- משפחה, ציבור וחברה
- גיור וגרים
75
שאלה
שלום כבוד הרב.
ברשות אני רוצה לברר איתך כמה שאלות בעניין גיור של ילד קטין שהגדיל ומחה נגד הדת ממש.
ברקע הכללי של השאלה שלי, אני רוצה לדעת על דעתה של ההלכה במקרא על ילד שהוריו מגייריו עם הגיור של האמא אבל הילד גודל ומוחה נגד כבר בתחילת התהליך , האם אפשר לגייר ילד שגודל למחות ולואמר לו הוא עדיין יהודי או האם בזה הוא בטל את גיורו לאחר שמחה? .
בקצרה על הרקע ממנו אני בא ושואל , אני בחור ארופאי כיום בן 30
אני בן לאב יהודי ואם גרת צדק.
לפי הבנתי היהדות נקבעת לפי האמא וכי הגיור של אמא שלי בנסיון הראשון שלה להתגייר היה בתוך אירופה (הרבה לפני שנולדתי) אך זה היה בכלל נסיון גיור לא כשר ורפורמי, (ובתמימות הם הגיעו לדרך הזאת הורי לא ידעו אחרת באירופה) אז ומי תוך זה אני מבין על עצמי כי הגיור של אמא לא היה עדיין כשר שזה אומר לא נולדתי יהודי בעצם
אז בגיל שבע שלי אני ומשפחתי עלינו לארץ בזמן הזה אמא כנראה התחילה מחדש את התהליך הגיור שלה , מה שנקרא לחמרא ומאז היא מאוד חזקה בכל הקשור ליהדות ומצוות.
עד לפה הטענה שלי היא שאני לא נולדתי יהודי, כי לא מספיק הכוונה התמימה להיות יהודי ולא מספיק עם הנסיון הגיור הראשון כי לא היה כשר ורפורמי .
ולכן במקרה ההבנה שלי אמא התגיירה בגיור כשר בגיל שבע לשמונה שלי ( לחומרא) התחזקה והבית נהפך להיות שומר ואני כביכול בתהליך להתגייר איתה
להמשך בשנה השניה שלי בארץ, גיל שמונה עברנו לאיזור חרדי ליד ירושלים, כאן התחיל כל התהליך ההכרות שלי עם עולם החרדי והיהדות בגדול . בבית התחילו להסביר וללמד אותי על היהדות גם
נאמר לי כי אני יהודי אני צריך לשמור ולכן שבת וכו
כילד שכבר חווה את החיים הארופאים פתאום לראות את כולם בשחור לבן היה מוזר לי, כל התהליך להבין את השבת והמצוות שנכנס לחיי לקח לי זמן ולצערינו בזמן הזה כבר הפסקתי לעבור נידויים בשכונה בטענות שאני לא יהודי מספיק או לא מבין את המצוות וכד אז לא לשחק איתי ואת זה כן הבנתי וכעסתי
ובזה עבורי היה תחילת התפתחות של כעס והתנגדות שלסופו של דבר התפתח לאנטי רצון להיות חלק מהקהילה החרדית (זה כבר היה בתקופה לפני הבר המצווה שלי)
בבית ההורים שלי היו מלמדים אותי הלכות ואומרים לי אני יהודי לכל דבר מכמענה נגד לכל הקשיים נאמר לי שהיה בסדר צריך רק אמונה וכך בעצם הם מגיירים אותי . גם לאחר שאמרתי מליון פעם שאני לא רוצה להיות חלק מהחברה עדיין נסיתי להסתגל במדינה זרה ובחברה החדשה
שמעתי שיש לימוד שאומר שאם לאחר שהגר הקטן גדל ומחה יש עדיין את האופציה לבטל את גיורו ועל זה אני תופס מחשבה שפסלתי את הגיור שלי ..
לפי הבנתי הילדים מתחת לגיל 13 מתגיירים אוטומטית עם הגיור של האמא ונשאלים בבר המצווה לקבל את הגיור והמצוות
אמרתי כן לרב ששאל אותי בבר המצווה אבל להגיד פעם אחת כן בלחץ חברתי איך זה סותר את כל פעמים שאמרתי שאנ י לא מעוניין ולא רוצה להיות חלק ?
אז מפה קשה לי לקבל את זה שאומרים לי שאני יהודי כי אמרתי כן בבר המצוה. , הטענה שלי שאני לא ידעתי גם בכלל שאני עובר גיור האמנתי שזה רק חלק מהתהליך של הבר המצווה כי פשוט נאמר לי אני יהודי .
היום שנים עברו ואני לא חייתי חיים דתיים או כל כך יהודיים ... אני רוצה להאמין שאני פסלתי את עצמי כי המצוות הם יותר מדי עבורי , מצד שני כולם אומרים לי שאני כן יהודי.
אני רוצה להבין על סמך מה אומרים לי שאני כן יהודי
כי בעניי ולפי הבנתי לאחר שמחיתי פסלתי את עצמי וכי מאז ועד היום המשכתי בדרך הזאת של מחה נגד, ונוח לי להאמין שאני לא יהודי ולהיות פטור מכל המצוות שדורשות אמונה ללא הגיון. וכי אין לי רצון להתחייב לבורא עולם בחוזה של 613 מצוות ואם לא אקיימם הוא ישלח נאצים להשמיד אותי זה לא חוזה ט ויב בעניי. והיהודים היום בין לכל המצוות וכל הזרמים גם יש יותר מדיי מחלוקות ולאחר קצת נסיון לחקור על הנושא הבנתי שזה הרבה יותר מדי כאבי ראש ושיחות שאין בהם הגיון ואין בהם דרך להוכיח ולכן יש להם ויכוחים ודעות ואני רוצה להפריד את עצמי מכל זה אז באמת שאני רוצה פשוט שקט נפשי מהמחשבה שיש גיהינום אם אני נוסע בשבת , הרצון האנטי עדין נישאר אצלי לעורך השנים האלה אז במה אני יהודי?
תשובה
מצער מאוד לשמוע את המצוקה הנפשית שעברת בגדילתך בתוך הקהילה שגרת בה.
הם עברו על איסור חמור, שאסור לנהוג כך.
יסודות האמונה היהודית יג' עיקרי האמונה, הם מוסכמים על כולם. בפרטים ישנם הבדלים הלכתיים וחברתיים. עם ישראל היה בגלות אלפיים שנה ללא סמכות מרכזית.
הגיור שעברת עם אמא הוא גיור היחיד. והגיור של קטין הוא מתוך שבית הדין נותן זכות לקטין להיות חלק מהעם היהודי.
ולפי דבריך גם שאלו אותך ולא מחית.
יש דעות אם בכלל צריך לשאול את הקטין בעיקר כאשר התגייר עם אימו, ויש דעות עד מתי ניתן לשאול,
אי אפשר לענות דרך האתר בלי לבדוק היטב את כל הפרטים,
מציע לך לפנות לבית הדין לגיור באזורך, שיבדקו זאת לעומק, כל זמן שאין פסק דין אחר, הנך יהודי.
ברכה והצלחה