שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מנהגי ימי הספירה
קטגוריה משנית
שאלה
האם אפשר לשים בשעון המעורר שיר שמח? האם שותפי לחדר יכול למחות בי שלא אשים שיר שמח בשעון מעורר?
תשובה
שלום וברכה, נקדים ונאמר, בימי סיפרת העומר אנו נוהגים במנהגי אבלות מפני מותם של תלמידי ר"ע, וביבמות (סב:) מובא: "שניים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא... וכולן מתו בפרק אחד, מפני שלא נהגו כבוד זה לזה". לכן בימים אלו יש להשתדל להרבות אהבה טאחוה בין אדם לחברו ולנסות להסתדר יחד בלי לגרום צער אחד לשני. לגבי שאלתך, יש צדדים לכאן ולכאן, יש צד להחמיר שלא לשמוע שירים בהשקמה ויש צדדים שאין להחמיר בזה ולכן כל אחד צריך לשאול את רבו ולעשות ע"פ הוראתו, בשו"ע לא הובא איסור שמיעת שירים בספירת העומר משום שלדעתו יש איסור שמיעת שירים כל השנה מאז חרב בית מקדשנו. וז"ל: השו"ע (תקס, ג): "וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם". אלא שרבו הפוסקים להסביר מדוע אנו נוהגים להקל בזה בימינו (הרב צבי יהודה קוק אמר שניתן להקל בזה משום שאנו בימי הגאולה ומתקרבים לימים עליהם נאמר: "אז ימלא שחוק פינו") וכתב הרב עובדיה (שו"ת יחוה דעת חלק א סימן מה): "נראה שמכיון שלדעת רוב הפוסקים אין לאסור שמיעת כלי שיר אלא על היין, ויש שמפרשים כך בדברי הרמב"ם, אין למחות במקילים, כיון דהוי מילתא דרבנן והמחמיר תבא עליו ברכה. ודע שמותר לשורר שירות ותשבחות בפה אפילו על היין". אך בימי ספירת העומר המנהג להחמיר בזה כפי שהביא בדברין "ועיין בשו"ת כפי אהרן אפשטיין (סימן נ"ב) שכתב, שהמקילים לזמר ולנגן בכלי שיר נראה שסמכו על מה שכתבו הטור והרמ"א, שלא גזרו אלא רק במשתה או במי שרגיל בכך כדרך המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר. גם יש שאומרים שאינם עושים לשם שמחה אלא לשם לימוד חכמת הניגון, ועל כל פנים בימי הספירה ובין המצרים יש לאסור מטעם אבלות". יש הרבה פוסקים שאמרו שכיוון שהמנהג להחמיר בימי ספירת העומר נובע מכך שלא מרבים שמחה אין לשמוע שירים המעוררים שמחה, אבל שירים שקטים ניתן לשמוע. ויש לדון לגבי שמיעת שירים שקטים בבוקר, יש צד להחמיר, משום שהרמ"א שהקל לשמוע שירים במשך השנה כתב שאסור לשמוע בשעת הקימה שירים וז"ל (תקס סעיף ג): "ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה". וכך כתב שבט הלוי (חלק ו סימן סט): "ודבר פשוט דהא דידן שנתרבו כ"כ הכלי שיר הלב יודע שזה נקרא רגיל בהם כידוע ממנהג המחזיקים כלים אלה, ומכ"ש הפותחים הרדיו בבוקר בעת קימה בתכנית זמר הבוקר וכיו"ב בערב ובעת סעודה דאיסור גמור הוא ע"פ הלכה". לפי דבריו כל השנה הדבר אסור אך גם אם נקל כל השנה ראוי להחמיר בספירת העומר. אך יש צד להקל, יש אומרים שדברי השו"ע אמורים על שמיעת שירים מכלי נגינה ממש ולא כאשר אדם שומע מרדיו וכדו' וז"ל הדברי שלום: "אם הוא שומע הזמרה ע"י מכשיר חשמלי כגון טייפ ושאר מכשירים ואינו שר ומנגן בכלי ממש יש צדדים להקל יותר במקום הצורך... כיון דיש הבדל בין זמרה שרואים בעינים ובמציאות שגורמת שמחה יותר ממה ששומע דרך אוזניו בלבד". וכיוון שאנו נוהגים להקל כל השנה בשמיעת שירים, האיסור בשמיעת שירים בספירת העומר הוא רק כאשר הדבר מביא לידי שמחה וריקוד. ובד"כ שיר שתפקידו לעורר את האדם משנתו אינו גורם לו שמחה ולא זה תפקידו. וכך אמר מורי ורבי הרב זלמן ברוך מלמד וכך נהוג בישיבתו, שהמוזיקה המעוררת את בחורי הישיבה פועלת אף בימי ספירת העומר. בברכה,. והאמת והשלום אהבו
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il