שאל את הרב

  • הלכה
  • קריאת התורה
קטגוריה משנית
שאלה
שלום רב, אני מלמד את נכדי לקרוא בתורה לקראת בר המצווה שלו. האם בשמחת תורה הבא, שיחול לפני היותו בר מצווה, הוא יוכל לקרוא בתורה ולהוציא אחרים?
תשובה
לשואל שלום וברכה, ויישר כוחך על קיום המצווה "והודעתם לבניך ולבני בניך"! בעניין זה יש מנהגים שונים: לפי מנהג האשכנזים, קטן אינו יכול לקרוא עבור גדול שעולה לתורה, אלא רק עבור קטנים. לפי מנהג הספרדים הדבר אפשרי, שאחרי הסבב הראשון של "וזאת הברכה" הקטן יקרא בסבבים הבאים גם כאשר מבוגרים עולים לתורה. למעשה, כדאי להתייעץ עם רב בית הכנסת שבו נכדך יקרא ולברר מה מנהג המקום. הרחבה: המנהג המקובל אצל האשכנזים הוא שקטן אינו עולה לתורה, אפילו אם כבר השלימו את מספר העולים הדרוש, פרט למפטיר (משנה ברורה סי' רפב סקי"ב). אמנם בשמחת תורה רבים נוהגים שגם נערים שאינם בני מצווה עולים לתורה, ובוודאי נכדך יוכל להיות ה"בעל קורא" עבור נערים אלה. אבל לא יוכל להיות הקורא עבור מבוגר העולה לתורה. לעומת זאת אצל הספרדים מקובל שקטן עולה לתורה, אלא שלכתחילה מקפידים שלא יקרא את רוב הפרשה (ילקוט יוסף או"ח סי' קלה סעיפים לג-לד). לפי מנהג זה, בשמחת תורה, לאחר שקראו סבב אחד של הפרשה על ידי מבוגר, מותר שקטן יהיה הבעל קורא בסבבים הבאים גם כאשר העולים לתורה הם מבוגרים. היה מקום אולי לפקפק בזה: בשו"ת גינת ורדים או"ח כלל ב סי' כב התחבט להסביר את המנהג לחזור על הקריאה שוב ושוב בשמחת תורה, והסביר שאלה העולים בפעמים האחרונות מתכוונים שלא לצאת ידי חובה בפעמים הראשונות. לפי דרכו יש מקום לומר שכל סבב קריאה נדון בפני עצמו, ואם כן גם לפי מנהג הספרדים הקטן לא יוכל לקרוא את רוב הפרשה עבור הגדולים. אולם מאחר שמעיקר הדין קטן יכול לקרוא גם את רוב הפרשה, כפי שביאר היחווה דעת ח"ה סי' כה, ועוד, שגם העולים המבוגרים יוצאים ידי חובה בקריאתם בלחש עם בעל הקורא הקטן ולא הקטן מוציאם, וכמ"ש בשו"ת קרית חנה דוד ח"ב או"ח סי' מג, הרי זה מותר.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il