- הלכה
- קריאת התורה
4329
שאלה
שלום וברכה,
מדוע בקריאת המפטיר בשבתות חוזרים על אותם פסוקי סיום ולא יחדו פסוקים יעודים למפטיר כמו ביום טוב, למשל? או למשל לסים את השביעי כמה פסוקים לפני המפטיר?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום וברכה,
המפטיר אינו קורא משום עצם הקריאה אלא הוא קורא בתורה רק כדי לחלוק כבוד לתורה, כדי להדגיש שהתורה יותר חשובה מהנביא, בכך שהקורא בנביא קורא קודם בתורה.
חז"ל לא רצו להטריח את הציבור לשמוע את אותה קריאה פעמיים. לכן בימים שיש יותר מספר תורה אחד המפטיר קורא קריאה חדשה לאחר הקדיש.
אולם בשבתות רגילות שאין קריאה נוספת היה הכרח שהמפטיר יקרא את אותה פרשה שוב. זאת משום שלכתחילה לא משאירים למפטיר להיות העולה השביעי ולגמור את הפרשה, כדי לצאת ידי חובת השיטה שהמפטיר אינו עולה למניין הקרואים. כמו כן תקנו הסבוראים אחרי חתימת הגמרא לומר קדיש לפני המפטיר כדי להבדיל בין הקרואים העיקריים למפטיר. על כן היה הכרח ששבעת העולים יגמרו את הקריאה ויוכלו לומר את הקדיש, ורק אחר כך קורא המפטיר שוב את סוף הפרשה.
מקורות:
שולחן ערוך סימן (רפב, סעיף ד) ומשנה ברורה שם. ערוך השולחן (סי' רפב, סע' יג- טו).
כל טוב!

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

ההבדל בהרחקה ליולדת בת או בן
הרב יוסף אפריון | ב שבט תשע"א

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

הנחת תפילין ביום העצמאות
הרב בנימין במברגר | ד אייר תשס"ח

קידושין ה עמוד א
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה

בירורים בפרשת בהעלותך
הרב חיים שרייבר | ג אייר תשפ"ה

שאלה בקשר למצוות ליווי אדם
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה
