בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
76 שיעורים
    43 דק'
    כתבים נוספים

    אמונה טבעית ואמונה שכלית

    אורות ישראל ח א

    ישנה אמונה המגיעה בצורה טבעית פשוטה ותמימה וישנה אמונה שכלית ומעמיקה. לכאו' יש סתירה בין תפיסות האמונה שהרי הרגש אינו רחב ועמוק כמו השכל והשכל אינו טבעי ובהיר כמו הרגש. ראינו שבצורה הנכונה שתי הגישות לאמונה נצרכות ומשלימות אחת את השנייה.

    הרב יהודה מלמד | ב' אלול תשפ"ד
    46 דק'
    שמונה קבצים

    בכי פנימי ושמחה פנים פנימית

    שמונה קבצים קובץ ו, רי

    ישנם פלגי מים, המסתעפים מהנחל הגדול, הנובע מהמקור, מהנביעה, ובהם הטבע בשיא תפארתו. וישנם פלגי מים, שקרבתם למקור רחוקה יותר, מלאכותית יותר; פלגים שמתמלאים בידי אדם, במים שאובים, שטבעיותם הרבה פחות מלאת חיים. בהמשך לשיעורים האחרונים, שעוסקים בשלוש המדרגות בהרכבת החומר והרוח, היום אנחנו רואים פסקה נוספת, ברוח הימים, ימי בין המיצרים. הרב מבאר מאמר חז"ל, המתאר את עירוב השמחה והבכי בשמים מאז החורבן, ומסביר את עומק המשבר שבחורבן.

    הרב יהודה מלמד | ד' אב תשפ"ד
    44 דק'
    מפתחות לכתבי הראי''ה

    אחדות הנס והטבע

    עין אי''ה שבת חלק ב, פרק ה, פסקה ב-ג שיעור 3

    אדם שהטבע שלו מקולקל והא צריך להילחם בו, אז הוא צריך נס כדי להתיישר ולהאמין, ואז הוא יוכל לראות את הנס שבתוך הטבע.

    הרב יהודה מלמד | ז' אב תשע''ח
    47 דק'
    מפתחות לכתבי הראי''ה

    שלוש דרכים בעבודת ה'

    אורות, ישראל ותחיתו, פרק יג - מפתחות לכתבי הראי"ה שיעור 2

    יש שלוש דרכים ביחס לטבע: המוסר הצולע-כבישה, המוסר העליון-הישרה, ומערכת הקודש העלאה. והמוסר הצולע מקביל להבנה סיבתית והמוסר העליון מקביל להבנה מוסרית.

    הרב יהודה מלמד | כ"ב תמוז תשע"ח
    מפתחות לכתבי הראי''ה

    מבט מוסרי וסיבתי - אורות, ישראל ותחיתו, ב.

    מפתחות לכתבי הראי"ה

    יש שני מבטים על העולם מבט סיבתי שמסתכל על השורש הגשמי והטבעי למה שקרה ויש מבט מוסרי-אמוני שמנסה להבין מה רצון ה' במציאות שקוראת.

    הרב יהודה מלמד | י"ז סיון תשע"ח
    52 דק'
    שבת

    ההוד זה בית המקדש

    עין אי"ה ברכות ב: שיד, מג, מד

    בנין בית המקדש לא אמור לבוא ע"י מלחמה (נצח) אלא ע"י שלום ושהגויים ממילא יתרשמו ויבואו (הוד).

    הרב יהודה מלמד | כ"ח אדר תשע"ח
    35 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    דרך ארוכה שהיא קצרה ודרך קצרה שהיא ארוכה

    כמות ואיכות בכתבי הרב

    מהמעשה בגמ' בעירובין נג: על דרך ארוכה וקצרה אפשר להבין את ההבדל בין האיכות לכמות.

    הרב יהודה מלמד | ז אב תשע"ז
    45 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    הצלת המון ישראל על פי החסידות

    קובץ ז' קלח

    כמו הנצרות ודומיה גם לחסידות יש פניה אל ההמון, גם אם אינו איכות. אבל הנפילות שלה היו מזעריות והיא הועליה מאוד לעם ישראל.

    הרב יהודה מלמד | כ"ב תמוז תשע"ז
    43 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    העוז וההדר בתורה

    מאמרי הראי"ה מאמר הר כגיגית

    אמנם בעיני האדם החופש הוא דבר טוב יותר מההכרח, אבל אנו צריכים לזכור שהתורה נובעת אצלנו מהמקום המוכרח, כל יסוד המציאות בנוי עליה. רק מתוך העוז של התורה שבה אין בחירה, נוכל לפעול בעולם בהדר, ולפעול לשנות את המציאות.

    הרב יהודה מלמד | ג' סיון תשע"ז
    50 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    חזרה לילדות בירושלים

    מאמר ירושלים - חלק שלישי

    יש אומות שאצלן הגבורה מופיעה בתור צעירות פראית, וכאשר העם מתבגר, הגבורה שלו נעלמת. אצל ישראל הגבורה והקדושה נובעות מאותו מקום, ולכן כאשר חוזרים לשורשים הקדושים שלנו, גם הגבורה מופיעה בצורה שלמה.

