בירור מושג הקדושה. אהבה מובילה לאחדות שהיא משכן לקדושה
הרב אליהו ברין | י' אייר תשפ"ה

השראת השכינה בעם ישראל
תפקידם של הכהנים. משמעותם של בגדי הכהונה, ועניים של הלבושים בכלל. רוממות התורה ע"י מחיית עמלק.
הרב אליהו ברין | ו' אדר תשפ"ה

השראת השכינה בעם ישראל
מקח התרומה | ועשו לי מקדש- מה מטרתו? | השראת השכינה ומרכז תפילות | מחצית השקל לבניין הבסיס של המשכן
הרב אליהו ברין | ל' שבט תשפ"ה

הופעת מתן תורה בחיי היום־יום
סמיכות פרשת משפטים למתן תורה | מערכת המשפט בישראל – קשורה להופעת הקדושה בעולם | השופטים משפיעים על הגובה הרוחני בעם | עניין העבדים
הרב אליהו ברין | כ"ג שבט תשפ"ה

מתן תורה
התורה מתאימה לישראל | 'בכל יום יהיו בעיניך כחדשים' | 'הדברים שמחים כנתינתם מסיני' | חיבור התורה לעמים
הרב אליהו ברין | ט"ז שבט תשפ"ה

שירת ישראל
הגאולה מכח עם ישראל | הטבע כפוף לעם ישראל | הופעת ה' על הים כה גבוהה שלא שייך לזעוק אל ה' | התפעלות "מי כמוך באלים ה" | מעלתה של שירה, ומתוך כך סדרי אומה א-לוקיים במזון ולעומת זאת מול עמלק.
הרב אליהו ברין | ח' שבט תשפ"ה

שורשיו של העם הא-לוקי
עניינן של המכות האחרונות. העומק שבמכת בכורות. במצוות קידוש החודש נמצא השורש לכל המצוות. קרבן פסח- קרבן יחידים שנעשה כקרבן ציבור. המצה מבטא את יצירת עמ"י. ההגדה וליל הסדר מקרבים את הגאולה. בתפילין מתגלה הקשר המיוחד בין ישראל והקב"ה.
הרב אליהו ברין | ד' שבט תשפ"ה

סדר ההנהגה בשם הויה
עניין שם ה' בנבואת משה | עניין עשרת המכות, והבחירה החופשית של פרעה
הרב אליהו ברין | כ"ג טבת תשפ"ה

הגלות כהכנה לגאולה
הדרך ליצירת אומה אלוקית, מדוע דווקא דרך גלות? כיצד מתאים משה רבנו לתפקיד זה?
הרב אליהו ברין | ט"ז טבת תשפ"ה

ייחודם של השבטים
הברכות מכוונות את עמ"י לשלמותו. התבוננות בסדר הברכות שנתן יעקב לבניו. עשרת השבטים. עניין שמע ישראל וגילוי הקץ. עשרה בטבת: החרבן, עזיבת הגלות והשואה.
הרב אליהו ברין | ט טבת תשפ"ה

כי הנה המלכים נועדו - אלו יוסף ויהודה
השיח בין יוסף ליהודה מתואר בתורה שונה מפי שחז"ל מציגים אותו. נדרשת התבוננות עמוקה להבין את התעקשותו של יוסף ומלחמתו של יהודה. במפגש עם יוסף יעקב קורא ק"ש וכן ההתעסקות בכלכלת מצרים שמסופרת בפרשה מלמדים אותנו על תפקידו ומשמעותו של עם ישראל.
הרב אליהו ברין | ב' טבת תשפ"ה

יוסף הצדיק והופעת משיח
מה בין יוסף ובין אחיו הקדושים משבטי י-ה? מה ייחודו של יוסף הצדיק?
הרב אליהו ברין | י"ח כסליו תשפ"ה

ויאבק איש עמו - המפגש בין יעקב לעשו
יעקב מופיע לעינינו כמכז המציאות שסביבו מלאכים ותוכנו אמת, צריך הוא להיפגש עם עשו שכוחו בחיצוניות של העולם. מאבק זה הוא נצחי המסתיים בגבורת יעקב על מלאכו של עשיו. בהמשך הפרשה מתמודד יעקב עם הגוים בא"י במעשה שכם ועוד מסופר לנו על פתירת רחל עיקרו של בית המחכה לבניה על אם הדרך.
הרב אליהו ברין | י"א כסליו תשפ"ה

יעקב אבינו – שורשו של בית ישראל
בפרשתנו אנו נפגשים עם דמותו הענקית של יעקב אבינו "בחיר האבות", שמתוך גדלות של תורה מתרומם לשיא המופיע בחלום הסולם. מתוך חזיון זה יוצא יעקב לגלות בבית לבן, שם מוקם בית ישראל ע"י רחל, ובאתכסיא זוהי לאה, שבנו שתיהן את בית ה' בכוח הלאומי והרוחני שבו.
הרב אליהו ברין | ד' כסליו תשפ"ה

שורשה של האומה מתוך קדושת האבות
מעלתה של חברון כבסיס למעלת א"י בעוד התכלית היא ירושלים; בחברון מעלת האבות; בהמשך דואג אברהם לאשה ליצחק ומחזר אחר בעלת מידות; השליח עבד האבות מגלה לנו על מעלת אדוניו; ניחושו של אליעזר מצריך עיון בראשונים ומגלה לנו את מבחן החסד המופלא של רבקה; מתבהרת בפרשתנו קומת האבות כיסוד לעם קודש
הרב אליהו ברין | כ' חשוון תשפה

דמותו של אברהם כאבי האומה
פרשתנו נפתחת במרכזיותו של אברהם כמטרפולין של מלאכים, חסד אברהם מתגלה בשיאו בהמשך הסיפור על סדום, והניצוצות שמופיעים בלוט חוזרים לאומה על ידי בנותיו. הניסיון בגרר שולח את עם ישראל לבירור על מעמדו בארץ שמתוך כך מופיע השיא של אהבת ה' ומסירות נפש בעקדת יצחק.
הרב אליהו ברין | י"ג חשוון תשפה

דמותו של אברהם אבינו- שורשה של כנסת ישראל
אנו פוגשים איש א-לוקים בפרשתנו ועלינו להתבונן על האישיות שנבחרה ונוצרה להיות נשיא א-לוקים. ועיקר החידוש הוא שמתחיל להופיע ציבור הקורא לעבודת ה' "ואעשך לגוי גדול". והוא מכשיר את הדרך לבניו שמעשה אבות סימן לבנים.
הרב אליהו ברין | ו' חשוון תשפה
