- שבת ומועדים
- הלכות בישול כלליות
6882
שאלה
שלום,
האם מותר להניח על הפלטה בשבת דג סלמון, שנאפה בתנור כמובן לפני שבת, אך על הפלטה הבישול שלו ממשיך?
כלומר כשיוצא מן התנור הוא נראה עדיין ורוד אך לאחר החימום על הפלטה הוא נראה אפוי לגמרי.
האם זה בסדר כי גם לפני כן היה ראוי למאכל או שזה אסור כי בכל זאת המשיך להתבשל בצורה שזה ברור שנאפה יותר משהיה?
תודה רבה
תשובה
שלום וברכה,
אם הדג מבושל מספיק שסתם אדם אוכל אותו כך, שלא בשעת הדחק - אין בו כבר איסור בישול אף אם הדג ממשיך להתבשל וטעמו משביח.
מקורות והרחבה:
כתב השולחן ערוך: "תבשיל שנתבשל כל צרכו, יש בו משום בישול אם נצטנן. ואם לא נתבשל כל צרכו, ואפילו נתבשל כמאכל בן דרוסאי, שייך בו בישול אפילו בעודו רותח". ביאר המשנה ברורה (ס"ק כו): "כמאכל ב"ד – והוא הדין יותר עד שיגמר בישולו שייך בו בישול מן התורה".
בגדר 'מבושל כל צרכו' ביאר הגרי"ש אלישיב שהוא כשסתם אדם אוכל אותו כך שלא בשעת הדחק (מובא במשנה ברורה דרשו הערה 40 מספר שבות יצחק).
אם האוכל מבושל כל צורכו באופן שאנשים אוכלים את זה כך, אין בו איסור בישול כלל אף אם האוכל משתבח בהמשך בישולו ('מצטמק ויפה לו') [ראה עולת שבת (שיח, ד), ערוך השולחן (שיח, יט), ביאור הלכה (רנג, סע' ב, ד"ה 'מותר להחזירה')].
בדיעבד מי שהניח אוכל על הפלטה והאוכל לא היה מבושל כל צרכו אלא כמאכל בן דרוסאי, כלומר שהוא ראוי על ידי הדחק (כשליש או כחצי בישול, ראה מ"ב רנג, ס"ק לח) - האוכל מותר משום שיש לסמוך על הפוסקים שסוברים שכיון שנתבשל כמאכל בן דרוסאי שוב אין בזה משום בישול (משנה ברורה שיח, כז).
כל טוב

קריאת הלל
הרב יצחק בן יוסף | ט"ו כסלו תשע"ה

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

איך מפרישים תרו"מ מירקות?
מכון התורה והארץ | כ"ה תמוז תשס"ג

האם מותר להסתפר ביום העצמאות?
כולל הלכה בית אל | י"ג אייר תשפ"ג

שם לתינוק גד ציון
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"ה

להעיר להורה שעובר על איסור שבת
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה

אישור מחלה על מצב נפשי
הרב אליקים לבנון | ה אייר תשפ"ה