    הרב יהודה מלמד | כ"ה אייר תשע"ז
    47 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    נגלה ונסתר בגאולת ישראל

    מאמר ירושלים - חלק שני

    ביחס למועדי אייר, יום העצמאות הוא יום של מבט על גבורת החיים הנגלית, ול"ג בעומר הוא יום של מבט על גאון הקודש שמעל המציאות. המשימה שלנו היא לחבר את שני המועדים ותפיסות העולם יחד, וזו העבודה של יום ירושלים, מבט על עיר ארצית שכולה קדושה.

    הרב יהודה מלמד | י"ח אייר תשע"ז
    46 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    לאומיות ישראל ביחס אל ירושלים

    מאמר ירושלים - חלק ראשון

    על פי שלושת דרגות ההכרה, יש שלוש מדרגות ביחס אל ירושלים- אפשר להבין בצורה שטחית שהיא עיר חשובה, אפשר להבין בצורה מוסרית שהיא זו שנותנת תוכן לאידיאלים, ואפשר להבין בצורה חזיונית שהיא המקום בו השכינה מחוברת לארץ.

    הרב יהודה מלמד | י"א אייר תשע"ז
    43 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    מתחיל בגנות ומסיים בשבח

    שיעור סיכום לסדרת שערי הדעת אצל הרב

    הרב מתאר שיש שלושה מושגי הכרה בתחומים רבים של החיים, ואומר שצריכים שהמקום בו האדם צריך להיות הוא במדרגה השניה, מדרגת הדעת. המדרגה השלישית, מדרגת הנבואה, היא מדרגה שאנו מקווים להגיע אליה בעתיד.

    הרב יהודה מלמד | כ"ט אדר תשע"ז
    39 דק'
    כתבים נוספים

    היחס הרציונלי של הרב קוק לציונות

    הרב כותב לחמיו שאמנם הרצל לא היה מחובר אל הדת, אבל אם הדתיים ינתקו עם הציונות קשרים הם יפסידו את כל האנשים שעומדים באמצע. נסיונות הקירוב של הרב הצליחו בכך שהם יצרו כבוד של החילונים אל המסורת. בתקופה זו העולם השתנה, הדבר היחיד שיכל להגן עליהם הוא מדינה. יחס רציונלי לא מספיק.

    הרב יהודה מלמד | ד' אייר תשע"ז
    44 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    ההבדלים בין החסידות להתנגדות בהבנת האלוקות

    התבוננתו של הרב אומנם דומה להתבוננות החסידית של הכל אלוקות, אומנם הוא יותר מדגיש את התרוממות העולם להשתייכות אל האלוקות ופחות את ביטולו.

    הרב יהודה מלמד | כ"א אדר תשע"ז
    44 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    "מחר" במלחמת עמלק

    המלחמה בעמלק היא ע"י היחס לעתיד וזו הסיבה של מרדכי להתריס נגד המן ולומר שאנו שייכים לעתיד, לבית המקדש. וזו הסיבה של אסתר לדחות את המשתה למחר, וזה בניגוד לדרכו של עמלק שמתעסק עם הווה בלבד.

    הרב יהודה מלמד | ז' אדר תשע"ז
    49 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    הבדל בין חסידים למתנגדים לפי הרב קוק?

    בין גישות האמונה, יש גישה יותר ליטאית שגורסת שהקב"ה הוא אחד, והוא מעל העולם, ולעומתה, יש גישה שמובאת אצל החסידים שסוברת שכל העולם הוא אלוקות. הרב אומר שאמנם הגישה שהכל אלקות נותנת יותר מקום לאדם, אך אם הוא לא מוצא את המקום שלו, הוא עלול להיות הרבה יותר חלש מאדם שלומד בגישה שיש עולם ויש אלוקים.

    הרב יהודה מלמד | ל' שבט תשע"ז
    43 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    איך לומדים הסטוריה?

    כשאנו שואלים את עצמנו מהי סיבת החורבן, ניתן לענות תשובות במספר רבדים. ניתן לדבר על תהליכים פיזיים ורוחניים שגרמו לו, ואפשר גם לדבר על המגמה הכללית שהחורבן הוא חלק ממנה, ואף עוזר לה להופיע.

    הרב יהודה מלמד | כ"ג שבט תשע"ז
    37 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    מרכזיות כח המדמה באדם

    כוח המדמה הוא הכוח המחובר יותר לחושים ולכן יש לו אפשרות לרדת למקומות רעים, אומנם עלינו להשתמש בו לטובה ולעבודת ה'.

    הרב יהודה מלמד | ט"ז שבט תשע"ז
    44 דק'
    שערי הדעת אצל הרב

    שתי הבנות כלליות

    ישראל ותחייתו ב

    יש שתי אפשרויות להסביר תהליכים בעולם. אפשרות אחת- סיבתית. לפי הסברה זו, אין יותר מאפשרות אחת להסביר תהליכים. אפשרות נוספת היא להסתכל בצורה מוסרית- לא לשאול מה קרה בעולם אלא למה זה קרה.

    הרב יהודה מלמד | ט' שבט תשע"ז
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il