שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
בסד שלום כבוד הרב, בבקרים אני נמצאת עם הילדים ויש הרבה עיסוקים והתארגנויות בה, ואני מאוד רוצה להקפיד להתפלל פעם ביום, ואני מצליחה בד"כ רק בשחרית. יחד עם זאת. אני לא יכולה להתפלל ארוכות ולכן מעדיפה להתפלל את התפילות החשובות ביותר. האם ניתן להתפלל עמידה ואם המצב מאפשר להשלים קריאת שמע? מהן הקטעים החשובים ביותר בתפילת שחרית שחשוב שאתפלל? תודה רבה
תשובה
שלום וברכה, מכיוון שזמנך מצומצם די לומר את ברכות התורה, ברכות השחר, (ונכון גם לומר קריאת שמע, לפחות פסוק ראשון), ותפילת עמידה. לא פירטת כמה עומס יש לך, אך אציין שאם את מאד עמוסה בטיפול הילדים והכל, אין צורך בכח להתפלל תפילת עמידה, ובמקרה הצורך את יכולה להסתפק באמירת בקשה כלשהי. לגבי שאלתך אם אפשרי להתפלל קודם תפילת עמידה, ואם הזמן מאפשר לקרוא קריאת שמע, התשובה היא שאפשר. יתקבלו תפילותיך ברצון. מקורות והרחבה: נשים פטורות מקריאת שמע, ונכון שיקבלו עול מלכות שמים, ולשם כך לפחות יאמרו פסוק ראשון כמבואר בשולחן ערוך ורמ"א (סימן ע סעיף א). לגבי תפילת שמונה עשרה, נפסק בשו"ע (קו, ב) שנשים חייבות בתפילה. אולם כבר כתב המגן אברהם (קו, ב) שרוב הנשים לא נהגו להתפלל בתמידות, אלא מסתפקות באמירת איזה בקשה, ע"ש. ובמ"ב (ס"ק ד) הביא דבריו, וכתב שעיקר ההלכה שנשים חייבות להתפלל תפילת עמידה ע"ש. יש לציין שגם כיום לאחר פסיקת המשנה ברורה, המנהג שנשים מסתפקות בתפילה קצרה כשיטת המגן אברהם (הליכות שלמה פ"ב, הע' ה). בהליכות שלמה (שם) כתב שלנוהגות כמגן אברהם לא די בבקשה בלבד אלא צריך אמירת שבח, בקשה והודיה. על פי זה כתב שיאמרו 'מודה אני' שיש בו שבח והודיה, ויוסיפו עוד בקשה כלשהי. במנחת אשר בראשית (סב, ג) כתב שנראה בדעת המגן אברהם (והמ"ב ופוסקים שהעתיקו דבריו) שדי בתפילה אחת כלשהי באמירת שבח או הודיה או בקשה, ולא צריך לומר גם שבח גם הודיה וגם בקשה, ולפי זה די באמירת 'מודה אני' בבוקר ע"ש. בנו של החפץ חיים, רבי אריה לייב, סיפר (דוגמא מדרכי אבי אות כז) שאימו כמעט שלא התפללה בשנים שגידלה את הילדים, וסיפרה שבעלה החפץ חיים אמר לה שהיא פטורה משום שהיא עסוקה בגידול הילדים. במנחת אשר (שם, אות ד) ביאר בטעם הדבר שמעיקר דין הגמרא אין חיוב להתפלל כאשר אנשים באים מהדרך וטרודים, ולא יוכלו לכוון כמו שצריך. ואמנם מכיוון שממילא איננו מכוונים היום כמו שצריך, לכן אנו מתפללים בכל מקרה גם כשלא נוכל לכוון היטב, כמבואר השולחן ערוך. אך נשים הטרודות בטיפול הילדים, ואינן יכולות להתכוון כלל, גם היום פטורות מתפילה. ועוד שהעוסק במצווה פטור ממצווה, והאימהות עוסקות בדבר מצווה, כמו מי שסועד את החולה, או עוסק בצרכי ציבור. ומפני טעמים אלו כדאי הוא המגן אברהם (עמוד ההוראה וההלכה כמותו כמעט בכל מקום), לסמוך על דבריו שדי באמירת בקשה כלשהי ע"ש במנחת אשר. עיין עוד בספר פסקי תשובות סימן ע אות א, ובסימן קו אות א שהאריך בכל זה. כל טוב.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il