714
שאלה
מקובל שאין תוקעים בערב ראש השנה בשופר כדי להפריד בין תקיעות חובה לרשות ולבלבל את השטן. אם כן ערב ראש השנה שחל להיות בשבת, מדוע לא תוקעים בשופר ביום שישי? הרי נוצרת הפרדה של השבת בין תקיעות החובה לרשות. ואדרבא זה יכול לבלבל יותר את השטן שלעיתים תוקעים ולעיתים לא תוקעים בערב ראש השנה?
תשובה
א. מעיקר הדין היו תוקעים - לפחות ב"בית הועד" - בר"ה שחל בשבת, כך שכן היו מתקיימות תקיעות בשבת, ולא נתנו חכמים דבריהם לשיעורים
ב. גם לגבינו, העובדה שהשבת היא היא שמונעת תקיעה, ידועה גם לשטן ולא "מבלבלת" אותו ו"מערבת" דעתו. רק כאשר הנוהג הוא לתקוע ובכ"ז אין תוקעין, אז מתערבת ומתבלבלת דעתו.
ואחר הכל יודגש כי מושגים אלה - ערבוב שטן ובלבולו - אל להם להיתפס כפשוטם, כמובן.

7 רקיעים שבשמים
הרב אוריאל טויטו | ג תשרי תשס"ט

הגוים נחשבים בהמות?
הרב דוד חי הכהן | ט"ו מרחשון תשס"ו

כיצד נתנו לנשבים יין ובשר
הרב חיים שרייבר | כ"ג ניסן תשפ"ה

משכיר ששאל - מחלוקת רבי זירא ומר בר רב אשי
הרב חיים שרייבר | ו ניסן תשפ"ד

קילו מהבצק לחלות וקילו לעוגה. מפרישים חלה?
הרב מיכאל יומטוביאן | ט"ו אדר א' תשע"ט

ברכה על פריכית אורז?
הרב רואי מרגלית | ט"ז אייר תשס"ה

עמידה בצפירה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ז ניסן תשע"ו

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

מצווה ועושה - לחכות שאבא יצווה?
הרה"ג יעקב אריאל | ד אייר תשפ"ה

קשר תפילין של ראש לא במקום - לא הנחתי תפילין?
הרב דניאל קירש | ד אייר תשפ"ה

להעיר להורה שעובר על איסור שבת
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
