שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
הרב לא האריך בשאלה מה המקור לודאות שהגאולה הנוכחית היא סופית, ולא ייתכן ח"ו חורבן נוסף לפני בוא המשיח
תשובה
לשואל, שלום וברכה! בדברי חז"ל מופיע פעמים רבות שהגאולה העתידה היא חד כיוונית ואין לה ביטול. כך, למשל, נאמר בירושלמי (שביעית פ"ו ה"א) על הפסוק (דברים ל, ה): "וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ": "אבותיך אף על פי שנגאלו חזרו ונשתעבדו, אבל אתם משאתם נגאלים עוד אין אתם משתעבדין". ובתורת כהנים (בחוקותי, פרשתא א,ב): "ונתתי משכני בתוככם - זה בית המקדש. ולא תגעל נפשי אתכם - משאני גואל אתכם שוב איני מואס בכם". זהו פשטם של כמה מפסוקי התנ"ך, כגון בעמוס (ט, יד-טו): "וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם. וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם אָמַר ה' אֱלֹהֶיךָ". למקורות רבים נוספים בדברי חז"ל ראה במאמרו של הרב ארי יצחק שבט 'לא תהיה גלות נוספת', בכתב העת 'צהר' כא (נמצא ברשת באתר 'אסיף'). לאור מימרא זאת ואחרות כמוה, כתב הראי"ה קוק זצ"ל ('אורות', אורות התחיה, עמ' עז): "מאמין הוא העם כולו שאין גלות עוד אחרי הגאולה ההולכת ומתחלת שלפנינו, ואמונתו העמוקה הזאת היא בעצמה רז קיומו היא". ותלמידו הרב חרל"פ זצ"ל (מי מרום, חלק ו - ממעייני הישועה, עמ' רכז): "הדבר ברור כשמש בצהרים שחורבן שלישי לא יהיה עוד, ומדינת ישראל שקמה לתחיה בל תמוט לעולם ועד". מפורסם מעשהו של הרב הרצוג זצ"ל, שבעיצומה של מלחמת העולם השניה, כאשר נשקפה סכנה לכיבוש ארץ ישראל ע"י הנאצים ימ"ש שהתקדמו בצפון אפריקה לכיוון מצרים, הכריז שהדבר לא יקום ולא יהיה, מפני שיש לנו מסורת שהיישוב היהודי בארץ ישראל לא יחרב עוד. הדברים מבוססים גם על נבואת יחזקאל (פרק לו), לפיה הגאולה העתידה אינה תלויה בזכויותיהם של ישראל אלא נועדה להסיר את חילול השם בהיות עם ישראל בגלות. למרות זאת כתבתי את דבריי באופן מסויג, משום שקשה להצביע בבירור על פי דברי חז"ל מהי נקודת ה'אל-חזור' בגאולה שממנה והלאה הגאולה תתקדם באופן בלתי הפיך. בפשטות הגדרת הגאולה היא היציאה משעבוד המלכויות וקיבוץ הגלויות (עיין במהר"ל, נצח ישראל פרק א), והעצמאות שזכינו לה בהקמת המדינה היא עיקרה של הגאולה, ומעתה המפתחות בידינו לתשובה שלמה והשלמת הגאולה (מדינת ישראל עדיין לא יכולה לעשות כל מה שהיינו רוצים, אך האילוצים להתחשב במדינות אחרות אינם חורגים מהמקובל בין כל מדינות העולם להתחשב זו בעמדתה של זו). מאידך, מכמה מקורות בדברי חז"ל ניתן להבין שהם דיברו על שלב מתקדם יותר בגאולה, שבו בית המקדש קיים, כגון בתורת כהנים הנ"ל: "ונתתי משכני בתוככם - זה בית המקדש", ורק אז "ולא תגעל נפשי אתכם". ובפירוש לספרא של אחד הראשונים המיוחס לר"ש כתב יתירה מזו: "שוב אינו מואס בכם - ובמקדש שני לא היה משכנו שלם, שלא היה בו ארון וגם לא חזרו שבטים". כלומר, השלב שהופך את הגאולה לבלתי הפיכה הוא בית מקדש שיהיה בדרגה גבוהה יותר מבית שני! וראה באריכות במאמרו של הרב אלי גורפינקל ב'המעין' נא (ניסן תשעא), שלדעתו דברי חז"ל על נצחיות הגאולה עוסקים בגאולה שהגיעה לשלב של ניסים גלויים, ובפולמוס שעוררו דבריו בגליונות הבאים. לא באתי למידה זו לקבוע מסמרות בעניינים אלו. מכל מקום, אני שב ומדגיש שגם אם אוחזים שהגאולה שהחלה עלולה ח"ו להתהפך, אין בכך כדי לגרוע מהזכות והחובה לעשות כל אשר לאל ידינו לגאולת העם בגשמיות וברוחניות בס"ד.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il