530
שאלה
קניתי פירות קפואים להכנת שייקים האם אני מברך עליהם שהחיינו כשאני אוכלם כמות שהם? או שאברך רק כשהם יופיעו טריים בשוק?
תשובה
שלום וברכה,
לא מברכים שהחיינו על פירות קפואים (עי' מ"ב רכה, ס"ק יח). יש לברך כשהם יופיעו טריים בשוק. אף שכבר אכלתם פירות אלו כשהיו קפואים, בכל זאת יש לברך עליהם כאשר תאכלו את הפרי כשיופיע טרי, משום שיש לו טעם מיוחד ושונה מפרי קפוא (ראה מ"ב שם, ערוך השולחן רכה יב, וזאת הברכה עמ' 161).
הרחבה:
אין לברך שהחיינו על פירות קפואים על פי דברי המשנה ברורה (רכה, ס"ק יח) שכתב: "ובשם של"ה כתבו האחרונים דאין לברך שהחיינו על שום ירק חדש וכן על לחם חדש דאין ניכר בין חדש לישן והעולם יטעו ויבואו לידי ברכה לבטלה וכתב המ"א דמ"מ מברכין על הריפות שעושין מדגן חדש שניכרין היטב שהם חדשים אכן במור וקציעה חולק ע"ז דאחרי שאין מינכר בטעמו אין יתרון להם ע"ש ויש למעט בברכות". עכ"ל המ"ב.
הרי מבואר שלדעת השל"ה המובא במגן אברהם ומ"ב אין לברך על דבר שלא ניכר בו אם הוא חדש או ישן מפני שיש חשש טעות שיברך על הישן ונמצא שבירך לבטלה. העיר על זה הברכת ה' (ח"ד, פ"ב הע' 201, עמ' קנא) שלא רק מפני חשש טעות אלא מצד הדין הגמור לא שייך לברך על החדש מפני שאינו ניכר שהוא חדש ואין שמחה כל כך בראייתו.
ועיין באגרות משה (או"ח ח"ג סי' לד) שביאר את המגן אברהם ומ"ב בצורה מחודשת.
על כל פנים לכל הדעות אין לברך על פירות קפואים אפילו אם הם חדשים או משום שלא ניכר שהם חדשים או משום חשש טעות.
כל טוב!

כשרות בד"ץ בית יוסף בפסח
הרבנות הראשית לישראל | כ ניסן תשפ"ה

הדרכה הלכתית לפסח למאובחנת OCD
הרב עזריה אריאל | כ ניסן תשפ"ה

שיר של יום במועדים
הרב עזריה אריאל | כ ניסן תשפ"ה
