12
שאלה
לרב שלום,
האם הסדר מחייב בטלית קטן או גדול שהגדילים קדימה יהיו מקדימה ואלו שמאחור יישארו שם?
תשובה
במשכן נאמר: "והקימות את המשכן כמשפטו" ושאלה הגמ' בירושלמי:
"וכי יש משפט לעצים. אלא אי זהו קרש זכה להינתן בצפון יינתן בצפון בדרום יינתן בדרום" מזה למד השל"ה להקפיד שהגדילים מקדימה יהיו תמיד מקדימה. המשנה ברורה הביא את דברי השל"ה והוסיף והאר"י לא היה מקפיד בזה, וכתב ערוך השולחן שמזה הגיע המנהג להשים עטרה של כסף כדי לשמור על הצדדים הקבועים בעיטוף בטלית, אך הסתייג מן המנהג וכתב שבטלית צריך להיות רק צמר. (ויש שצידדו במנהג מדין זה אל-י ואנווהו) ועוד הקשו על המשנה ברורה שכתב שבדפנות הסוכה לא צריך לסמנם על מנת לשמור על מקומם הקבוע ברוחות השמיים וחלק על המהרי"ל שצידד בכך? תירצו שיש הבדל בין דפנות הסוכה לציצית שבדפנות הסוכה אין חשיבות/ קדושה יותר בצד זה או אחר לכן אין סיבה לשמור על מיקום הדפנות ואילו בציצית יש חשיבות! שבציצית יש חשיבות לצד הראש, ועוד הגדילים מקדימה קרובים יותר לארון הקודש לכן יש לשמור על מקומם. לסיכום: שמירת מיקום הגדילים במקומם הקדמיים או האחוריים הוא בגדר מידת חסידות.
כשרות בד"ץ בית יוסף בפסח
הרבנות הראשית לישראל | כ ניסן תשפ"ה
עליה לקבר ההורים למטרת אזכרות 30 ושנה
הרב דניאל קירש | כ ניסן תשפ"ה
